نوسانات ارزی ناشی از تورم است



آنچه دیگران می خوانند:

به گزارش سراج24; شاهین شایان آرانی، تحلیلگر و کارشناس اقتصادی در گفتگوی اختصاصی با سراج24; در خصوص نوسانات نرخ ارز عنوان شده است: سیاست دولت قبل برای سوق دادن سرمایه به بازار سرمایه باعث مشکلات مالی و اقتصادی عدیده ای از جمله ایجاد حباب و سپس ترکیدن آن و از دست رفتن ثروت بسیاری از مردم به ارز شد. بازار و تورم فزاینده که پیامدهای منفی به همراه داشته است، تاکنون پیشرفت کرده و این مقوله تاثیر منفی بر بازار سرمایه در ذهن بسیاری از مردم گذاشته است.

وی با اشاره به ریشه ساختاری مشکلات اقتصادی که در دولت قبل رخ داد، افزود: دولت فعلی درگیر تورم ناشی از سیاست های دولت قبل از جمله انباشت تورم و تورم توام با تحریم ها و محدودیت های ارزی است. یکی از بزرگترین مشکلات ناشی از سیاست دولت قبل است که البته وظیفه کنترل این بازار با چالش های فراوانی روبه رو است و راه برون رفت از چنین شرایطی بسیار دشوار است و دولت در تلاش برای کنترل تورم، ارز است. نرخ ها و بازارهای مختلف مانند بازار خودرو، طلا و غیره.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نحوه مدیریت بانک ها و تاثیرات آن بر وضعیت اقتصادی کشور، گفت: بانکداری خصوصی در صورت عدم مدیریت صحیح می تواند یکی از بخش های اقتصادی در مشکلات ارزی کشور باشد، زیرا اگر بانک های خصوصی باعث بروز مشکلات ارزی شوند. بحران و افزایش مطالبات معوق. این امر منجر به کسری بودجه و مشکلات نقدینگی و فشار مضاعف به بانک مرکزی برای دریافت پول می‌شود که تاثیر منفی بر تورم و متعاقباً بر بازار سرمایه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  موسیقی ویدئو / فیلم؛ "سوپرمن"

شایان آرانی ایجاد بخشی از ریشه های نوسانات ارزی در دولت قبل را برشمرد و تصریح کرد: مشکل بازار ارز ما ناشی از تورم است و زمانی که تورم در کشور بالا باشد و حدود 40 درصد باشد همیشه تلاطم خواهیم داشت. ، بلاتکلیفی و نوسانات شدید در بازار و همگی به در صورت عدم مدیریت تورم، این نوسانات ادامه خواهد داشت.

یک کارشناس ارشد بازارهای مالی بین المللی با اشاره به پیامدهای نوسانات ارزی در کشور، افزود: وضعیت فعلی نرخ ارز با تورم مرتبط است که موجب افزایش سفته بازی، فرصت طلبی و واسطه گری می شود و باعث ایجاد بلاتکلیفی در چشم انداز اقتصادی کشور می شود. ذهن مردم در بازار ارز مبادله می شود.

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی عده ای فکر می کنند بازار ارز بازار مناسبی نیست که به نوعی ثروت آنها را تامین کنند، به همین دلیل به سمت بازار سرمایه حرکت می کنند و چون قیمت سهام در پایتخت رو به افزایش است. بازارها به دلیل صادرات محصولات این شرکت سود بالایی دارند اما باید در نظر داشت که این سود حاصل رشد اقتصادی نیست بلکه تا حدودی متاثر از رشد نرخ ارز و حتی افزایش نرخ ارز است. شاخص بورس نیز نتیجه افزایش نرخ ارز است که دولت سعی در اصلاح این ساختار دارد.


بیشتر بخوانید  چه کسانی گواهینامه طلایی رانندگی می‌گیرند؟

دیدگاهتان را بنویسید