دختران موتورسوار در هنگام تصادف چه باید بکنند؟ + قوانینی که باید بدانید


موتور سواری بانوان در قانون

به نقل از سایت یکی از مهیج‌ترین ورزش‌هایی که زنان و مردان می‌توانند انجام دهند، بدون شک موتورسواری است. اما اگر تصادف شد چه؟ چه کاری باید انجام دهید؟ خواهیم گفت. هدف ما ارائه راهنمایی جامع و کاربردی به ویژه به دختران موتورسوار است تا در صورت بروز حادثه، بتوانند با حفظ آرامش، بهترین اقدامات را انجام داده و از بروز صدمات بیشتر و عواقب ناگوار جلوگیری کنند. ما در امداد خودرو رنجان محمود بهرامی با توجه تجربه خود بر خود لازم دانستیم نکاتی را به اطلاع شما برسانیم.

بیمه دات کام:

“مطابق قانون راهنمایی و رانندگی، هر شخصی که گواهینامه داشته باشد، ممنوعیتی برای استفاده از موتور سیکلت ندارد. قانون، در این بند با شفافیت تمام مشخص کرده‌است که جنسیت تاثیری در ممنوعیت استفاده از موتور ندارد. ذیل بند ۲۰ این قانون، تبصره زیر عنوان شده است:

“صدور گواهینامه رانندگی موتور سیکلت برای مردان، بر عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است”

طبق همین تبصره پلیس راهور از صدور گواهینامه برای زنان امتناع می‌کند. وکلا معتقدند که از طریق این تبصره نمی‌توان حکم به ممنوعیت موتور سواری بانوان داد. چون از این تبصره می‌توان برداشت دیگری هم داشت. مثلا: صدور گواهینامه رانندگی موتور سیکلت برای زنان از سمت مرجع دیگری قابل پیگیری است.

سال ۹۸ یکی از بانوان اصفهانی با استناد به همین عدم شفافیت قانونی شکایتی علیه پلیس راهور تنظیم کرد. بعد از انجام جلسات متعدد، دادگاه، پلیس راهور را ملزم به صدور گواهینامه برای این بانو کرد. پلیس راهور زیر بار نرفت و حکم بدوی را به دادگاه تجدید نظر کشاند. در نهایت دادگاه تجدید نظر به نفع پلیس راهور حکم داد.”

در ادامه، به بررسی گام به گام مراحل لازم پس از تصادف، از جمله حفظ امنیت در محل حادثه، اقدامات قانونی و اداری، و قوانین و نکات مهم برای موتورسواری امن‌تر برای زنان خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید  تداوم حاکمیت هوای گرم در اردبیل/ پیش‌بینی رگبار موقتی طی امروز در برخی مناطق استان

همیشه پیشگیری بهتر است

احتمالا شما هم این جمله معروف را شنیده‌اید که پیشگیری بهتر از درمان است. بله این جمله حکیمانه به ما می‌گوید که بهترین روش جبران خسارات این است که قبل از وقوع از آن جلوگیری کنیم. موتورسواری ایمن، استفاده از کلاه ایمنی، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و موتورسواری با سرعت مجاز اقدامات پیشگیرانه هستند. شما با انجام دادن این موارد ساده تا حد زیادی خطر تصادف را از بین برده‌اید. اما اگر به هر دلیلی تصادف رخ داد اقدامات دیگر را باید انجام دهید.

اول سلامتی، همه را چک کن و اورژانس را بگیر

پس از وقع حادثه اولین کاری که باید انجام دهید بررسی سلامتی خود، سرنشینان و فرد یا افرادی است که با آنها تصادف کرده‌اید. مطمئن شوید که کسی آسیبی ندیده، اما اگر فردی روی زمین افتاده بود به هیچ وجه او را تکان نداده و جابجا نکنید. جابجا کردن فرد آسیب دیده ممکن است موجب وارد شدن آسیب‌های جبران‌ناپذیر به فرد مصدوم شود.

حال اورژانس را بگیرید. بهتر است که در این شرایط دور فرد مصدوم را خلوت کنید و با ایجاد سایه‌بان در فصول گرم و یا گرم کردن مصدوم در فصول سرد منتظر رسیدن اورژانس باشید.

حفظ آرامش

تصادف موجب می‌شود که شوک و ترس شدیدی به انسان وارد شود. پس شوکه شدن و از دست دادن ارامش و قدرت تصمیم‌گیری پس از تصادف طبیعی است. اما برای جلوگیری از خسارات بیشتر لازم است که از قبل ذهن خود را آماده کرده باشید. پس اگر تصادفی پیش آمد در قدم اول تلاش کنید که بدون هیچ پیش‌داروی آرامش خود را حفظ کنید و کارهایی که در ادامه گفته‌ایم را انجام دهید.

بیشتر بخوانید  ایالات متحده چراغ سبز را به اردوغان برای تصرف فرودگاه کابل روشن می کند

پلیس رو بگیر

سومین کار مهمی که باید انجام دهید این است که با پلیس تماس بگیرید! زن بودن شما مانعی برای شکایت ایجاد نمی‌کند. با پلیس تماس بگیرید و سعی کنید که با آرامش اتفاقی که رخ داده را توضیح داده و آدرس خود را به پلیس گزارش کنید.

موتور را جابجا نکن

تا زمان رسیدن پلیس به هیچ عنوان موتور خود را جابجا نکنید. اجازه دهید که پلیس به محل برسد و به خوبی محل حادثه را ببیند. متاسفانه برخی از تجربیات گذشته در تصادف‌ها نشان می‌دهد که جابجایی وسیله نقلیه اعم از ماشین یا موتور موجب شده که مامور پلیس به اشتباه فردی را مقصر تصادف اعلام کند.

فیلم و عکس فراموش نشود

تا زمان رسیدن پلیس بهتر است از محل حادثه فیلم و عکس بگیرید. این کار برای این است که اگر مجبور به جابجایی وسیله خود شدید باز هم بتوانید مستندات لازم را به پلیس ارائه دهید و به اشتباه مقصر شناخته نشوید.

خانواده را در جریان بگذار

پس از انجام تمام این اقدامات بهتر است که با یکی از اعضای خانواده و یا فردی معتمد تماس بگیرید و ماجرا را برای او شرح دهید.

با پلیس همکاری کن

هنگامی که پلیس به محل حادثه رسید حنتما با او همکاری کنید. در اختیار قراردادن مدارک، توضیح اتفاقی که رخ داده با آرامش و صبوری در برابر او می‌تواند کارتان را تا حد زیادی پیش ببرد. این نکته را نیز همراه به یاد داتشه باشید که باید با آرامش و بدون داد و فریان از حق خود به صورت تمام و کمال دفاع کنید.

بیشتر بخوانید  لحظه‌ی جنون آور حمله‌ی گراز وحشی به ورزشکاران در پیست اسکی! + ویدئو

نکات تکمیلی و توصیه‌ها برای دختران موتورسوار

در این بخش نکات تکمیلی و توصیه‌های دیگری نیز داریم که نظر شما را به مطالعه آنها جلب می‌کنیم.

1. بیمه شخص ثالث

داشتن بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت‌ها در ایران نه تنها ضروری است، بلکه می‌تواند در مواقع بحرانی نجات‌بخش باشد. این بیمه در صورت وقوع تصادف، خسارات مالی و جانی را پوشش می‌دهد. از جبران خسارت‌های مالی به دیگران گرفته تا پوشش هزینه‌های پزشکی، نقص عضو و حتی فوت، بیمه شخص ثالث همه را در بر می‌گیرد. پس حتماً مطمئن شوید که بیمه‌تان به‌روز است و در صورت نیاز آن را تمدید کنید تا همیشه از حمایت لازم برخوردار باشید.

2. گرفتن آموزش‌های لازم

شرکت در دوره‌های آموزشی موتورسواری می‌تواند کمک زیادی به افزایش مهارت شما کند. در این دوره‌ها یاد می‌گیرید که در روزهای بارانی، برفی و مواقع مشابه دیگر به بهترین شکل ممکن موتورخود را هدایت کنید.

پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت ایمنی موتورسواران

1. انتخاب موتورسیکلت مناسب: هنگام خرید موتورسیکلت، مدل مناسبی را انتخاب کنید که با نیازها و شرایط شما سازگار باشد.

2. استفاده از تجهیزات ایمنی: در موتورسواری همیشه از تجهیزات ایمنی مانند کلاه ایمنی، دستکش و لباس‌های محافظ استفاده کنید.

3. رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی: رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی می‌تواند به کاهش خطرات و افزایش ایمنی شما کمک کند. پس حتماٌ قوانین را رعایت کنید.

4. نگهداری و تعمیرات منظم: موتورسیکلت خود را به طور منظم بررسی و تعمیر کنید تا از عملکرد درست آن مطمئن شوید.

با رعایت این نکات و توصیه‌ها، می‌توانید ایمنی خود را در هنگام رانندگی با موتورسیکلت افزایش دهید و از بروز مشکلات جلوگیری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید