قدیمی‌ترین موزه جهان را بشناسید+ تصاویر



آنچه دیگران می خوانند:



به گفته Shamanevs، موزه ها به عنوان مراکز فرهنگی، هنری و تاریخی نقش بسزایی در شاداب سازی حافظه تاریخی بشر امروز دارند. این مراکز تاریخی و فرهنگی به نوعی ما را با گذشته و آینده پیوند می زند و نشان می دهد که مردم امروز چه جاده ها و ایستگاه های تاریخی را پشت سر گذاشته اند. انسان در این مسیر با گذراندن دوره های مختلف مطالب زیادی را آموخته و حفظ کرده است.

متصدی موزه (Enigaldi-Nana) شاهزاده خانم انیگالدی، دختر نابونیدوس، آخرین پادشاه امپراتوری نو بابلی بود. این موزه (Ennigaldi-Nanna) در نزدیکی استان ذکر در عراق واقع شده است. در ابتدا، زمانی که باستان شناسان بخش هایی از مجموعه کاخ و معبد را کاوش کردند، متوجه شدند که ده ها اثر باستانی در سنین مختلف در کنار یکدیگر ردیف شده اند. در جریان این کشف، آنها متوجه شدند که این آثار، نمایشگاه موزه هستند.

باستان شناس لئونارد وولی در حین حفاری ویرانه های موزه (Ennigaldi-Nanna) محتویات را علامت گذاری کرد. او متوجه شد که بسیاری از آثار باستانی این موزه توسط نبونیدوس (آخرین پادشاه سلسله کلدانی بابل) حفاری شده و برخی از این آثار توسط پادشاه دیگری از بابل کشف شده است. بیشتر این آثار مربوط به منطقه بین النهرین است.

موزه (1)

تاریخچه ساخت اولین موزه با آثار مشرق زمین

محققان و کارگران موزه؛ در جستجوی ریشه کلمه موزه، در اصل یونانی* توقف کردند و تاریخچه موزه و قدمت این پدیده را چنین تعریف کردند:

بیشتر بخوانید  فروش 3 خودرو وارداتی در سامانه یکپارچه؛ ثبت نام برای عموم آزاد است+ شرایط

معبد خدایان شعر و موسیقی که در بالای تپه ای در آتن قرار داشت. این اولین موزه ای است که در تاریخ موزه ها ذکر شده است و موزه اشمولین در شهر آکسفورد اولین موزه ای است که آثار مشرق زمین را در خود جای داده است.

اولین موزه در قاره آسیا; موزه ارمیتاژ در لنینگراد روسیه و اولین موزه ایران در سال ۱۲۹۵ هجری قمری است. با نام موزه ملی ایران تاسیس و افتتاح شد. 1746 در تاریخ تحول و تکامل موزه. باید آن را نقطه عطفی در نظر گرفت. چرا که در این سال لاکون دوسین نویسنده فرانسوی ایده ها و افکار جدیدی در مورد موزه ارائه کرد که باعث حرکت و شتاب در راه اندازی موزه شد. چهار سال بعد، در سال 1750، اولین موزه واقعی در جهان در کاخ لوکزامبورگ تأسیس شد.

موزه (3)

هدف از ساخت موزه چیست؟

1- یکی از اهداف موزه حفظ آثار گذشتگان و نمایش و انتقال آنها به آینده است.

2- محاسبه و مقایسه بین پدیده های تاریخی; عملا؛ فنی؛ گذشته و حال صنعتی و هنری.

3- از دیگر اهداف موزه که می توان به آن اشاره کرد ایجاد و تقویت تفاهم بین ملل و اقوام است.

4- شناخت و نشان دادن سهم واژه ها و مردمان در فرهنگ و تمدن جهانی.

5- ارتقاء سطح دانش دانشجویان، محققین و ….

6- جلوگیری از تخریب فرهنگ بومی و ایجاد سد در برابر فرهنگ های ناشناخته نیز از دیگر اهداف موزه است.

موزه (4)

موزه های ثبت شده و معروف ایران و جهان

موزه های معروف زیادی در جهان وجود دارد که از آن جمله می توان به موزه لوور فرانسه، موزه بریتانیا در لندن، موزه برا در میلان، موزه متروپولیتن در آمریکا، موزه لنینگراد در روسیه، موزه ایتالیا در رم و آثار باستانی اشاره کرد. موزه. موزه ایران در تهران.

بیشتر بخوانید  چادر کاخ سفید و صهیونیسم ما را مصمم تر می کند

موزه ایران باستان: این موزه که در سال های 16-1314 برای حفظ آثار ملی ساخته شد. اماکن تاریخی و باستانی ایران پس از تصویب قانون حفظ آثار ملی تأسیس شدند. در سال 1309 تأسیس شد و بر اساس آن دولت موظف به حفظ آثار ملی و بازرسی از آنها شد. این موزه؛ دارای آثار گرانبهایی از تمدن ایرانی از هزاران سال قبل از میلاد تا به امروز است.

موزه آستان قدس مشهد: اقلام استثنایی آستان قدس و کتاب های آن پیش از این تا سال 1316 هجری شمسی در برخی از اتاق های تالار جدید نگهداری می شد. از محل درآمد آستان قدس; ساخت موزه مذکور در سال 1324 آغاز و به پایان رسید. مساحت آن 9398 متر مربع است و گنجینه های فراوانی دارد از جمله کتابخانه موزه که یکی از کتابخانه های درجه یک ایران است و به خاطر نسخ خطی نفیس قدیمی و نسخ خطی منحصر به فردی که در طول چند صد سال گردآوری شده است بی نظیر است. .

موزه مردم شناسی تهران: این موزه در سال 1315 هجری شمسی تأسیس شد. تاسیس شد و هدف آن معرفی زندگی طبقات مختلف ایران از دو قرن پیش تا امروز، آثار هنری، صنایع دستی، کار و حرفه آنهاست.

موزه پارس شیراز: موزه پارس فعلی همان باغ دولتی است که کریمخان زند آن را طراحی کرده بود تا اینکه در سال 1314 هجری شمسی تکمیل شد. اداره کل باستان شناسی در قسمت های شمالی و شرقی باغ نرده های آهنی ساخت و به تدریج اشیاء، آثار تاریخی و استثنایی فارس و شیراز را جمع آوری کرد.

بیشتر بخوانید  اردکانیان از قطع مکرر برق خبر می دهد

علاوه بر موزه‌های مذکور، اخیراً در رشت، اصفهان، کرمان و سایر استان‌ها و شهرهای ایران، موزه‌هایی تأسیس شده است که هر یک حاوی تاریخ مفصل و ارزشمندی از زندگی پیشینیان همان محل بوده و تمدن را روشن می‌سازد. از مردمان گذشته

خاستگاه موزه‌ها در گنجینه‌های سلطنتی یا کلیسایی قرون وسطایی یا در اتاق‌های کوچک حاوی اشیاء و نمونه‌های کمیاب است که بین قرن‌های 16 و 18 جمع‌آوری شده‌اند.

انواع مختلف موزه ها

اولین طبقه بندی که در بسیاری از کشورها همچنان معتبر است و در نام کمیته های تخصصی ایکوم نیز منعکس شده است، تمایز بین موزه های هنرهای زیبا، هنرهای کاربردی، باستان شناسی، تاریخ، مردم شناسی، علوم طبیعی، دانش و فناوری، و موزه های محلی منطقه ای است. موزه ها و موزه های تخصصی

علی رمضان پور

دیدگاهتان را بنویسید