بازی حاکمیت با مردم در هوش مصنوعی | تغییر بازی انسان‌ها با هوش مصنوعی


اگر چه به نظر می‌رسد که تکنولوژی رفاه ما را نسبت به اجدادمان بالاتر برده اما مطالعاتی در برخی کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد که ظهور یک تکنولوژی جدید الزاما و همیشه، باعث بالارفتن رفاه جوامع نشده است.

دارون عجم اوغلو و سایمون جانسون در کتابی با نام «نزاع هزارساله بر سر بهروزی و بهره‌وری» به مطالعه همین پدیده پرداخته‌اند. این دو دانشمند حوزه اقتصاد و مدیریت به جوامع هشدار داده‌اند که در برابر تکنولوژی و نابرابری‌های احتمالی بعد از آن هشیار باشند.

در ایران قاعده دسترسی به اطلاعات هیچ جا تعریف نشده است و کسی جرات استفاده از آنها را ندارد چون می‌ترسد یک نهاد ناظر برای او حکمی صادر کند. این بخشی از سخنان دکتر فرهاد نیلی، اقتصاددان درباره ظهور پدیده هوش مصنوعی و نوع مواجهه ایران با آن است. 

نیلی و دکتر رحمن قهرمان‌پور، پژوهشگر مسائل بین‌الملل به بررسی کتاب «نزاع هزارساله بر سر بهروزی و بهره‌وری» از دارون عجم اوغلو و سایمون جانسون می‌پردازند و چالش‌های موجود داخلی در برابر این پدیده را یادآور می‌شوند.

قهرمان‌پور می‌گوید: «همانطوری که دستیابی به فناوری هسته‌ای در دهه ١٩۵٠ سرنوشت دنیا را تغییر داد، به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی هم با دنیا چنین کاری می‌کند.»

نیلی نیز می‌گوید: «فناوری تا به امروز بازی انسان با طبیعت را بهم می‌زد، به این معنی که به انسان قوه قاهره‌ای میداد که بتواند از طبیعت استفاده کند، اما فناوری جدید بازی بین انسانها را عوض می‌کند.»

حال سوال اینجاست تغییر بازی انسان‌ها با یکدیگر چه آینده‌ای برای ما خواهد ساخت؟

این میزگرد را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید  کامنت عجیب مریم حیدرزاده در زیر خبر اعلام فوت همسر علیرضا قربانی+ عکس

نسخه صوتی

لینک خلاصه میزگرد

 

دیدگاهتان را بنویسید