براساس گزارشها، در ترازنامه سال 2023، شرکت تویوتا به طور میانگین 2500 دلار سود برای هر خودرو ثبت کرده است. این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی خودرو در ایران، به ازای هر خودرو حدود 10 هزار دلار از مصرفکنندگان سود میگیرند.
این مقایسه، بار دیگر انتقادها از وضعیت صنعت خودروسازی داخلی را برجسته کرده است. بسیاری از مردم با عملکرد خودروسازان داخلی و کیفیت و قیمت محصولات آنها مخالفت دارند. در یک نظرسنجی که توسط یک صفحهی پربازدید اینستاگرامی منتشر شده است، 92 درصد از شرکتکنندگان با تعطیلی ایرانخودرو و سایپا موافق بودهاند و تنها 8 درصد مخالفت کردهاند.
این موضوع نشاندهنده نارضایتی عمومی از عملکرد خودروسازان داخلی و نبود رقابت واقعی در این بازار است؛ مسئلهای که کارشناسان بارها به آن اشاره کردهاند.