از اطلاعات روی بلیط هواپیما چه می دانید؟


یکی از مهم ترین نکاتی که قبل از سفر با هواپیما باید با آن آشنا باشید نحوه خواندن اطلاعات بلیط هواپیما است. این سوال زمانی ضروری می شود که برای اولین بار قصد سوار شدن به هواپیما را دارید. ضمناً در سفرهای هوایی بلیط پرواز وجود دارد که اطلاعات آن با مشخصات بلیط متفاوت است و برای اینکه هنگام ورود به هواپیما دچار سردرگمی نشوید باید بلیط پرواز و قسمت های مختلف آن را به خوبی بشناسید. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در سفرهای هوایی همیشه با تردیدها و سوالات زیادی مواجه می شوید و یا برای اولین بار قصد سوار شدن به هواپیما را دارید، این مطلب از یک مجله مسافرتی است. امروز پرواز کن حتما تا آخر بخوانید.

نحوه خواندن بلیط هواپیما چه اطلاعاتی در بلیط هواپیما وجود دارد؟

به طور کلی اطلاعات نوشته شده بر روی بلیط هواپیما دارای 3 قسمت اصلی شامل اطلاعات مسافر، پرواز و صادر کننده بلیط هواپیما می باشد. در زیر این موارد را به تفصیل توضیح داده ایم.

نحوه خواندن اطلاعات بلیط هواپیما

اطلاعات مسافران

مهم ترین موضوع در صدور بلیط هواپیما درج صحیح نام و نام خانوادگی مسافر است. در صورت عدم ثبت صحیح اطلاعات مسافر و مغایرت نوشتن فارسی و انگلیسی هویت مسافر با گذرنامه و شناسنامه، احتمال عدم پرواز وی وجود دارد. پس قبل از اینکه اطلاعات خود را هنگام خرید بلیط هواپیما تایید کنید به نوشته آن ها توجه کنید تا دچار مشکل نشوید. علاوه بر نام و نام خانوادگی که صحت آنها بسیار مهم است، باید اعداد مهمی مانند کد ملی و شماره گذرنامه را دقیقاً مطابق با همان اطلاعات درج شده در شناسنامه و گذرنامه وارد کنید.

اطلاعات پرواز

اطلاعات پرواز شامل مواردی مانند مسیر پرواز و خطوط هوایی است. اغلب در بالای بلیط، آرم و نام شرکت هواپیمایی به همراه شماره پرواز وجود دارد. زمان پرواز یکی دیگر از بخش های مهم بلیط پرواز است که هرگز نباید از آن غافل شد. زیرا در صورت از دست دادن پرواز، تنها بخشی از هزینه ها مسترد خواهد شد. این در صورتی است که بلیط شما بلیط چارتر نباشد. توصیه می شود برای پروازهای داخلی 1.5 ساعت قبل از پرواز و برای پروازهای خارجی 3 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید.

صادر کننده بلیط هواپیما

در این قسمت می توانید لوگو و نام آژانس فروش بلیط را مشاهده کنید. بلیط شما باید حاوی این مشخصات باشد و باید دارای مهر صادر کننده باشد. لطفا توجه داشته باشید که هر دو مهر دیجیتال و دستی قابل قبول هستند.

بلیط هواپیما علاوه بر موارد اساسی و بسیار مهمی که در بالا ذکر شد حاوی اطلاعات دیگری نیز می باشد که در زیر ارائه می شود:

بیشتر بخوانید  خبر آنلاین - تصاویر رونمایی و اهدای فرش دستباف از توکیو به IOC

اطلاعات مربوط به مقدار مجاز چمدان برای سفر

اطلاع از میزان بار مجاز در سفر از دیگر مواردی است که روی بلیط هواپیما درج شده است. چند تا بار مجاز هواپیما در طول سفر می توانید آن را با خود ببرید، بستگی به نوع پرواز دارد. مسافران پروازهای اقتصادی داخلی می توانند تا 20 کیلوگرم و در پروازهای تجاری تا 30 کیلوگرم وزن حمل کنند. میزان بار مجاز برای سفرهای بین المللی با داخلی متفاوت است و قوانین هر شرکت هواپیمایی با یکدیگر متفاوت است. اگر کلاس پروازی شما بالاتر باشد، چمدان شما بزرگتر می شود. لطفا توجه داشته باشید که هزینه بار مازاد وجود دارد و برای هر کیلوگرم باید درصدی از کرایه را پرداخت کنید. اگر می خواهید چمدان های داخل کابین را با خود ببرید، میزان بار در کلاس اکونومی 5 تا 7 کیلوگرم و در کلاس بیزینس بین 7 تا 10 کیلوگرم است.

زمان پرواز و ترمینال در بلیط هواپیما

برای اینکه در طول سفر دچار مشکل نشوید، در بلیط هواپیما به مبدا و مقصد سفر خود توجه کنید. بررسی کنید که هنگام ورود و خروج از فرودگاه باید به کدام ترمینال بروید. از آنجایی که برخی از فرودگاه ها دارای چندین ترمینال هستند، اگر اشتباه متوجه شوید، می توانید پرواز خود را از دست بدهید. به روز و تاریخ سفر خود توجه کنید تا از اشتباهات احتمالی جلوگیری کنید.

اطلاعات اولیه در مورد بلیط هواپیما

کد رزرو بلیط هواپیما یا PNR چیست؟

یکی دیگر از موارد مهم در سوابق بلیط هواپیما PNR است. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که PNR در بلیط هواپیما چیست و چه هدفی دارد؟ PNR که مخفف Passenger Name Record است به کد رزرو بلیط هواپیما اشاره دارد. در واقع ایرلاین ها از این شماره مرجع برای دسته بندی مسافران و نوبت دهی بهتر استفاده می کنند و این کد PNR در صورت بروز مشکل و تماس با پشتیبانی ایرلاین بسیار مهم است. همچنین مسافران می توانند از این کد بلیط سیستمی استفاده کرده و کارت پرواز خود را به صورت آنلاین دریافت کنند.

شناسه کرایه در بلیط هواپیما

در پایین بلیط هواپیما سیستم بخشی به نام شناسه کرایه وجود دارد که اغلب با یک حرف یا عدد نشان داده می شود. Rate ID کد خاصی برای شرکت های هواپیمایی است که بر اساس آن قیمت بلیط را تعیین می کنند. یکی از ویژگی های مهم کرایه شناسه در بلیط هواپیما، سیاست کنسلی است. در واقع هر شناسه کرایه میزان مجاز بار و جریمه کنسلی خطوط هوایی را مشخص می کند. لطفاً توجه داشته باشید که بلیط‌هایی که دارای شناسه‌های کرایه متفاوت هستند و در کلاس پروازی یکسان هستند، از نظر خدمات و امکانات داخل هواپیما تفاوتی ندارند.

بیشتر بخوانید  افزایش 30 درصدی کشفیات مواد مخدر در شهرستان بناب / اظهار نگرانی از افزایش تعداد قلیان سراها

شماره واچر چیست؟

بلیط های صادر شده از طریق سیستم های فروش بلیط هواپیما مانند Fly Today دارای شماره ناظر برای پیگیری رزرو بلیط هستند. این شماره در هنگام رزرو هتل نیز به مسافر داده می شود.

تفاوت بلیط هواپیما و کارت پرواز

بلیط هواپیما مجوز شما برای دریافت بلیط هواپیما در میز پذیرش ایرلاین در فرودگاه است که به صورت فایل و کاغذی قابل ارائه است. در واقع بلیط پیش نیاز گرفتن کارت پرواز است و اطلاعات آن با کارت پرواز متفاوت است. به عنوان مثال، اطلاعات مسافران به زبان فارسی و انگلیسی در بلیط هواپیما نوشته می شود، در حالی که در بلیط هواپیما اطلاعات به صورت اختصاری و اغلب به زبان انگلیسی نوشته می شود.

نحوه خواندن اطلاعات کارت پرواز

راهنمای خواندن اطلاعات بلیط هواپیما

بلیط پرواز مجوز حضور شما در هواپیما است و برای جلوگیری از هرگونه مشکل و چالش در هنگام ورود به هواپیما، دانستن این اطلاعات ضروری است. در زیر مهمترین اطلاعات مربوط به بلیط هواپیما آورده شده است:

نام مسافر

نام و نام خانوادگی مسافر در این ستون وارد می شود. نام افراد با عبارات مختلف در این قسمت آمده است و در آن MR مذکر، MRS مونث، CHD برای مسافران کودک و INF برای مسافران نوزاد استفاده می شود.

مبدأ و مقصد (از _ به)

یک کد سه حرفی به این عبارت اضافه می شود. کد کنار From مبدأ و کد کنار To مقصد را نشان می دهد.

حامل

در این قسمت شرکت هواپیمایی که پرواز را انجام می دهد با یک کد اختصاری مشخص می شود.

پرواز

این قسمت به شماره پرواز اشاره دارد. لطفا توجه داشته باشید که در برخی از پروازهای خارجی، محتویات قسمت CARRIER با این قسمت ادغام می شود و در ابتدای شماره پرواز قرار می گیرد.

کلاس در بلیط هواپیما

در این قسمت کلاس نرخ با شناسه مربوطه وارد می شود. هر کلاس کرایه از نظر کرایه، کمک هزینه بار، جریمه کنسلی و غیره با کلاس دیگر متفاوت است.

تاریخ و زمان

در این دو قسمت تاریخ پرواز (در بعد از میلاد) و زمان دقیق پرواز نوشته شده است.

شناسه

کد ملی مسافر در این قسمت نوشته شده است.

معنی سکانس نه در بلیط هواپیما

SEK NO روی کارت پرواز نوشته شده است و نشان می دهد که شما آخرین فردی هستید که کارت پرواز خود را دریافت می کنید. مسافرانی که جزو اولین کسانی هستند که بلیط هواپیما دریافت می کنند می توانند شماره صندلی و ردیف خود را ذکر کنند.

بیشتر بخوانید  جانسون پایان حضور نظامی انگلیس در افغانستان را اعلام کرد - خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

معنی صندلی در بلیط هواپیما

SEAT ردیف و ستون صندلی های بلیط هواپیما را نشان می دهد. عدد درج شده در این قسمت نشان دهنده ردیف و حروف انگلیسی کنار آن نشان دهنده ستون صندلی ها است.

شرایط استعلام و استرداد بلیط هواپیما

از جمله اطلاعات بسیار مهمی که عموما بر روی بلیط درج نمی شود اما اطلاع از آن برای مسافران ضروری است می توان به شرایط کنسلی و تحویل بلیط هواپیما اشاره کرد. از آنجایی که شرایط سفر و کنسلی هر ایرلاین با یکدیگر متفاوت است، شرایط کنسلی و استرداد وجه روی بلیط هواپیما درج نشده است. بنابراین توصیه می کنیم با پشتیبانی سیستم پرواز رزرو کنید خرید بلیط هواپیما تماس بگیرید و از شرایط کنسلی ایرلاین مورد نظر مطلع شوید. به طور کلی، هزینه کنسلی فقط شامل بلیط های سیستمی می شود و بلیط های چارتر به ندرت قابل استرداد هستند.

نیاز به بررسی اطلاعات بلیط هواپیما

هنگام رزرو بلیط هواپیما ممکن است خطاهای غیر عمدی رخ دهد. بنابراین توصیه می شود پس از درج اطلاعات شخصی در بلیط هواپیما، قبل از ثبت نام نهایی، آن ها را بررسی کنید. در صورت مشاهده مشکل یا خطایی در قسمتی از اطلاعات بلیط پرواز با سامانه پشتیبانی که بلیط را از آن خریداری کرده اید تماس حاصل فرمایید. در این مقاله نحوه خواندن اطلاعات بلیط هواپیما را با شما مطرح کرده ایم و اطلاعات اولیه بلیط هواپیما را بررسی کرده ایم.

آیا تا به حال اطلاعات اشتباهی را هنگام خرید بلیط وارد کرده اید؟ در مورد اطلاعات پرواز و بلیط هواپیما با چه چالش هایی مواجه شده اید؟

سوالات متداول در مورد اطلاعات بلیط هواپیما

شماره پرواز بین المللی بلیط کجاست؟

شماره پرواز روی بلیط خارجی معمولا زیر لوگوی شرکت هواپیمایی نوشته می شود.

کد رزرو بلیط هواپیما چیست؟

کد رزرو یا PNR کد رزرو بلیط هواپیمایی شرکت هواپیمایی است که پرواز با آن انجام می شود. خطوط هوایی از این کد برای دسته بندی مسافران و صف بندی بهتر استفاده می کنند.

چه اطلاعاتی در بلیط هواپیما وجود دارد؟

مشخصات مسافر، شماره صندلی، مبدا و مقصد، نام شرکت هواپیمایی و غیره. برخی از اطلاعاتی است که هنگام صدور بلیط در آن گنجانده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید