پیش بینی مهم از آینده قیمت ارز



آنچه دیگران می خوانند:

یک کارشناس اقتصادی پیش بینی خود را ارائه کرده است یک دوره ارایه شده. یک دوره در آینده چه روندی را طی خواهد کرد؟ یک دوره رو به افزایش است یا کاهش؟ حال با توجه به یک دوره آیا زمان خوبی برای خرید است یا خیر؟

سیامک قاسمی در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از آینده بازار کوتاه مدت در اقتصاد و سیاست اقتصادی ایران چیست؟ وی تصریح کرد: باید از منظر اقتصاد سیاسی صحبت کنیم. این بدان معناست که ابتدا باید دید پیش بینی ما از آینده تحریم ها چیست و بر اساس آن سناریو تصویری از اقتصاد ایران ترسیم کنیم. اینکه آیا مذاکرات در هر سطحی از سر گرفته خواهد شد یا خیر. اگر مذاکرات در هر سطحی آغاز شود، خوش بینی کوتاه مدت به جامعه ایران تزریق خواهد شد.

وی افزود: آنچه در کوتاه مدت اتفاق خواهد افتاد همان اتفاقی است که پس از روی کار آمدن بایدن رخ داد. در پاییز 2019 و با انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، این خوش بینی در جامعه به وجود آمد که دلار از حدود 33 هزار تومان به 24 هزار تومان سقوط کرد و بازارها یکی یکی متوقف شدند. همه اینها به این دلیل بود که جامعه به یک امید تبدیل شد. چه بخواهیم چه نخواهیم، ​​سرنوشت انتظارات تورمی و خوش بینی و بدبینی جامعه ایران به آینده به موضوع تحریم گره خورده است و به حق. زیرا تاثیر تحریم ها همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید  ۱۱ نماد معاملاتی مجاز به تغییر دامنه نوسان شدند

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: واقعیت این است که بر اساس این سناریوها می توان درباره توسعه کوتاه مدت اقتصاد ایران صحبت کرد. بنابراین اگر خبرهای خوبی به گوش برسد و گشایش هایی باز شود، می توان انتظار داشت در سال 1402 نفسی در اقتصاد ایران داشته باشیم. در غیر این صورت، متأسفانه با توجه به اینکه سال را بسیار پرنوسان آغاز کرده ایم، اگر سیگنال مثبتی وجود نداشته باشد، با نزدیک شدن به نیمه دوم سال این نوسانات افزایش خواهد یافت.

قاسمی ادامه داد: در واقع اتفاقی که سال گذشته در نیمه دوم سال شاهد بودیم که متغیرهای اقتصادی از مهرماه به شدت شروع به حرکت کردند و دلار 70 درصد افزایش یافت و متأسفانه بقیه متغیرها به همین شکل است. به نظر من، دوباره تکرار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ببینید سیاست گذاری اقتصادی در شرایط فعلی جوابگوی اقتصاد ایران نیست. اقتصاد ایران نیازمند یک سری شوک است. این شوک‌ها باید ناشی از فضای خوش‌بینی سیاسی باشد. ما به یک شوک عرضه در حوزه ارزی نیاز داریم. این به معنای ایجاد گشایش هایی است که منابع ارزی خوبی را وارد اقتصاد ایران می کند که همگی به اقتصاد سیاسی بازخورد می دهند.

این کارشناس اقتصادی گفت: آمارهایی که گزارش می شود و معاملات سیاسی که تاکنون انجام شده است منجر به این شوک ها نشده است. با چین سند همکاری 25 ساله امضا شد اما خودشان می گویند میزان سرمایه گذاری چینی ها در ایران در سال های اخیر زیر 200 میلیون دلار بوده است. این عدد برای اقتصاد ایران شوخی است. اقتصاد ایران تنها در بخش نفت و گاز به بیش از 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و به همین دلیل ما نیازمند شوک های سیاسی هستیم. در غیر این صورت رکود ادامه خواهد داشت و رشد اقتصادی نزدیک به صفر و 2.3 درصد خواهد بود.

بیشتر بخوانید  همکاری ایران و چین موجب توسعه اقتصادی کشور می‌شود

وی تاکید کرد: در این مورد تردیدی ندارم. این ارقام عملاً به معنای رکود اقتصادی برای اقتصادی است که در 10 سال گذشته رشد اقتصادی تقریباً صفر داشته است. در عین حال تورم بالا ادامه خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: از سوی دیگر آنچه در این سال ها ما را نگران می کند خروج بسیار سریع سرمایه هاست. شاهدیم که سرمایه‌ها دیگر برای خرید خانه از ایران خارج نمی‌شوند، بلکه سرمایه‌ها و بنگاه‌ها را ترک می‌کنند. این یعنی اش با جاش قرار ملاقات داره. به نظر من، این خروج سرمایه موضوعی بسیار نگران کننده است که ناشی از انتظارات تورمی است. چقدر به آینده امیدواریم.

قاسمی گفت: اقتصاد ایران در حال حاضر با چالش های زیادی مواجه است. می بینیم که نرخ تشکیل سرمایه در کشور به طور مستمر منفی است. برای اولین بار در 70 سال گذشته، ایران برای چهار سال متوالی نرخ تشکیل سرمایه منفی داشته است. یعنی بیش از سرمایه گذاری های جدید، سرمایه گذاری های گذشته با استهلاک از بین می روند. مثل خانه‌ای قدیمی شده است که هر لحظه تکه‌ای از سقفش می‌ریزد و سرمایه جدیدی نیاورده‌ای. این موضوع را در ابعاد مختلف در کشور می بینیم. این آمار رسمی مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که نرخ تشکیل سرمایه در ایران برای 4 سال متوالی منفی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که اخیراً بحران صندوق بازنشستگی بر سر مصاحبه شنیده می شود. شرایط بسیار بحرانی است و همه فشارهای صندوق های بازنشستگی به بودجه کشور وارد شد و منجر به این شد که کسری بودجه بسیار عمیق باشد. این دومینو با سیاست های اقتصادی درست نمی شود، یا این وزیر می رود یا وزیر دیگری می آید. ما باید در فضای سیاسی-اقتصادی تجدید نظر کنیم و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، من فکر می‌کنم متأسفانه شاهد روند مثبتی در اقتصاد نخواهیم بود.

بیشتر بخوانید  ثبت نام محصولات ایران خودرو آغاز شد


دیدگاهتان را بنویسید