آیا سهامداران واقعی با بورس آشتی کردند؟ / ارزش رکورد معاملات خرده فروشی شکسته شد


به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس فارس ، بازار سرمایه روزهای سبز را تجربه می کند. بسیاری از سهامداران که در سال گذشته و ماه های نخست سال 1400 متحمل خسارات زیادی شده اند ، اکنون امیدوارند که بورس به روزهای تعادل خود بازگردد و حجم معاملات نیز این موضوع را تأیید می کند.

در ماه گذشته ، بازار سرمایه موفق شده است روزهای تقریبا متعادلی را سپری کند. این مشکل باعث شده تا پول پارک شده در شرکت های کارگزاری و حساب های افراد واقعی به بازار سرمایه وارد شود. اگرچه بورس در بیشتر ماه ها جریان های نقدی واقعی را تجربه کرده است ، اما این امر با افزایش آرام ارزش معاملات کوچک همراه بوده است.

در چند ماه گذشته ، شرکت های ثبت شده گزارش های تقریباً ماهانه ای را نسبت به ماه های گذشته گزارش می دهند. این امر همراه با ثبات دلار و انتشار برخی اخبار مثبت از مذاکرات در وین ، بازار سرمایه را در ماه ژوئن سال جاری متعادل می کند. البته در این روند متعادل نباید از نقش انتخابات ریاست جمهوری و برنامه های کاندیداهای بازار سرمایه غافل شد.

* ارزش رکورد معاملات خرده فروشی در سال 1400 شکسته شد

ارزش معاملات کوچک (سهام + مزایای حقوق + صندوق های سهام) در بازار امروز با رشد حدود 32 درصدی به 68660 میلیارد ریال رسید. این سطح از معاملات سطح خرد در سال جاری بی سابقه است.

در نخستین روزهای سال جاری ، حجم معاملات خرده فروشی کمتر از 2000 میلیارد تن بود. کارشناسان اقتصادی در آن زمان قفل نمادها در صف های فروش را به دلیل نوسانات نامتقارن و بی اعتمادی سهامداران به بازار سرمایه از دلایل اصلی این کاهش معاملات دانستند.

بیشتر بخوانید  سمیرا حسن پور کیست؟

در معاملات امروز بورس ، افراد واقعی حدود 440 میلیارد تن وارد بورس شدند. افراد واقعی 84٪ سهام خریداری کرده اند ، یعنی. پنج هزار و 750 میلیارد تن و مازاد خرید آنها 6٪ کل معاملات بود. بیشترین ورودی پول واقعی در بازارهای بورس و فرابورس در سه گروه “شرکت های صنعتی چند رشته ای” ، “فلزات اساسی” و “محصولات شیمیایی” بود.

در معاملات امروز 107 بسته در صف خرید قرار گرفت و 88 نماد همچنان در صف فروش قفل شدند. ارزش صف خرید 7.313 میلیارد ریال و ارزش صف فروش 16.540 میلیارد ریال است. از سوی دیگر ، 373 سهم صعود کردند و 227 نماد نیز سقوط کردند.

اگر همین روند در بازار سهام ادامه داشته باشد ، به نظر می رسد سهامداران واقعی بیشتری وارد آن می شوند. اما لحظه قابل توجه بین آنها می تواند استراتژی اکثر سهامداران را تغییر دهد. معامله گران سهام به این نتیجه رسیده اند که همه سهام نباید خریداری شود و ورود به بازارهای مالی بدون تجزیه و تحلیل اساساً خطرناک است.

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید