ایجاد پول بانکی مهمترین نیروی محرک تورم است / 2 راه حل فوری برای کنترل تورم


به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس فارس ، کمبود و ایجاد پول توسط بانک ها دو عامل مهم برای رشد تورم در سال های اخیر در کشور است. بسیاری از کارشناسان در شرایط فعلی کنترل تورم را اولویت اصلی دولت سیزدهم می دانند. ما در مورد ارقام از 400 تا 500 هزار میلیارد جلد کسری بودجه دولت در سال 1400 صحبت می کنیم. اگر چنین اندازه کسری بودجه وجود داشته باشد ، شاهد نوعی ابر تورم در کشور خواهیم بود. از طرف دیگر ، بسیاری از کارشناسان ایجاد پول از سیستم بانکی را عامل دیگری برای رشد می دانند مبنای پولی و از تولید پول قدرتمند در کشور آگاه باشید. اگر سیستم نظارت باشد بانک مرکزی اگر برای ایجاد این پول اقدام فوری نکنیم ، می توان گفت که هم در نقدینگی و هم در سیستم بانکی با بحران روبرو خواهیم شد.

دوادیان ، کارشناس امور اقتصادی ایران گفت: در حال حاضر مشکل اصلی کشور کسری بودجه بسیار زیاد است که باید رفع شود. به نظر می رسد دولت دوازدهم با بی توجهی عمدی به این موضوع روبرو است. شاید او فکر کند مهم نیست که چه موقع آب تمام می شود. در حال حاضر ، مشکل اصلی اقتصاد ایران کنترل این کسری بودجه است.

اخیراً حسین درویان کتاب “معماران پول” را درباره ساختار سیستم بانکی در ایران و ریشه ها و علل مشکلات این سیستم منتشر کرد. وی در این کتاب عملکرد بانک ها در اقتصاد مدرن را توضیح می دهد تا فرضیات مربوط به اقتصاد متعارف نئوکلاسیک پذیرفته شده را مورد تجدید نظر قرار دهد.

گفتگوی فارس با حسین دروان در زیر آمده است:

فرس: اول از همه ، وضعیت تورم در حال حاضر در کشور چگونه است و برای جلوگیری از روند فعلی تورم ، چه اقداماتی باید انجام دهیم تا بتوانیم از افزایش بیش از حد تورم جلوگیری کنیم؟

درودیان: در مورد تورم ، به نظر می رسد که ما به تورم بالاتر از قبل رسیده ایم. با توجه به محدودیت های ارزی و تجاری و از طرف دیگر با توجه به افزایش نقدینگی و مبنای پولی و کسری بودجه در شرایط فعلی ، باید انتظار داشته باشیم نرخ تورم در چند ماه آینده بالاتر باشد. بنابراین من فکر می کنم اگرچه انتظار می رفت با ثبات نرخ ارز طی چند ماه گذشته تورم ضعیف شود. اما از آنجایی که دولت برای باز کردن ارز به سمت مردم پمپاژ زیادی انجام داد و گشایش های ارزی به طور قابل توجهی برای ما اتفاق نیفتاد ، انتظار می رود که تا پایان سال فشار جزئی بر نرخ ارز داشته باشیم.

* سیاست های دولت ذخایر ارزی کشور را از بین برده است

فارس: به عبارت دیگر با توجه به انتظارات بازار ارز که تا پایان سال با اندکی شیب افزایش می یابد ، آیا انتظار دارید نرخ تورم با همان شیب رشد کند؟

درودیان: مهمتر از همه ، به دلیل نوع مدیریت ارز ، ما طی دو سال اخیر تقریبا ارزهای با کیفیت خود را از دست داده ایم. نتایج از دست دادن ارز با کیفیت به لطف سیاست های پولی که از سال 97 دنبال می کنیم ، قبلاً نشان داده شده است. نتایج و پیامدهای تصمیمات ارزی در سالهای اخیر اکنون تأثیر آنها را به ویژه بر روی کالاهای اساسی نشان داده است. یعنی سطح تورمی که اکنون با آن روبرو هستیم و فشار اصلی آن بر کالاهای عمده است و این به دلیل نوسانات ارزی است که فقط در بحث قیمت ها و افزایش نرخ ارز منعکس نمی شود.

بیشتر بخوانید  نصب بنر جنجالی در تهران خبرساز شد! + عکس

. موضوع اصلی در این بحث کیفیت ارز و نحوه دستیابی به ارزی است که در این منطقه از تورم ایجاد شده است. در اقتصاد ، وضعیت تورم و افزایش نرخ ارز را مشاهده می کنیم که حداقل در چند ماه آینده هیچ افقی برای بهبود وجود ندارد.

* ما باید زنجیره کسری بودجه تا تورم را بدانیم

فرس: با این شرایط ، شما گفتید ، دولت احتمالاً با کسری بودجه قابل توجه و پنهان روبرو خواهد شد. کسری بودجه دولت چه ارتباطی با تورم دارد؟

درودیان: در مورد رابطه تورم و کسری بودجه جزئیات زیادی وجود دارد و به همان سادگی که تعاریف مرسوم می گویند ، نیست. مسئله اصلی این است که وقتی از کسری بودجه و تورم صحبت می کنیم ، یک زنجیره علیت وجود دارد که می گوید کسری بودجه باعث رشد پایه پولی می شود و رشد پایه پولی باعث رشد نقدینگی و رشد نقدینگی می شود. باعث تورم می شود ، که در قالب اولین و آخرین خلاصه این زنجیره نامیده می شود.

مشکل در حلقه ها است. آیا کسری بودجه منجر به افزایش پایه پولی می شود؟ آیا پایه پولی نقدینگی را افزایش می دهد؟ آیا افزایش نقدینگی باعث افزایش تورم می شود؟ مهمترین تردید در اینجا تأثیر علیت رشد پایه پولی و نقدینگی است.

فرس: اگر به این پیوندهای علی تردید دارید ، چه عاملی را به عنوان یک نیروی اصلی در شرایط فعلی کشور از نظر افزایش تورم معرفی می کنید؟

درودان: من معتقدم که سیستم بانکی ما نیروی اصلی رشد نقدینگی است و این سیستم بانکی کمتر حساس شده و به دهه های گذشته وابسته شده است. اینطور نیست که بتوانیم بگوییم و بتوانیم کسری بودجه را کنترل کنیم یا از گره خوردن کسری بودجه به مبنای پولی جلوگیری کنیم. در این حالت ترازنامه بانک ها از حرکت باز نمی ایستند. ما این کار را یک بار در ابتدای دولت دوازدهم تا سال 1997 و بازگشت تحریم ها امتحان کردیم. در طول این سالها ، دولت تلاش کرد میزان برداشت خود از بانک مرکزی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. اما نقدینگی به همان روال گذشته در حال رشد است.

بنابراین ما یک محدودیت و معیاری داریم که من آن را حداقل مقدار (نیمی = حداقل) رشد درون زا نیاز به پایه پولی در سیستم بانکی می نامم ، که اگر کسری بودجه نداشته باشیم ، سیستم بانکی ما نقدینگی را افزایش می دهد بنابراین بسیار زیاد است و بنابراین این پایه پولی افزایش می یابد. من حدس می زنم این مقدار معمولاً باید با شرایط دیگر متفاوت باشد. یعنی این حداقل تأثیرگذار در متن یک روند منطقی باید متفاوت از شرایط خاصی باشد که اکنون در آن زندگی می کنیم.

بیشتر بخوانید  بازرس کل استان قزوین: مقابله با اختلالات کرونر باید در اولویت مقرهای کرونا باشد - اخبار قزوین - استان تسنیم

* ایجاد پول بانکی باید کنترل شود

فرس: با توجه به تورم بالا در کشور ، چگونه باید این ایجاد پول در بانک ها مدیریت شود؟

درودیان: با توجه به تورم بالا در کشور ، هزینه های اقتصادی باید افزایش یابد. اما یک محاسبه کوچک و دقیق برای این افزایش در نظر گرفته شده است که باید مورد توجه جدی متخصصین این حوزه قرار گیرد. من فکر می کنم که براساس تاریخ ما ، این حدود 20 درصد از رشد نقدینگی و پایه پولی ما است.

اگر رشد پایه پولی به دلیل کسری بودجه از این حد فراتر رود ، یعنی. با حدود 20 تا 25 درصد بیشتر از که می توانیم از این کسری به عنوان کسری بودجه یاد کنیم که می توان فرض کرد سرعت رشد نقدینگی را تسریع می کند. در حقیقت ، باید بگوییم کسری بودجه که رشد پایه پولی را تسریع می کند و رشد نقدینگی را افزایش می دهد ، کسری بودجه بالای 20 درصد است.

فرس: منظورتان دو مدل افزایش برای رشد نقدینگی و پایه پولی است؟

درودیان: آره. دو مدل رشد نقدینگی و مبنای پولی باید از هم تفکیک شوند. یکی رشد درون زا و منوط به شرایط بانک ها و پرداخت های بانکی و وضعیت سیستم بانکی و سرمایه گذاری های نیمه تمام بانک ها و دارایی های منجمد بانک هایی که نقد نشده و تجدید نمی شوند و با تعداد تجدید می شوند. و بسته به نرخ سود بانکی برای سپرده استفاده می شود.

اینها همه عوامل و نیروهایی هستند که ترازنامه بانک ها را گسترش می دهند. این هیچ ارتباطی با کسری بودجه دولت ندارد. حتی اگر کسری بودجه وجود نداشته باشد ، آنها رشد می کنند و رشد می کنند. بنابراین با پیروی از خود پایه پولی را افزایش می دهد. اما من فکر می کنم که در حال حاضر ، وضع کسری بودجه ای که داریم به وضوح از این نیاز برای رشد درون زا فراتر رفته است. بنابراین ، می توانیم بگوییم و تأیید کنیم که در حال حاضر ارقام فعلی کسری در سطحی هستند که به جای ایجاد نقدینگی و رشد پایه پولی ، رشد می کنند. مبلغی معادل 20٪ هیچ تاثیری بر پایه پولی ندارد ، اما به دلیل این عوامل ، پایه پولی و نقدینگی و در نتیجه تورم بدتر می شود.

* 500 تریلیون تن کسری بودجه داریم

فارس: برخی از کارشناسان معتقدند کسری بودجه در سال جاری بسیار بیشتر از ارقامی است که در نظر می گیرید. به نظر شما چگونه می توان این کسری بودجه را مدیریت کرد تا کمترین تأثیر را روی تورم بگذارد؟

درودیان: من فکر می کنم مشکل اصلی این کسری بودجه این است که فکر کردن در مورد آن بسیار مهم است. به نظر می رسد دولت با بی توجهی عمدی به این موضوع روبرو است و من نمی دانم فکر می کند مهم نیست که چه مقدار آب از بین رفته است. با این رویکرد ، دولت با مشکل کسری بودجه روبرو است. بنابراین مسئله اصلی این است که ابتدا این کسری بودجه محدود شود. ما در مورد کسری بودجه حدود 500000 میلیارد تن صحبت می کنیم. این تعداد در مقایسه با اندازه اقتصاد ما بسیار زیاد است. سرانجام ، برای کنترل به نوعی و اطمینان از نوعی ، باید بررسی شود که تأثیرات و پیامدهای زیادی برای اقتصاد دارد. بنابراین مسئله اصلی کاهش کسری بودجه است.

بیشتر بخوانید  نرگس محمدی و عکس جدید منتشر شده

فارس: برای کاهش کسری بودجه و در نتیجه کنترل تورم چه راه حل هایی را پیشنهاد می کنید؟

درودیان: هزینه های دولت باید در مناطقی که امکان توسعه ندارند محدود شود. منظور من بخشهایی است که خدمات نهادی در آنها بسیار مهم نیست ، و نه آموزش و بهداشت و این مسائل. بنابراین این راه فوری است. اگر بنا به دلایلی سرانجام به این نتیجه برسیم که کسری بودجه بالایی داریم که نمی توان روی آن کار کرد تا تأثیر بر تورم را به حداقل برسانیم ، می توان گفت که تنها راه حل جدی انتشار اوراق قرضه است که البته ، با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم ، این باید رعایت شود. این ملاحظات باید به ویژه برای سقف بدهی و میزان بدهی ملی مهم باشد.

باید در نظر داشته باشیم که این بدهی ها در واقع طی چند سال آینده با نرخ بهره افزایش می یابند و بالاتر می روند و برای بازپرداخت آنها باید از درصد بیشتری از بودجه استفاده کنیم. به نظر می رسد که در بازپرداخت اصل و سود بدهی در هزینه های بودجه دولت در یکی دو سال اخیر بسیار زیاد شده است.

* دولت باید افزایش نرخ ذخیره قانونی بانک ها را در نظر بگیرد

فرس: چگونه با این واقعیت که دولت دوازدهم هر روز بی پروا بدهی های جدید ایجاد می کند ، کنار بیاییم؟

درودیان: نمی توان انتظار سحر و جادو در این مورد را داشت. اگر بین درآمد و هزینه های ما تفاوت زیادی وجود داشته باشد ، این سوالی است که به عنوان مثال اقدامات خارق العاده نمی توانند اثرات مخرب آن را کنترل کرده و آن را بی ربط کنند. شاید در شرایط خاص ، وقتی همه راهها به روی ما بسته است ، می توان به افزایش نرخ ذخایر قانونی فکر کرد ، عملکرد آنها خنثی کردن تأثیری است که کسری بودجه بر مبنای پولی دارد و درآمد حاصل از آن را دولت ، با تزریق کسری و به نوعی در حساب های بانکی در بانک مرکزی مسدود شده است. این به معنای افزایش میزان ذخایر قانونی است.

اما همه آنها راههای کوتاه مدت و جنبه مسکن دارند که به هیچ وجه پایدار نیست. همه اینها مربوط به موارد گفته شده به عنوان راه حل در مکانی است که مطمئن باشید این آخرین بار است و دیگر به چنین اهرم و ابزاری اعتماد نخواهید کرد و همه مانند کفگیر برای به گلدان برای خوردن است

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید