بایدها و نبایدها در سفر با هواپیما


برای هر پرواز با ایرلاین‌های مختلف، ممکن است، قوانین متفاوتی وجود داشته‌باشد و به همین دلیل لازم است، پیش از سفر با هواپیما، قوانین مربوط به ایرلاین پروازمان را بررسی کنیم. با وجود این تفاوت‌ها، بسیاری از خطوط پروازی، قوانین مشترک یا مشابهی دارند. در این نوشته به بخشی از این بایدها و نبایدها اشاره خواهیم‌کرد.

بایدها و نبایدهای پیش از پرواز

قوانین مربوط به سفرهای هوایی را بهتر است پیش از خرید بلیط هواپیما بررسی کنیم تا در صورتیکه نیاز به اقدام یا برنامه‌ریزی خاصی باشد، فرصت کافی داشته‌باشیم و در طول سفر و یا ساعاتی پیش از پرواز دچار چالش نشویم. در ادامه، برخی از قوانین مربوط به پیش از آغاز پرواز را توضیح خواهیم‌داد.

stars
پیشنهاد ستاره

قوانین مربوط به بار مجاز

هر ایرلاین، میزان بار مجاز مشخصی را برای هر مسافر با توجه به کلاس پروازی، تعیین می‌کند. در پروازهای داخلی این مقدار بین ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم متغیر است. هرچه کلاس پروازی بالاتر باشد، میزان بار مجاز برای حمل در هواپیما نیز بیشتر خوابود. میزان بار مجاز قابل حمل در کابین هواپیما، ۷ کیلوگرم است. در پروازهای خارجی مقدار بار مجاز در پرواز برای هر مسافر بین ۲۳ تا ۵۰ کیلوگرم با توجه به ایرلاین و کلاس پرواز، متغیر است. مسافرانی که بیش از حد مجاز بار داشته‌باشند باید به ازای هر کیلو بار اضافه مبلغی را به عنوان جریمه، پرداخت کنند.

حمل وسایل خاصی مانند ترقه، دینامیت، ماده منفجره‌ی پلاستیکی و غیرپلاستیکی، باروت، بمب، مواد رادیواکتیو، وسایل عفونی، مواد آلی، اسلحه، مواد محترقه و آتش‌زا، برخی داروها، بیش از ۵۰ عدد سیگار و یا بیش از ۲۵۰ گرم تنباکو در سفرهای هوایی ممنوع است. مسافران برای جابه‌جایی حیوانات با هواپیما نیز به مجوزهایی مانند گواهی پزشکی، شناسنامه‌ی سلامت و مجوز حمل حیوان برای پرواز نیاز دارند.

بیشتر بخوانید  فیلم/ پدیده خطرناک زلزله خاموش در تهران

قوانین مربوط به بار مجاز در پرواز

قوانین فرودگاه

برای سفرهای داخلی با هواپیما، حتما یک ساعت پیش از پرواز و برای پروازهای خارجی حداقل سه ساعت پیش از پرواز، در فرودگاه حضور پیدا کنید تا مدت زمان کافی برای گرفتن کارت پرواز، انجام بازرسی‌های لازم و تحویل بار داشته‌باشید. با توجه به سفر خود، مدارک موردنیاز برای پرواز را آماده کنید. در سفرهای خارجی علاوه بر مدارک شناسایی فردی، پاسپورت و در برخی موارد ویزا نیز جزو مدارک موردنیاز است. در فرودگاه هنگام بازرسی‌های لازم و عبور از گیت، همکاری‌های لازم را با ماموران فرودگاه انجام دهید تا مراحل مربوط به بازرسی و سوار شدن به هواپیما با نظم و آرامش انجام شود.

قوانین مربوط به محدودیت‌های پزشکی

برخی محدودیت‌های پزشکی نیز در سفرهای هوایی برای مسافران وجود دارد. بعضی از این محدودیت‌ها مربوط به بانوان باردار است. افراد باردار پس از هفته‌ی ۳۵ بارداری، امکان سفر با هواپیما را ندارند. برای بانوان پس از هفته‌ی ۲۸ بارداری و همچنین بانوانی که بارداری‌های پرخطر را تجربه می‌کنند، نیاز به مجوزهای پزشکی برای سفر با هواپیما وجود دارد.

پرواز با هواپیما برای افراد مبتلا به بیماری‌های عفونی و یا افرادی که شرایط پزشکی آن‌ها ممکن است تحت تأثیر پرواز وخیم شود، مانند بیماران اعصاب و روان و مبتلا به سایکوز حاد، ممنوع است. بیماران قلبی و عروقی، افرادی که به تازگی تحت جراحی‌های سنگین قرارگرفته‌اند و همچنین بیمارانی که سابقه‌ی سکته‌ی قلبی دارند باید پیش از پرواز با پزشک خود مشورت کرده و مجوزهای لازم برای پروز را دریافت کنند.

قوانین مربوط به محدودیت‌های پزشکی در پرواز

بایدها و نبایدهای حین پرواز و داخل هواپیما

پس از این‌که با انجام تشریفات لازم سوار هواپیما شدید نیز لازم است قوانین و نکاتی را رعایت کنید تا بتوانید سفری خوب و راحت را تجربه کنید. اولین نکته‌ای که رعایت آن مهم است این است که بارهای دستی‌تان را که با خود به کابین هواپیما آورده‌اید، به شکل مناسبی و ترجیحا به صورت عمودی در قفسه‌ی بالای صندلی خود قرار دهید تا باقی مسافران نیز جای کافی برای گذاشتن وسایل خود داشته‌باشند. از دیگر نکات مهمی که رعایت آن ضروری به نظر می‌رسد این است که در طول مسیر سعی کنید آرام صحبت کنید، گوشی خود را روی حالت بی‌صدا قرار دهید و در صورتی که تمایل دارید به موسیقی گوش دهید یا فیلم ببینید، حتما از هدفون استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  ضیائیه، مدرسه ای که از خشت خام ساخته شده است

بردن غذاهای بودار به کابین نیز از مواردیست که ممکن است باقی مسافران را اذیت کند، بنابراین از این کار بپرهیزید. بیش از حد در راهروهای هواپیما راه نروید و سعی کنید به شکلی که مزاحم صندلی‌های کناری، پشتی و جلویی نباشید، به راحتی روی صندلی خود بنشینید و همچنین اگر قصد داشتید بخوابید، پیش از باز کردن صندلی خود به مسافر صندلی پشت سرتان اطلاع دهید. هنگام خروج از هواپیما نیز برای آسایش مسافران، تا زمانی که نوبت خروج از هواپیما برای شما نرسیده‌است، روی صندلی خود بنشینید و هنگامی که نوبت شما فرارسید با برداشتن بار خود از قفسه‌ی بالای صندلی از هواپیما خارج شوید.

کلام آخر

سفر با هواپیما در کنار جذابیت‌ها و مزایای خود، چالش‌ها و قوانینی نیز دارد که با آگاهی از آن‌ها و رعایتشان، می‌توانیم یک سفر هوایی خوب و خاطره‌انگیز را تجربه کنیم. برخی از این قوانین در پروازهای داخلی و خارجی و با توجه به کشورهای مبدا و مقصد و همچنین با توجه به ایرلاین پرواز شما متغیر هستند. حتی برخی از محدودیت‌ها، مانند محدودیت میزان بار مجاز در پرواز برای هر مسافر، می‌تواند به کلاس پروازی شما نیز بستگی داشته‌باشد. اما بسیاری از این قوانین نیز در اغلب پروازها یکسان هستند و یا تفاوت چندانی با هم ندارند.

در این نوشته ما بایدها و نبایدهای مختلف در سفرهای هوایی را به شما معرفی کردیم. این بایدها و نبایدها، از محدودیت‌های پزشکی تا وسایل غیر مجاز در هواپیما و همچنین رفتار مناسب در فرودگاه و پرواز را دربرمی‌گیرند. با رعایت این نکات و همچنین توجه به قوانین خاص ایرلاین پرواز موردنظر خودتان، سفر هوایی شما، سفری آرام و مطمئن خواهدبود و تجربه‌ای به یادماندنی از یک پرواز آسان و بی‌چالش خواهیدداشت.

بیشتر بخوانید  ببینید | سکانس طلایی سریال خاتون

دیدگاهتان را بنویسید