چرا خودرو ارزان شد ؟ + اسامی ۱۵ ماشینی که افت قیمت را تجربه کردند



آنچه دیگران می خوانند:


به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، روند صعودی قیمت خودرو تا اواسط اردیبهشت ادامه داشت. این سوال سیاست گذار خودرو را به این فکر انداخت که با اجرای مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه و جلوگیری از قرار گرفتن قیمت در بسترهای انتشار آگهی، از افزایش قیمت در بازار خودرو جلوگیری کند.

اکنون تغییرات بازار خودرو در کشور پس از چند سال باعث شده تا بسیاری در این بازار فروشنده شوند و به نظر می رسد سرمایه ها در حال خروج از این بازار هستند اما تغییراتی که باعث می شود خودرو در سال جاری بازار سرمایه را ترک کند چیست؟ ?

ابتدا پس از چهار سال متوالی تولید کشور در سال 1401 به بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در سال رسید، در سال گذشته نزدیک به یک میلیون و چهارصد هزار دستگاه خودرو تولید و شماره گذاری شد و به نظر می رسد امسال یک میلیون و هفتصد هزار دستگاه خودرو تولید شود. و باید در داخل تولید شود، اما تجربه نشان داده هرگاه تولید از مرز یک میلیون و 500 هزار دستگاه عبور کند، خودروسازان در فروش محصولات خود با مشکل مواجه می شوند و مجبورند به لیزینگ و اقساط روی بیاورند. ما یک ماه دیگر خواهیم دید.

دوم اینکه راه اندازی سامانه یکپارچه و شفاف سازی عرضه، پاسخگویی به تقاضای یک میلیون خودرو در سطح جامعه را با سامانه انتظار امکان پذیر کرد به گونه ای که عرضه خودرو به صورت قطره چکانی باشد که باعث داغ شدن بازار خودروهای داخلی شد. . سازندگان این سال ها حذف شده است و اکنون با ادامه این پیشنهادات با سیستم نوبت دهی به نظر می رسد خودرو به محصولی در دسترس برای عموم تبدیل شده است.

دلیل سوم واردات خودرو بالاخره شکل اجرایی به خود گرفت. اخبار مربوط به واردات محصولات کیا، هیوندای، تویوتا، فیات، میتسوبیشی و نیسان حکایت از رنگارنگ شدن دنیای خودروها در یکی دو ماه آینده دارد. سیستم قیمت گذاری این محصولات توسط سازمان حمایت، فروش این خودروها را با قیمت های گزاف غیرممکن کرده است و واردکننده برای سود بیشتر مجبور به واردات محصولات بیشتری می شود و این بدان معناست که محصولی به روز مانند چانگان. سایپا با قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد و عملا جایی برای مونتاژکاران چینی در کشور باقی نمی ماند. از سوی دیگر، طرح واردات خودروهای فرسوده یکی دیگر از دلایل سقوط قیمت ها در بازار داخلی است.

چهارم، یکی دیگر از نوآوری های مهم در بازار خودرو، اجرای قوانین پولشویی و همچنین مالیات بر عایدی سرمایه است به نحوی که امکان ردیابی افرادی که در طول سال از طریق خود یا بستگان خود اقدام به خرید و معامله خودرو می کنند، می شود. راه اندازی سیستم متمرکز ارائه شده است.

بیشتر بخوانید  آخرین آمار تاج در ایران و جهان 1400/11/22 / عکس

همچنین اگر شخصی مثلاً یک خودروی پارس را به قیمت دویست میلیون از کارخانه بخرد و به قیمت پانصد میلیون در بازار بفروشد، باید صد و بیست میلیون تومان از درآمد این کار را بپردازد. تراکنش، یعنی در مجموع بیش از سی و پنج درصد مبلغ تراکنش به عنوان مالیات، شایعه حاکی از آن است که پرداخت مالیات بر ارزش افزوده یا 9 درصد دیگر به زودی در خرید و فروش خودرو عادی خواهد شد.

به این ترتیب با راه اندازی سامانه مذکور تقریباً پنجاه درصد سود هر تراکنش خودرو به عنوان مالیات اخذ می شود و این بدان معناست که خرید و فروش خودرو دیگر محلی برای سودهای کلان نیست. شنیده ام که هماهنگی مناسبی بین وزارت امنیت و دادگستری در این زمینه وجود دارد و شاید این مهم ترین دلیل بسیاری از فروشندگان در بازار خودروی داخلی در این ماه باشد.

و در نهایت پنجم اینکه در این شرایط خودروسازان در یک ماه اخیر به عرضه بالای خودرو روی آورده اند به طوری که دیگر تریلر برای حمل محصولات خود به بازار ندارند و تمام پارکینگ هایی که این خودروها قبلاً در آن تردد می کردند. خالی شده اند و از خریداران خواسته اند که هرکس برای تحویل ماشین خود می آید کارت هدیه بگیرد. چنین وضعیتی را می توان در نمایندگی های خودروسازان مشاهده کرد که به معنای کناره گیری سایر نمایندگی ها از میانجی گری در بازار خودرو است.

در هر صورت با این اقدامات مدتی است که قیمت انواع خودرو در بازار با کاهش همراه بوده است. آن طور که تحلیل قیمت برخی خودروهای داخلی در بازار نشان می دهد در دو ماه گذشته بین 100 تا 300 میلیون تومان کاهش قیمت داشته اند. کارشناسان می گویند: بلاتکلیفی در قیمت محصولات مونتاژ شده، قدرت ورود خودروهای فرسوده و همچنین دور دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه از جمله مواردی است. دلایل افت قیمت رکود معاملات است.

چرا قیمت خودرو کاهش یافت؟

سال گذشته قیمت خودرو با تنش های زیادی همراه بود و کمتر خریدارانی توانستند خودروی مورد نیاز خود را از کارخانه یا بازار خریداری کنند. خودروساز از یک سو بر طبل افزایش قیمت کوبید و از سوی دیگر وزارت حراست از برنامه های خود برای مدیریت قیمت ها در بازار صحبت کرد.

بلاتکلیفی بازار سرانجام طرحی برای فروش خودرو بر اساس سیستم یکپارچه در اسفند 1300 اجرا کرد و به نوعی بخشی از تقاضای بازار به سمت خرید خودرو از این سامانه رفت، اما در ابتدای سال 1402 کاهش قیمت پیش بینی شده در بازار محقق نشد و حتی با اعلام قیمت جدید انواع خودروهای داخلی از سوی دولت جرقه جدیدی به رشد قیمت ها در بازار خودرو داده است.

بیشتر بخوانید  فال شمع امروز دوشنبه 1 خرداد ۱۴۰۲ | فال شمع روزانه برای متولدین هر ماه

بر این اساس، طی فروردین ماه، «دناپلاس» 795 میلیون تومان در بازار قیمت داشت و 10 میلیون افزایش را به ثبت رساند و «دنا پلاس توربو اتوماتیک» با افزایش 63 میلیون تومانی، یک میلیون و 200 هزار تومان قیمت داشت. و وارد کلوپ بازار شد. میلیاردی شد. علاوه بر این، «207 پاناراما اتوماتیک» یک میلیارد و 165 میلیون تومان در بازار قیمت داشت.

بازار خودرو که در ماه های اخیر رشد عجیبی را تجربه کرده است، طی یک ماه گذشته به طور پیوسته در حال کاهش بوده است. این روند به قدری جدی است که قیمت برخی محصولات در بازار به قیمت کارخانه رسیده و به نوعی حباب قیمتی در بازار خودرو ترکیده است. البته روند صعودی قیمت خودرو تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه داشت و همین موضوع باعث شد تا سیاستگذار خودرو به فکر جلوگیری از افزایش قیمت در بازار خودرو با اجرای مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه و جلوگیری از انتشار آن باشد. از قیمت در پلتفرم های انتشار آگهی

با این اقدامات مدتی است که قیمت انواع خودرو در بازار کاهش یافته است، اما باید در نظر داشت که عدم قطعیت قیمت محصولات مونتاژ شده، قدرت ورود خودروهای فرسوده و همچنین دوم دور فروش خودرو در سامانه یکپارچه از جمله دلایل افت قیمت در کنار رکود معاملات است.

کارشناسان اجرای فاز دوم فروش یکپارچه خودرو را یکی از دلایل افت قیمت در بازار خودرو می دانند. در واقع به دلیل تفاوت قیمت خودرو از بازار به کارخانه، مردم ترجیح می دهند خودروی مورد نیاز خود را از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو خریداری کنند. البته ممکن است تحویل خودرو زمان زیادی ببرد اما اختلاف قیمت کارخانه با بازار به حدی است که صرف زمان بیشتر برای دریافت خودرو همچنان برای خریداران به صرفه است.

موضوع دیگری که بیشترین تاثیر را در کاهش قیمت خودروهای مونتاژی و حتی داخلی داشت؛ قیمت این محصولات توسط شورای رقابت تعیین می شود که قیمت این خودروها را حتی نسبت به قیمت های نمایندگی های قبلی به میزان قابل توجهی کاهش داد و اختلاف قیمت کارخانه و بازار این نوع خودروها را افزایش داد. آنها ترجیح می دهند این خودروها را خریداری کنند، خودروها منتظر حل نهایی اختلافات خودروسازان خصوصی و شورای رقابت هستند.

علاوه بر این یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت خودرو و رکود در بازار خودرو باید ورود خودروهای وارداتی باشد چرا که پس از بحث های فراوان به نظر می رسد به فاز عملیاتی نزدیک می شود و حتی قیمت پایه چانگان هم کاهش یافته است. مشخص. بنابراین متقاضیان ترجیح می دهند به دلیل ورود خودروهای خارجی و تاثیر آن بر بازار از خرید خودرو خودداری کنند.

مقایسه قیمت 15 مدل خودرو در دو ماه

این گزارش به بررسی نوسانات قیمت 15 خودروی داخلی با بیشترین تقاضا در بازار طی 2 ماه گذشته می پردازد که طی آن قیمت ها روند صعودی و نزولی قابل توجهی داشته است. بررسی حرکت قیمت این خودروها نشان می دهد که در این دو ماه قیمت اکثر این خودروها از 100 به 300 میلیون تومان کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید  متن ادبی برای شب لیله الرغائب | اعمال روز و شب لیله الرغایب 1401

قیمت ماشین یک شاهین در فروردین 730 میلیون تومان و در خرداد با 130 میلیون کاهش 600 میلیون تومان معامله می شود. به سرعت AR نیز با افت 353 میلیون تومانی نسبت به خرداد 67 میلیون تومان معامله می شود. این خودرو در فروردین 420 میلیون تومان قیمت داشت. کویک معمولی از 415 میلیون با 349 میلیون تومان افت قیمت خرید و فروش می شود. سمند سورن پلاس که در فروردین ماه 732 میلیون تومان معامله شد، پس از افت از 122 میلیون در خرداد، 610 میلیون تومان قیمت در بازار دارد. زخم پلاس نیز افت محسوسی را تجربه کرد به طوری که در این دو ماه ۱۲۰ میلیون تومان ارزان شد و از ۶۲۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان رسید. از روز پلاس نیز در فروردین ماه 805 میلیون تومان قیمت داشت که با کاهش 125 میلیون تومانی به 680 میلیون تومان رسید. دنا توربو اتوماتیک نیز با افت قیمت مواجه شد و از 1.30 میلیارد تومان در فروردین ماه به 900 میلیون تومان در خرداد رسید.

اما ماشین محبوب پژو 207 پانا کاهش شدیدی را تجربه کرد. قیمت این خودرو در فروردین ماه یک میلیارد و 165 میلیون تومان و در خرداد 975 میلیون تومان قیمت داشت. یعنی این خودرو طی دو ماه 190 میلیون تومان ارزان شد. گیشه تیبا که در فروردین ماه 405 میلیون تومان بود، در خرداد ماه با افت چند ده میلیونی به قیمت 357 میلیون معامله شد. ساینا همچنین با کاهش 80 میلیونی در خرداد ماه 340 میلیون تومان قیمت دارد. خودروی ساینا در فروردین 420 میلیون تومان قیمت داشت.

تیبا 2 با کاهش 51 میلیونی از 406 میلیون تومان در فروردین ماه به 355 میلیون تومان در خرداد ماه. پژو 207 سرعتی که در فروردین 800 میلیون تومان قیمت داشت در خرداد 685 میلیون تومان قیمت داشت. این یعنی کاهش 115 میلیون تومانی. هیم اس 5 پلاس با افت شدید قیمت به 1.320 میلیارد تومان با قیمت 1.640 میلیارد تومان معامله می شود. یعنی این خودرو طی دو ماه 320 میلیون تومان ارزان شد.


دیدگاهتان را بنویسید