چرا جاده ها رنج می برند؟ – ایسنا



طبق آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، سالانه حدود 1.3 میلیون نفر در اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند و بین 20 تا 50 میلیون نفر دیگر زخمی می شوند که بیشتر آنها معلول هستند.

به گزارش ایسنا ، صدمات ناشی از تصادفات جاده ای می تواند با خسارات مالی قابل توجهی برای افراد ، خانواده ها و کل کشور همراه باشد. این خسارات به دلیل هزینه های درمان فرد آسیب دیده و ناکارآمدی فرد آسیب دیده یا متوفی در اثر حادثه است.

در بیشتر کشورها ، تصادفات جاده ای تا سه درصد از تولید ناخالص داخلی آنها هزینه دارد.

– چه کسانی در معرض تصادفات جاده ای قرار دارند؟

1) وضعیت اقتصادی-اجتماعی

بیش از 90٪ مرگ و میر جاده ای در کشورهایی با درآمد کم و متوسط ​​اتفاق می افتد ، اگرچه این کشورها حدود 60٪ اتومبیل های جهان را در اختیار دارند و آفریقا بیشترین مرگ و میر را دارد.

مطالعات همچنین نشان می دهد که حتی در کشورهای با درآمد بالا ، افرادی که از طبقه اقتصادی اجتماعی پایین تر هستند ، بیشتر درگیر تصادفات جاده ای می شوند.

2) سن

تصادفات در تصادفات جاده ای علت اصلی مرگ و میر در کودکان و افراد پنج تا 29 ساله است.

3) جنسیت

در سنین جوانی ، مردان بیشتر از زنان در تصادفات جاده ای کشته می شوند. حدود سه چهارم (73٪) از کل مرگ و میرهای جاده ای در مردان جوان زیر 25 سال اتفاق می افتد که احتمال کشته شدن آنها در تصادفات جاده ای تقریبا سه برابر بیشتر از زنان جوان است.

بیشتر بخوانید  قیمت طلا و سکه امروز چهارشنبه ۲۵ اسفند۱۴۰۰

– عوامل خطر

1) رویکرد سیستم ایمن: اصلاح خطاهای انسانی

هدف از رویکرد سیستم ایمن ارائه سیستم حمل و نقل ایمن برای همه مسافران و مسافران در وسایل نقلیه است. چنین رویکردی آسیب پذیری افراد در برابر صدمات جدی در تصادفات جاده ای را در نظر می گیرد. سنگ بنای این رویکرد جاده های ایمن ، سرعت مطمئنه ، وسایل نقلیه ایمن و ایمنی مسافران است که همه این موارد را باید در نظر داشت تا از حوادث مرگبار جلوگیری کرده و آسیب های جدی کاهش یابد.

2) سرعت

افزایش متوسط ​​سرعت رانندگی با احتمال تصادف و شدت عواقب تصادف رابطه مستقیم دارد. به عنوان مثال ، با هر درصد افزایش سرعت متوسط ​​، احتمال تصادفات منجر به فوت چهار درصد و احتمال تصادفات رانندگی جدی سه درصد افزایش می یابد.

3) از کلاه ایمنی ، کمربند ایمنی یا صندلی کودک استفاده نکنید

استفاده صحیح از کلاه ایمنی می تواند خطر آسیب را 42٪ و خطر آسیب سر را 69٪ کاهش دهد. کمربندهای ایمنی همچنین خطر مرگ راننده و سرنشین صندلی جلو را 45 تا 50 درصد و خطر مرگ و صدمه جدی سرنشینان صندلی عقب را 25 درصد کاهش می دهد. استفاده از صندلی کودک همچنین می تواند منجر به کاهش 60 درصدی مرگ و میر کودکان شود.

4) عدم تمرکز در هنگام رانندگی

عدم تمرکز بر رانندگی به دلایل مختلفی منجر به اختلالات رانندگی می شود. به عنوان مثال حواس پرتی تلفن همراه نگرانی فزاینده ای برای ایمنی جاده ها است. رانندگانی که هنگام رانندگی از تلفن های همراه خود استفاده می کنند تقریبا چهار برابر بیشتر از سایر رانندگان تصادف می کنند. استفاده از تلفن هنگام رانندگی توانایی عکس العمل ، به ویژه هنگام توقف یا توجه به علائم جاده ای را کاهش می دهد و رانندگی در لاین و فاصله گرفتن از ماشین جلویی را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید  اسلحه جدید پلیس آمریکا که یادآور فیلم‌های آخرالزمانی است!+ عکس

5) زیرساخت های جاده ای ناامن

طراحی جاده ها و بزرگراه ها تأثیر عمده ای در ایمنی آنها دارد. در حالت ایده آل ، جاده ها باید به گونه ای طراحی شوند که ایمنی همه مسافران در وسایل نقلیه ، عابران پیاده و دوچرخه سواران و موتورسواران را در نظر بگیرند.

6) وسایل نقلیه ناامن

عامل مهم دیگر در جلوگیری از تصادفات و کاهش خطر صدمات جدی استفاده از وسایل نقلیه ایمن است. سازمان ملل مقررات و ضوابطی را درباره ایمنی خودرو تصویب کرده است ، که اگر کشوری این استانداردها را در روند تولید خودرو اعمال کند ، می تواند به طور بالقوه جان بسیاری را نجات دهد. اینها شامل الزام به استفاده می شود کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و از نصب کیسه های هوا اطمینان حاصل کنید و کمربند ایمنی در همه وسایل نقلیه. بدون این استانداردها ، خطر آسیب دیدگی در تصادفات رانندگی ، چه برای سرنشینان اتومبیل و چه برای سایر افراد ، به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

7) عدم ارائه به موقع مراقبت های پس از سانحه

تأخیر در ارائه مراقبت های پزشکی و خدمات به قربانیان تصادفات جاده ای شدت جراحات را افزایش می دهد. در تصادفات جاده ای ، ارائه خدمات پزشکی به موقع به آسیب دیدگان نکته بسیار کلیدی است ، زیرا هر دقیقه تأخیر در ارائه کمک به قربانیان می تواند منجر به مرگ و جراحت بیشتر شود.

8) عدم استفاده از قوانین راهنمایی و رانندگی

اگر قوانین مربوط به کمربند ایمنی ، سرعت ایمنی ، کلاه ایمنی و صندلی کودک به درستی اعمال نشود ، انتظار نمی رود مرگ و جراحات در جاده ها کاهش یابد.

بیشتر بخوانید  صفحه درخواستی شما پیدا نشد.

بنابراین ، در صورت عدم اعمال صحیح قوانین راهنمایی و رانندگی یا عدم اجرای آن ، افراد ملزم به رعایت این قوانین نخواهند بود و بنابراین احتمال تأثیر آنها بر رفتار افراد کم خواهد بود. اجرای م lawثر قانون شامل قانونگذاری ، به روزرسانی منظم قوانین و اجرای قانون در سطح ملی و محلی است ، که عوامل خطر را ذکر می کند. علاوه بر این ، اعمال و اعمال جریمه و مجازات برای متخلفان ، اثر بازدارندگی دارد.

برای جبران خسارات ناشی از تصادفات جاده ای چه کاری می توان انجام داد؟

می توان از آسیب دیدگی و قربانیان تصادفات جاده ای جلوگیری کرد. دولت ها موظفند اقدامات لازم را برای اطمینان از ایمنی جاده ها و به طور کلی ترافیک انجام دهند. این امر مستلزم مشارکت در بخشهای مختلف مانند حمل و نقل ، پلیس ، بهداشت ، آموزش و تدابیری است که ایمنی جاده ها ، وسایل نقلیه و مسافران را در نظر می گیرد.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، مداخلات موثر شامل طراحی زیرساخت های ایمن و اجرای ویژگی های ایمنی جاده ای ، بهبود عملکرد وسایل نقلیه ایمن ، بهبود مراقبت های بهداشتی پس از تصادف ، ایجاد و اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی و افزایش آگاهی است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید