خانه تاریخی “احمدی نژاد” باجستان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



طبق گزارش ها خبرگزاری مهر، سید جواد موسوی با اعلام ثبت خانه تاریخی احمدی نژاد بجستان در فهرست آثار ملی ، گفت: خانه احمدی نژاد از نظر موقعیت اقتصادی اجتماعی در یکی از محله های کوچک اما مهم در قسمت قدیمی جزین واقع شده است.

وی ادامه داد: با توجه به ساختار و تحقیقات میدانی و مقایسه تطبیقی ​​با دیگر خانه های تاریخی این روستا ، می توانیم تاریخ خانه احمدی نژاد را به اواخر دوره قاجار پهلوی اول نسبت دهیم که خانه اشرافی جزین محسوب می شود. نام آخرین مالک آن آقای احمدی نژاد است.

خراسان رضوی ، مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه خانه احمدی نژاد در قسمت غربی روستا و داخل روستا بود ، توضیح داد: مربوط به فضای خارج و دو کشور دیگر به بافت روستا است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد چندین اتاق در اطراف حیاط و ایوان مرتفع در ضلع جنوبی کار ، تزئینات و حصیرهای ایوان جلویی ، حصیرها و تزئینات هندسی زیبا در دو طرف ایوان ، بادگیر چهار طرفه زیبا ، آجرکاری و گره های زیبا در حیاط از ویژگی های خاص این اثر است.

همچنین رئیس اداره ثبت احوال اداره کل میراث ، فرهنگ ، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در مورد مشخصات کار گفت: این بنا تقریباً 22 متر در 20 متر است و مساحت کل این بنا 340 متر مربع ارتفاع بادشکن حدود هفت و نیم متر است ، ساختار و هسته اصلی بنا و فضاهای معماری موجود در آن هنوز که از خشت و آجر ساخته شده باقی مانده است.

بیشتر بخوانید  فال شمع امروز سه شنبه 12 دی 1402 | فال شمع روزانه برای متولدین هر ماه | پیشگویی سریع بخت و سرنوشت

وی با بیان اینکه از نظر طراحی در میان خانه هایی است که دارای حیاط مرکزی است افزود: نمای بیرونی خانه با کاه پوشانده شده است که باعث شده دیوارهای خارجی ساده و بدون تزئینات زیادی باشد ورودی در ضلع شرقی بنا با یک طاق جناغی پوشانده شده است که توسط یک راهرو با زاویه 90 درجه و یک پوشش ضربی به حیاط مرکزی متصل می شود.

محمد توگرافی افزود: حیاط مرکزی مستطیل شکل است ، در ضلع جنوبی حیاط ، ایوان واقع شده و کف حیاط دارای کف آجری است که در بعضی قسمت ها فرسایش یافته است. “نمای اصلی خانه در ضلع جنوب شرقی 6.30 متر ارتفاع دارد ، اما نمای دو طرف دیگر به همان شیوه طراحی و ساخته شده است. تمام دهانه ها به یک حیاط مستطیل شکل می رسد که یک باغ بزرگ در وسط آن قرار دارد. “

وی با بیان اینکه اتاق بادی ساختمان دارای سه در است که به ایوان اصلی ساختمان متصل است ، گفت: سرداب ساختمان در زیر اتاق ضد باد قرار دارد و با 6 پله به کف متصل می شود ، این ساختمان دارای شش اتاق و یک آشپزخانه در نامیرا اطراف حیاط است و یک اتاق پشت ایوان اصلی قرار دارد.

خانه احمدی نژاد از شهر باجستان در قسمت مرکزی روستای یازین ، روستای یازین واقع در 23 کیلومتری جنوب غربی باجستان و در قسمت شمال غربی روستا واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید