پاسخ سریع اصلاح طلب معروف به درخواست رئیس برای پیشنهادات و نظرات



متن این پیشنهادات به شرح زیر است:

به نام خدا
آقای حجت الاسلام والمسلمین آقای سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهور منتخب
سلام و درود

با توجه به درخواست شما برای اعلام نظرات و پیشنهادات و ادامه پیشنهادهای قبلی ، موارد زیر اصول و اهداف عملیاتی تغییر مدل توسعه اقتصادی و بهبود اوضاع مردم و محیط کشور است. عنوان “دولت مسئول” آن را به طور دقیق ارائه می دهد.
امیدواریم مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

معرفی
خشک شدن رودخانه ها و تالاب های کشور ، کاهش شدید آب های زیرزمینی ، بیابان زایی ، از دست دادن تنوع زیستی ، آلودگی هوا و خاک ، مدیریت پسماند ، فرسایش خاک ، تخریب مراتع و جنگل ها ، طوفان های گرد و غبار از جمله مشکلات جدی زیست محیطی است که علاوه بر این ، هزینه های اقتصادی و اجتماعی زندگی و سلامتی ایران را تهدید می کند.

این مشکلات نتیجه انباشت مشکلاتی است که طی چند دهه گذشته توسط دولت ها و سیستم مدیریت آب و محیط زیست کشور نادیده گرفته شده اند. بنابراین حل و فصل آنها به صورت فوری و یک شبه با دادن وعده های احساسی و اهداف غیرواقعی امکان پذیر نیست.

تجربه نشان داده است که سران کشورها و دولت ها در زمان های مختلف وعده های مختلفی برای حل مشکلات زیست محیطی کشور بر اساس اصول توسعه پایدار و مدیریت زمین داده اند ، اما این وعده ها هرگز محقق نشده اند. در قلب این مهم ، تمرکز افراد درگیر بر اهداف به ظاهر جذاب زیست محیطی بدون تلاش برای یافتن نقشه راه عملیاتی است.

بیشتر بخوانید  جزئیات درگیری در کهنو ، کرمان شهادت 3 مأمور و مرگ 2 قاچاقچی

“دولت مسئول” با اشرافیت علمی و عملی جامع در ابعاد مختلف توسعه پایدار و پیوند بین بخشهای اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی ، زمین و مردم ایران را از مشکلات فزاینده زیست محیطی نجات می دهد ، بستگی به تغییر مدل اقتصادی و اجتماعی دارد. توسعه اهداف عملیاتی زیر مطابق با ماده 50 قانون اساسی حفاظت از محیط زیست ، اسناد و سیاست های قبلی توسعه کشور و سیاست های اعلام شده توسط وزارت بهداشت ، برای بهبود وضعیت مردم و محیط زیست کشور استفاده خواهد شد. رهبر جمهوری اسلامی ایران.

1- افزایش تنوع اقتصادی و سهم اقتصاد سبز و کاهش بار توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال بر محیط زیست و منابع طبیعی.
در حال حاضر اقتصادی که متکی به فروش نفت خام و گاز است علاوه بر پتانسیل هدر رفت اقتصادی ، تأثیرات جبران ناپذیری بر محیط زیست و بهداشت عمومی کشور دارد. افزایش تنوع اقتصادی با کاهش فروش مواد اولیه و سرمایه گذاری در تولید و خدمات زیست محیطی زیست محیطی و غیر مخرب پاسخگوی سیاست های دولت خواهد بود.
عدم تنوع اقتصادی و حاکمیت اقتصادی ضعیف منجر به ایجاد مشاغل مبتنی بر مقرون به صرفه ترین راه حل ها (به عنوان مثال در زمینه های استخراج و استخراج منابع طبیعی ، کشاورزی و ساخت و ساز) شده است که منجر به افزایش و صدمات جبران ناپذیر به محیط زیست می شود. کار و امنیت اقتصادی کارکنان بخش اقتصادی بیش از حد به منابع طبیعی اعتماد می کنند.

“دولت مسئول” مبتنی بر اصول توسعه پایدار ، با توسعه استراتژیک اشتغال در بخشهای کم فشار ، علاوه بر افزایش امنیت اقتصادی و امنیت شغلی در کشور ، راه نجات محیط زیست ایران و حمایت از عدالت زیست محیطی و حقوق نسل های آینده.

بیشتر بخوانید  ایران و آمریکا به سمت تفاهم پیش می‌روند

2- تمرکززدایی و بهبود معیشت کشاورزان و جوامع روستایی.
سیاست های غلط اقتصادی و مدیریتی در بخش های کشاورزی و آب شرایطی را ایجاد کرده است که معیشت کشاورزان و جوامع روستایی را به شدت تهدید می کند. مهاجرت به شهرها ، به حاشیه راندن نابرابری های اقتصادی همراه با از بین رفتن منابع آب کشور و ناکارآمدی اقتصادی بخش کشاورزی از جمله نتایج اجرای این سیاست ها در سال های اخیر است.

“دولت گزارشگر” عمیقا معتقد است که صرفه جویی در مصرف آب و محیط زیست در کشور تنها با تمرکز بر بهبود معیشت کشاورزان و جوامع روستایی امکان پذیر است. در این راستا ، عدم تمرکز ، مبارزه با توسعه ناهمگن در کشور ، ایجاد فرصت های شغلی و توسعه معیشت های جایگزین ، سبز و غیر مخرب از نظر محیط زیست و به روزرسانی و پشتیبانی فنی و علمی (نرم افزاری و سخت افزاری) از بخش کشاورزی جدی خواهد بود.

3- افزایش استقلال غذا در کشور با آب کمتر ؛
فقدان زیرساخت های فنی و سیاسی کافی ، بهره وری پایین در بخش کشاورزی و مدل نامناسب کشت در کشور عملاً در دستیابی به هدف خودکفایی غذایی ایران ناکام مانده است.
دولت مسئول با توجه به ظرفیت زیست محیطی و آب و هوای کشور معتقد است که ایران می تواند تولید مواد غذایی استراتژیک را افزایش دهد تا امنیت غذایی با آب کمتر و زمین های قابل کشت کمتری فراهم کند.
“دولت مسئول” با افزایش تنوع اقتصادی و فرصت های شغلی و معیشت جایگزین برای کشاورزان و جوامع روستایی و تمرکز بر بهبود معیشت کشاورزان به منظور تغییر الگوی کشت و استفاده از زمین و افزایش استقلال مواد غذایی همزمان کاهش بار کشاورزی و ایجاد منابع آبی و صاف کردن محیط برای رئیس جمهور.

بیشتر بخوانید  گفتگوی بشار اسد و پوتین/ موضع بشار اسد در قبال حمله به اوکراین مشخص شد

4- افزایش شفافیت ، عدالت زیست محیطی و مشارکت مردم و جوامع محلی در مدیریت و حفاظت از منابع طبیعی کشور ؛
عدم شفافیت در مورد سیستم موجودی و حسابرسی و تخصیص منابع طبیعی (به عنوان مثال منابع آب) همراه با مدیریت سلسله مراتبی و منظم آب و محیط زیست در کشور ، که متکی به تصمیم گیرندگان و اثربخشی مدیریت آب و محیط زیست در کشور است. من یکی از دلایل اصلی تبعیض و بی عدالتی زیست محیطی و افزایش نارضایتی عمومی و تأمین آب و اختلافات و تنش های زیست محیطی (به عنوان مثال تنش های بین استانی) در کشور است.

دولت متولی به منظور دستیابی به عدالت زیست محیطی و حفاظت از محیط زیست ، لزوم افزایش شفافیت در ممیزی و تخصیص منابع طبیعی و افزایش مشارکت ذینفعان و جوامع محلی را در مدیریت منابع طبیعی کشور در نظر گرفته و به آن پایبند است.

محمود صادقی
15 ژوئیه 1400

216219

دیدگاهتان را بنویسید