طرز تهیه مربای به خانگی خوشرنگ، خوشمزه و خوش عطر


مربای به یکی از مرباهای خوشمزه و البته پرخاصیت برای فصل پاییز است؛ چراکه به میوه ای پر از آنتی اکسیدان و سرشار از ویتامین است. علاوه بر این این میوه عطر و طعمی بی نظیر دارد که مربا کردن آن می تواند به شما در صبح های سرد و مرطوب پاییزی انرژی مضاعفی بدهد. ما در این نوشته از ستاره طرز تهیه مربای به را به همراه نکات مهم و کلیدی برای خوشرنگ و خوشمزه شدن آن را آورده ایم. امیدواریم آن را در خانه درست کرده و از طعم و بوی خوش آن لذت ببرید. 

پیشنهاد: در ستاره می توانید طرز تهیه مربای توت سفید، طرز تهیه مربای هویج و طرز تهیه مربای به با گردو و عسل را نیز بخوانید. 

طرز تهیه مربای به خانگی

روش اول: مربای به با شکر

مواد لازم
میوه به ۱ کیلو‌گرم
شکر ۱ کیلو‌گرم
آب ۲/۵ لیتر معادل ۱۰ لیوان
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
  • به را شسته و خشک میکنیم. هسته ها را جدا کرده و آن را حبه ای خرد میکنیم.
  • آب و شکر را روی حرارت میگذاریم تا شکر در آن حل شود.
  • سپس به را اضافه کرده و با حرارت ملایم با درب بسته میگذاریم به آرامی پخته شود (پروسه طولانی پخت مربای به، باعث آزاد شدن ترکیباتی میشود که در رنگ گرفتن مربا دخیل هستند)
  • بعد از ۳ ساعت مربا تقریبا قرمز شده که در این مرحله آبلیمو را اضافه میکنیم و یک ساعت دیگر با گذاشتن دمکنی درب قابلمه را بسته تا آماده شود.
  • اگر احساس کردید آب مربا زیاد است شعله را زیاد کنید و بعد از جمع شدن آب اضافه دمکنی گذاشته و مربا را بپزید. (آبلیمو به عنوان ماده اسیدی باعث بیشتر رنگ گرفتن مربا میشود و از شکرک زدن هم جلوگیری میشود)
  • پس از آماده شدن مربا، حتما درب آن را برداشته و کنار بگذارید تا خنک شود. در این حالت مربا شفاف و ترد میشود.

نکته: نیازی به قابلمه مسی نیست، با رعایت کردن شرایط فوق مربای به قرمزی خواهید داشت.

روش دوم: مربای به با عسل

مواد لازم
میوه به ۱ کیلو‌گرم
عسل ۱ کیلو‌گرم
دانه چیا (دلخواه) ۲ قاشق غذاخوری

اگر به جای مضرات شکر مایلید عسل را به برنامه غذایی خود اضافه کنید، لازم است بدانید که عسل در صورت حرارت دیدن خواص مفید خود را از دست میدهد؛ پس روش پخت مربا با عسل اصول خود را دارد !

  • به ها را شسته و هسته گیری کنید. آنها را با پوست به صورت حبه ای خرد کنید.
  • سپس با حدود ۱ یا ۲ لیوان آب روی حرارت ملایم بپزید. (ترجیحا تابه ای پهن که در زمان کمتر و با میزان آب کمتری پخته شود)
  • وقتی به پخته شد و آب آن جمع شد، شعله را خاموش کرده و کنار گذاشته تا سرد شود.
  • وقتی به ها به دمای زیر ۴۰ یا ۵۰ درجه، (دمایی نزدیک به درجه حرارت بدن) رسید، عسل را اضافه کرده و هم بزنید.
  • در این مرحله عسل به دلیل خاصیت اسیدی که دارد مربا را کمی روان تر از حد معمول میکند؛ اگر مایلید قوام مربای به با عسل شما بیشتر و مجلسی تر باشد، دو قاشق غذاخوری دانه چیا را به همزمان با عسل به به ها اضافه کنید تا مربای به شما حالت مارمالاد به گرفته و شکیل تر شود.
بیشتر بخوانید  طرز تهیه کدو سوخاری خوشمزه برای شب یلدا

 

مواد لازم
میوه به ۱ کیلو‌گرم
شکر ۱ کیلو‌گرم
آب‌لیمو تازه ۱ قاشق چایخوری
هل (اختیاری) ۴ عدد
زعفران دم کرده (اختیاری) ۲ قاشق غذاخوری

روش سوم

مرحله اول

در ابتدا باید به هایی سالم و بدون خرابی پیدا کنید. آن ها را بشویید و پوست آن ها را بکنید. اگر می خواهید مربای به با پوست درست کنید لازم نیست پوست آن ها را جدا کنید. 

دقت کنید که برای اینکه رنگ به قبل از اینکه مربا را درست کنید تغییر نکند و مربای به قرمز رنگ داشته باشید نباید به ها را به مدت طولانی در هوای آزاد نگه دارید. پس از پوست کندن به ها آن ها را به قطعات کوچکی که می خواهید خرد کنید. 

توجه: برای درست کردن مربای به رنده شده، می توانید به جای تکه کردن به ها آن ها را رنده کنید. 

مرحله دوم

درون یک قابلمه مسی یا لعابی حدود شش لیوان آب ریخته و زیر شعله را زیاد کنید تا جوش بیابد. پس از اینکه آب جوش آمد، به ها را به آن اضافه می کنید.
اجازه دهید به ها به مدت ۳۰ دقیقه در آب در حال جوش باقی بمانند تا نرم شوند. اگر روی به ها کف ایجاد شد باید آن را با یک کفگیر تمیز بردارید.

مرحله سوم

حالا زمان آن است که زیر قابلمه را شعله پخش کند بگذارید و شکر را به قابلمه اضافه کنید. سپس درب قابلمه را کاملا ببندید و اجازه دهید ۵ تا ۷ ساعت با شعله بسیار کم و ملایم مربا جا افتاده و خوشرنگ شود. می توانید برای قابلمه دم کنی نیز بگذارید.

بیشتر بخوانید  تعطیلی مدارس شنبه 2 بهمن

مرحله چهارم

پس از گذشت ۵ ساعت باید مدام به مربا سر بزنید تا مطمئن شوید غلظت آن زیاد نمی شود. این مربا را باید با غلظت کمتری بردارید. چراکه میوه پس از پخت و هنگام سرد شدن حالت ژلاتینی پیدا کرده و بسیار غلیظ می شود. 

اگر دیر به قابلمه سر زدید و متوجه شدید که مربا خیلی غلیظ شده کمی آب به مواد اضافه کرده و اجازه دهید کمی بجوشد تا مواد یکدست شود. 

مرحله پنجم

در ۵ دقیقه نهایی زمان اضافه کردن هل، زعفران و آب لیمو است. این مواد را به مربا اضافه کنید و اجازه دهید پنج دقیقه با هم بجوشند. 

مرحله ششم

پس از اطمینان از غلظت مربا حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم مربا به مدت ۱۲ ساعت به همان شکل باقی بماند. توجه داشته باشید که باید در حین این ۱۲ ساعت درب قابلمه بسته باشد تا مربا به خوبی قرمز شود. در پایان مربا را درون یک ظرف شیشه ای درب دار می ریزیم، سپس برای نگهداری طولانی مدت در یخچال قرار می دهیم.

چطور غلظت مربا را امتحان کنیم؟

برای این منظور دو روش زیر را امتحان کنید

روش اول

برای این منظور یک قطره از شهد مربا را داخل یک لیوان آب سرد می ریزیم، اگر شهد بدون اینکه متلاشی شود به ته لیوان برسد یعنی مربای ما به قوام مناسب رسیده است، ولی در صورتی که متلاشی شود مربا نیاز به جوشیدن دارد.

در صورتی که شهد مربا متلاشی شد یعنی هنوز باید بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دیگر مربا را روی حرارت قرار دهیم تا به غلظت مناسب برسد. پس از اینکه مربا به غلظت مناسب رسید آب لیمو را اضافه می کنیم و با مربا مخلوط می کنیم.

روش دوم

پس از اینکه شیره مربا غلیظ شد، ۱ قاشق غذاخوری از شیره بر می داریم و در فریزر قرار می دهیم. پس از اینکه شیره مربا غلیظ شد، ۱ قاشق غذاخوری از شیره بر می داریم و در فریزر قرار می دهیم.

چطور مربای به بدون شکر یا رژیمی درست کنیم؟

برای درست کردن مربای به رژیمی می توانید شکر را حذف کرده و آن را بدون شکر یا با کمی عسل درست کنید.

بیشتر بخوانید  پیغام‌های آژانس، نشان دهنده قصد آن‌ها برای بستن پرونده ایران است

سیب و به این صورت که به را بشویید و رنده کنید، سپس چوب دارچین و میخک را نیز به آن اضافه کنید و درون قابلمه‌ای روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید تا کاملاً پخته شود و آب آن‌ها کشیده شود. در این مرحله زمانی که مربا قوام آمد از روی حرارت بردارید و اجازه دهید مربا خنک شود سپس آن را در ظرف شیشه‌ای دردار بریزید و در یخچال قرار دهید.
اگر تمایل دارید که مربا بیشتر شیرین باشد می‌توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید و این مربا را خیلی زود مصرف کنید، اضافه کردن سیب به این مربا به خاطر طعم دادن به آن لازم است و نمی‌توان در طرز تهیه مربای رژیمی سیب را حذف کرد.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای به

  • برخی از خانم‌ها بر این باورند که استفاده از چوب دارچین به جای آبلیمو، هارمونی بیشتری به طعم مربای به می‌بخشد. گنجاندن چوب دارچین در دستور پخت، عطر و طعم خاص و دلپذیری به مربا می‌افزاید. با این حال، باید توجه داشت که استفاده از پودر دارچین به جای چوب دارچین، رنگ مربا را تیره‌تر می‌کند. این تغییر رنگ ممکن است برای برخی از افراد جذاب باشد، اما اگر می‌خواهید رنگ روشن‌تری داشته باشید، بهتر است از چوب دارچین استفاده کنید.
  • هنگامی که می‌خواهید از نرم شدن میوه‌ به درون مربا جلوگیری کنید، روشی کارآمد وجود دارد. در ابتدای فرآیند، پیش از اضافه کردن آب، شکر را به طور مستقیم روی میوه‌های به پاشیده و سپس آن‌ها را روی شعله قرار دهید. این روش باعث می‌شود که بافت میوه‌ها حفظ شود و به‌ها پس از پخت، سفت و با کیفیت باقی بمانند.
  • اگر می‌خواهید مربای به‌ نگینی‌تان رنگ تیره به خود نگیرد باید بعد از نگینی خرد کردن میوه به، آن را برای چند دقیقه داخل آب بریزید و قبل از پخت آن را آب‌کشی کنید. همچنین بعد از انتقال به قابلمه و موقع جوش خوردن آن را با کفگیر چوبی هم بزنید تا نچسبد و قهوه‌ای رنگ نشود.

  • اگر مربایتان به کف قابلمه چسبید یا قهوه‌ای رنگ شد باید حرارت را خاموش کنید و آن‌ها را جدا کرده و مابقی را داخل یک قابلمه تمیز بریزید. مجدد به آن آب اضافه کرده و تا رسیدن به غلظت دلخواه زمان دهید که بجوشد. 

دیدگاهتان را بنویسید