رنج دیده از زلزله و قربانیان گرما از گرمای هوا در چادرهای بزرگ



ایسنا / خراسان شمالی ساعت 3:30 بامداد 17 مه ، دو زمین لرزه به بزرگی 5.5 و 5.3 ریشتر شهرهای گرمه و جاجرم را لرزاند و خسارات زیادی به خانه ها ، دام ها و روستاهای منطقه وارد کرد.

این زمین لرزه هزار و 302 خانه را تحت تأثیر قرار داده و بسیاری از خانواده هایی که به خانه های آنها آسیب رسیده است اکنون در چادرها زندگی می کنند.

اما چند روز است که گرمای طاقت فرسا در شهرهای گرمه و جاجرم و قطع برق متوقف شده زلزله زدگان در منطقه است.

محسن شادمانی دهیار از روستای شوراک از توابع شهرستان گرمه در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه زلزله 27 اردیبهشت خسارت زیادی به خانه های این روستا وارد کرد ، اظهار داشت: روستای شوراک دارای 55 خانوار بنیاد مسکن است.

وی افزود: 10 خانه مسکونی نیز به شدت آسیب دیده و نیاز به بازسازی دارند.

شادمانی ادامه داد: در حال حاضر حدود 40 خانوار در این روستا در چادر زندگی می كنند اما زندگی در این موقع از سال برای آنها بسیار دشوار است.

شادمانی با اشاره به اینکه مناطق کویری گرمه و جاجرم بسیار گرم است ، گفت: اکنون نیز که هوا گرمتر است ، افراد در این چادرها تحمل بیشتری دارند.

وی افزود: از ساعت 11 صبح تا غروب آفتاب هوا چنان گرم و چادرها گرم است که هوای استنشاق شده چادر را تحمل نمی کند ، از طرف دیگر هیچ سیستم خنک کننده ای برای خنک سازی محیط چادر وجود ندارد.

وی گفت: “به همین دلیل مردم در طول روز سایه می یابند تا در سایه خانه های آسیب دیده بنشینند.”

بیشتر بخوانید  هدیه ویژه دولت رئیسی به مردم ایران در آستانه روز مادر | لینک ثبت نام

شادمانی افزود: هوای چادرها به قدری گرم است که افراد در معرض گرم شدن بیش از حد قرار دارند و روز گذشته یکی از اعضای خانواده من بیش از حد گرم شد و به بیمارستان رفت.

وی گفت: تعدادی از خانواده ها کولر آبی نیز از کمیته امداد دریافت کرده اند اما چه فایده ای دارد! از ساعت چهار بعدازظهر تا ساعت شش برق قطع شد و آنها نیز در آن مدت به دنبال سایه بودند.

شادمانی با بیان اینکه هنوز امکانات بازسازی خانه های زلزله زده به تصویب نرسیده است ، خاطرنشان کرد: مردم فصل تابستان را با قطعی برق می گذرانند و روز را زیر سایه در و دیوار می گذرانند اما دو نفر دیگر ما به فصل تابستان رسیده است و در حال حاضر نمی تواند. او برای او کاری کرد زیرا سرما در این منطقه نیز شدید است.

محسن خانی دهیار از روستای کراکی از روستاهای زلزله زده گرمه نیز در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: این روستا 57 خانوار دارد که 23 خانوار غیرقابل استفاده هستند و نیاز به مرمت دارند.

وی گفت: از 23 خانه ای که نیاز به بازسازی دارند ، دو بلوک به طور کامل تخریب و آوار خارج شده است.

هانی افزود: تمام خانواده هایی که نیاز به بازسازی خانه هایشان دارند از هلال احمر برای جلوگیری از هرگونه خطر چادرهایی برای زندگی در چادرها دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: اما به دلیل این هوای گرم ، زندگی در چادرها بسیار دشوار است و مردم مجبور می شوند وقتی هوا بسیار گرم است به خانه های آسیب دیده با دیوارهای ترک خورده بروند و چند ساعت را در آنجا بگذرانند ، اما چه فایده دارد اگر برق در گرما قطع می شود و مردم عملا فقط در سقف های لرزان زندگی خود را به خطر می اندازند.

بیشتر بخوانید  نخستین گزارش رتبه­ بندی کسب و کار‌های آنلاین منتشر شد

هانی افزود: از طرف دیگر انجام هیچ کاری مانند پخت و پز چادرها امکان پذیر نیست و همین امر خانواده ها را مجبور می کند که دائماً بین چادرها و خانه های آسیب دیده جابجا شوند.

وی تأکید کرد: اما باید توجه داشت که از 17 ژوئن پس لرزه ها با قدرت های مختلف منطقه را لرزاند و به احتمال زیاد این خانه ها در یک زمین لرزه بزرگ فرو می ریزند.

دهیار از این روستا با اشاره به اینکه پس از بیش از یک ماه دیگر هیچ ساخت و ساز در این روستا انجام نشده است ، گفت: مردم نمی توانند به تنهایی ساخت وساز داشته باشند و منتظر امکانات برای ساخت خانه های خود هستند.

800 مورد بازسازی مسکن برای زلزله زدگان ثبت شده است

روحانی معاون بنیاد بازسازی مسکن خراسان شمالی از تشکیل 800 پرونده برای بازسازی خانه های آسیب دیده از زلزله خبر داد.

وی گفت: این پرونده ها آغاز شده و منتظر تصویب تسهیلات توسط هیات وزیران هستیم تا برای دریافت وام به بانک ارجاع شود.

وی افزود: در حال حاضر حدود 100 پرونده قضایی برای تهیه تسهیلات بازسازی در این بانک تشکیل شده است.

روحانی با اشاره به وقوع دو زمین لرزه به بزرگی 5.5 و 5.3 ریشتر در بامداد 27 اردیبهشت ماه امسال اظهار داشت: بر اثر این زمین لرزه به 1302 واحد مسکونی خسارت وارد شد.

وی افزود: از این تعداد 57 واحد نیاز به مرمت و 1245 واحد مسکونی نیاز به مرمت دارند زیرا از آجر و گل ساخته شده و قابل تعمیر نیستند.

بیشتر بخوانید  در این شرایط در قرارداد اجاره باید ضرر و زیان بپردازید

به گفته روحانی ، 121 واحد 100 درصد تخریب شده و نیاز به بازسازی دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید