۲۰ مورد از بهترین دستورات لینوکس که کاربران لینوکس باید بدانند


لینوکس یک سیستم عامل رایگان و متن باز است که اولین بار در سال 1991 منتشر شد. امنیت بالای لینوکس و امکانات مختلف آن باعث محبوبیت آن در بین کاربران شده است. برای اینکه بتوانیم راحت تر از لینوکس استفاده کنیم و آن را مدیریت کنیم و مطابق با نیاز خود آن را شخصی سازی کنیم، آشنایی با دستورات پرکاربرد این سیستم عامل ضروری است.

منتظر 20 مورد بعدی باشید بهترین دستورات لینوکس از ملاقات شما؛ دستوراتی که همه کاربران لینوکس باید با آن آشنا باشند.

مهمترین دستورات لینوکس

image001

در این بخش برخی از پرکاربردترین دستورات لینوکس به شما تقدیم می کنیم؛ آشنایی با این دستورات و یادگیری نحوه استفاده از آنها موضوع مفیدی است سرور لینوکس آن را برای شما لذت بخش تر کند

· به ندرت

یکی از مهمترین دستوراتی که هر کاربر لینوکس باید بداند دستور Is است. با این دستور می توانیم به لیست فایل ها و دایرکتوری آنها دسترسی داشته باشیم. برای مشاهده لیستی از فایل ها و دایرکتوری ها کافیست “Is” را در ترمینال تایپ کنید.

· دستور cd

اگر عاشق بازی های ویدیویی هستید، حتما در موقعیت هایی قرار گرفته اید که مجبور شده اید مسیر خود را تغییر دهید. این دقیقا همان کاری است که دستور cd انجام می دهد و شما را به دایرکتوری های مختلف می برد. نحوه وارد کردن دایرکتوری های دیگر به دایرکتوری فعلی شما بستگی دارد.

· دستور pvd

اگر گم شده اید و نمی دانید در کدام دایرکتوری هستید، نگران نباشید! دستور pvd اینجاست تا شما را راهنمایی کند و دایرکتوری فعلی را نشان دهد.

· فرمان گربه

اگر می خواهید محتویات فایل را ببینید، باید به دستور cat بروید. علاوه بر این، می توانید از دستور cat برای ایجاد یک فایل جدید استفاده کنید یا در صورت لزوم، محتوای یک فایل را به انتهای فایل های دیگر اضافه کنید.

بیشتر بخوانید  صفحه جستجوی شما یافت نشد.

· دستور cp

اگر می خواهید محتویات یک فایل را کپی کنید، دستور cp در خدمت شماست. در واقع cp مخفف copy است که با آن می توانید به سرعت و به راحتی فایل های خود را کپی کنید.

دستور mv

آیا می خواهید یک فایل یا دایرکتوری را جابجا کنید؟ دستور mv را امتحان کنید. علاوه بر این، می توانید با استفاده از دستور mv نام فایل خود را تغییر دهید.

· دستور rm

برای حذف یک فایل یا دایرکتوری، باید به دستور rm بروید. اما توجه داشته باشید که این دستور غیر قابل برگشت است و پس از حذف نمی توانید آن را برگردانید.

· لمس فرمان

یکی دیگر از دستورات مهم لینوکس دستور لمسی است که می توانید با استفاده از آن یک فایل خالی در مسیر مشخص شده ایجاد کنید.

· دستور grep

اگر می خواهید چیزی را در یک فایل جستجو کنید، از دستور grep استفاده کنید. این دستور یک ابزار قدرتمند جستجوی متن است که فرآیند یافتن اطلاعات خاص در فایل ها را تسهیل می کند.

· دستور sudo

دستور sudo یکی دیگر از دستورات مهم لینوکس است که به شما امکان دسترسی به بخش مدیریت را می دهد. به دلیل اهمیت زیاد این بخش، دقت بیشتر در استفاده از آن ضروری است.

· دستور df

با استفاده از دستور df می توانید میزان فضای استفاده شده و فضای موجود دیسک را مشاهده کنید. اگر هنگام تایپ این دستور نام فایل را وارد کنید، مقدار فضای دیسک استفاده شده نمایش داده می شود، در غیر این صورت، می توانید تمام فایل های نصب شده را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید  آمادگی جهاد دانشگاهی برای ارائه کمک‌های مؤثر به دولت جدید/توانایی انتقال فناوری آب شیرین‌کن‌ها

· فرمان du

اگر می خواهید اندازه بلوک فایل های خود را پیگیری کنید، دستور du برای شما مناسب است. du مخفف استفاده از دیسک است و بهترین راه برای یافتن فایل ها و دایرکتوری هایی است که بیشترین فضا را اشغال می کنند.

· دستور chmod

یکی از مهمترین دستورات لینوکس دستور chmod است. با کمک این دستور می توانید مجوز دسترسی فایل ها و دایرکتوری ها را تغییر دهید و در نتیجه دسترسی کاربران به بخش های مختلف را بهتر مدیریت کنید.

· دستور chovn

دستور chovn به شما اجازه می دهد تا مالکیت فایل ها و دایرکتوری ها را تغییر دهید. در نتیجه، می توانید کنترل بیشتری بر مالکیت فایل ها و دایرکتوری های خود داشته باشید.

· دستور ps

برای دریافت لیستی از فرآیندهای در حال اجرا، می توانید از دستور ps استفاده کنید. این دستور به شما کمک می کند تا متوجه شوید چه برنامه هایی در حال اجرا هستند و از چه منابعی استفاده می کنند.

دستور کشتن

اگر در موقعیتی قرار گرفتید که می خواهید اجرای برنامه را متوقف کنید، از دستور kill استفاده کنید. در نتیجه حتی می توانید برنامه هایی را که با مشکل مواجه شده اند خاتمه دهید و از آن خارج نشوید.

· دستور tar

دستور tar برای زمانی است که می خواهید فایل ها و دایرکتوری های بزرگ را بایگانی کنید و ذخیره یا به اشتراک گذاری آنها را با دیگران آسان تر کنید.

· فرمان بالا

آیا می خواهید بدانید کدام فرآیندها بیشترین منابع سیستم عامل را اشغال می کنند؟ بالاترین دستور در خدمت شماست. یک دستور کاربردی که نظارت بر عملکرد سیستم را آسان می کند.

بیشتر بخوانید  سعید معروف برای همیشه به آمریکا رفت؟

· فرمان Find

اگر به دنبال فایل ها و دایرکتوری های خاصی هستید و نمی توانید آنها را پیدا کنید، دستور find یک راه قدرتمند برای جستجوی فایل هایی است که می تواند فایل یا دایرکتوری مورد نظر شما را بر اساس معیارهای مختلف پیدا کند.

· دستور vget

برای دانلود فایل ها از وب می توانید از دستور vget استفاده کنید. شگفت انگیز نیست؟! فقط با تایپ دستور می توانید فایل ها را از خط فرمان دانلود کنید.

· دستور ssh

یکی دیگر از مفیدترین دستورات لینوکس دستور ssh است. اگر می خواهید از طریق خط فرمان به سیستم دیگری متصل شوید از دستور ssh استفاده کنید تا بتوانید با امنیت کامل با سیستم های دیگر ارتباط برقرار کنید.

· vi، nano و emacs

هر سه این دستورات ویرایشگرهای خط فرمان هستند که می توانید از آنها برای ویرایش آسان متن خود استفاده کنید.

نکته: هر کدام از این دستورات دارای گزینه ها و پارامترهای مختلفی هستند که می توانند عملکرد آنها را تغییر دهند. اگر می خواهید در مورد آنها بیشتر بدانید، از دستور man استفاده کنید و صفحه man را برای آن دستور بخوانید.

تصویر002

آشنایی با دستورات لینوکس، جعبه ابزار کاربر

لینوکس مزایای مختلفی را در اختیار کاربران خود قرار داده است و رابط کاربری جذابی دارد اما برای استفاده درست از این سیستم عامل باید با دستورات آن آشنا باشیم. بنابراین در این مقاله تعدادی از بهترین دستورات لینوکس را به شما معرفی کرده ایم. دانستن و استفاده از این دستورات به شما کمک می کند تا با سهولت بیشتری از سیستم عامل لینوکس استفاده و مدیریت کنید.

منبع دستورات

دیدگاهتان را بنویسید