نگرانی روسیه درباره حضور داعش در شمال افغانستان قابل توجیه است



به گزارش ایرنا ، عبداللطیف پدرام روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: انتقال داعش به شمال افغانستان برای دستیابی به اهداف پنهان و پشت صحنه انجام می شود.

وی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور پیشین افغانستان در مورد انتقال داعش به شمال افغانستان گفت: برخی از کشورهای خارجی در انتقال این گروه های تروریستی نقش داشتند.

دبیرکل کنگره ملی افغانستان (ANC) با استناد به نگرانی های روسیه در مورد حضور داعش در شمال افغانستان ، به نقل از وزیر امور خارجه افغانستان گفت که او شکایت کرده است که دولت افغانستان با مسئولیت عمل نمی کند.

وی افزود که این مقام روسی صریحاً از مقامات افغان که مسئولیت پذیرانه عمل نکرده اند ، نام برد.

این سیاستمدار افغان گفت که روسیه نگران داعش است و هنوز موضع خود را در مورد حضور طالبان در شمال افغانستان روشن نکرده است.

وی خاطرنشان کرد که داعش در استان های مهم شمال افغانستان از جمله استان های کندز ، سرپل ، فاریاب و بدخشان حضور دارد و نگرانی های روسیه قابل درک است.

پدرام تأكید كرد كه روسیه با توجه به تهدیدی كه برای آنها ایجاد می كند ، می تواند به طور مستقل یا با هماهنگی دولت در چند كیلومتری مرزهای خود دفاع كند.

وی گفت: داعش می تواند یک پروژه بزرگ ایالات متحده برای مهار پروژه Belt و China Road باشد و در این صورت دولت افغانستان نمی تواند کارهای زیادی برای مهار آن انجام دهد ، زیرا کابل به شدت به ایالات متحده وابسته است.

رهبر کنگره ملی افغانستان (ANC) گفت که با توجه به شرایط ، اگر مذاکرات با طالبان پیشرفت و تنش را تسهیل کند ، بحران در بدخشان و مرزهای آسیای میانه ادامه خواهد داشت و به زودی حل نخواهد شد ، زیرا مبارزان اسلامی اویغور نیز فعال هستند در بدخشان.

بیشتر بخوانید  پژوهش و نوآوری، رمز بالندگی فولاد مبارکه است

وی افزود: هم ایالات متحده و هم هند در تلاشند پروژه کمربند یک و یک جاده چینی را خنثی کنند و با توجه به این وضعیت ، موضوع داعش به زودی حل نخواهد شد.

این سیاستمدار افغان گفت که لاوروف نسبت به وضعیت شمال افغانستان ابراز نگرانی جدی کرده و گفته است که اگر شمال افغانستان نتواند علیه داعش اقدامی انجام دهد ، در آینده دستگیر می شوند.

به گفته پدرام ، اگر تهدید برای آسیای میانه و روسیه ، همه اعضای کشورهای مشترک المنافع جدی شود ، وقتی روسیه در حریم خصوصی کشورهای آسیای میانه واکنش طبیعی نسبت به سوریه نشان دهد ، روسیه واکنش جدی نشان خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید