بلاروس یک کاندیدای سابق ریاست جمهوری را به 14 سال زندان محکوم کرد



دادگاه عالی بلاروس امروز (سه شنبه) یک کاندیدای سابق ریاست جمهوری در سال 2020 را به اتهام فساد در پرونده ای که عمدتا با انگیزه های سیاسی شناخته می شود ، به 14 سال زندان محکوم کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس ، ویکتور باباریکو ، رئیس سابق اجرایی یک بانک روسی ، در انتخابات سال گذشته الکساندر لوکاشنکو ، رئیس جمهور بلاروس را به چالش کشید. اما باباريكو دو ماه قبل از انتخابات آگوست سال 2020 دستگير شد و دستگيري وي هزاران معترض را به خيابانها كشاند. در آن زمان وی در انتخابات رقیب اصلی محسوب می شد.

باباريكو از زمان دستگيري در زندان بوده و اين اتهامات انگيزه سياسي دارد. او امروز به جرم رشوه خواری و پولشویی مقصر شناخته شد. دادگاه وی را به 14 سال زندان و 57000 دلار جریمه نقدی محکوم کرد. وی نمی تواند این حکم را در دیوان عالی کشور به چالش بکشد.

انتخاب مجدد لوکاشنکو در سال گذشته برای یک دوره 6 ساله دیگر ماه ها اعتراضات گسترده ای را در پی داشت که بزرگترین آنها با حضور 200000 نفر برگزار شد. مخالفان بلاروس با اعلام اینکه فریب خورده اند ، از پذیرش نتایج خودداری کردند. مقامات با سرکوب گسترده به اعتراضات پاسخ دادند ، که منجر به دستگیری 35000 نفر و ضرب و شتم و زخمی شدن هزاران نفر دیگر شد.

بیشتر رهبران مخالف بلاروس یا در زندان هستند یا از کشور فرار کرده اند.

انتهای پیام

بیشتر بخوانید  شغلی عجیب در ایران که روزانه ۲۰۰ میلیون تومان درآمد دارد!

دیدگاهتان را بنویسید