روایت شهرام عبدلی از یک دیوانه



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبر: شهرام عبدلی کاووس سریال سر دلبران است، فردی با رفتارهای عجیب و غریب که مانند دیگران اشتباه می کند. به گفته کشیش محلی سعید سلیم (مرور ارجمند) البته کاووس یک کابوس است، نه کاووس. سیدسلیم پس از پی بردن به اشتباهات کاووس و درماندگی و ناله‌های او تصمیم می‌گیرد اشتباهات خود را اصلاح کند و همین امر به ماجراهای مختلفی منجر می‌شود. شهرام عبدلی سعی کرد این نقش را از آن خود کند، به همین دلیل این شخصیت را طوری بازی کرد که رفتار کاووس برای مخاطب قابل توجیه باشد.

در واقع می توان گفت: کاووس در داستان سردلبران شخصیتی خاکستری است، با ویژگی ها و حالات خاص خود. همچنین محمدحسین لطیفی کارگردان سریال سر دلبران دستش را برای ایفای این نقش باز گذاشت و سعی کرد این شخصیت را برای مخاطب خاصی بازی کند. البته عبدولی اولین تجربه همکاری با لطیفی است اما از این همکاری بسیار راضی است و معتقد است لطیفی یکی از مهربان ترین کارگردان هایی است که سر صحنه فیلمبرداری با بازیگران ارتباط زیادی برقرار می کند و کارش را با آرامش انجام می دهد. عبدلی البته کارنامه ای از نقش های رنگارنگ دارد. او بازیگری را با حضور در سریال‌های همسفر و خط قرمز آغاز کرد و به تدریج در سریال‌هایی چون ممکن است برای شما اتفاق بیفتد، فاصله‌ها، نجات‌دهنده‌ها، تکیه بر باد، نابرده رنج، پرستاران، معمایی‌شاه، قیرالانی و … ظاهر شد. بازی کرد و توانست جای خود را باز کند. البته او بیشتر در نقش های منفی بازی می کند و گاهی تجربه نقش های مثبت را در آثاری مانند سریال ترسو دارد. به بهانه بازی در سریال سر دلبران با او به گفت وگو نشستیم.

شما در این سریال نقش کاووس را بازی می کنید و این شخصیت فراز و نشیب های زیادی دارد. مخاطب در ابتدای داستان احساس می کند کاووس یکی از شخصیت های مثبت داستان است، اما به مرور زمان می بینیم که او نیز مانند سایر افراد درگیر اشتباهات است. آیا این فراز و نشیب ها برایتان جالب بود که نقش را پذیرفتید؟

شخصیت کاووس اصلا منفی و مثبت نیست. او هم مثل بقیه اشتباه می کند. البته هوش او در حد بالایی نیست به همین دلیل اشتباهات زیادی انجام می دهد. من این فراز و نشیب های شخصیت کاووس را دوست داشتم و این برایم مهم بود. چالش های این شخصیت مرا در موقعیت های عاطفی مختلفی قرار داد و باعث شد احساسات متفاوتی را تجربه کنم. البته نقش باید این خاصیت را داشته باشد. اگر صاف باشد، جذاب نیست.

بیشتر بخوانید  نقاشی دورهمی لورفتک به مناسبت تولد مهران مدیری / عکس

نقش های صرفاً مثبت و منفی مانند آونگ ساعت باقی می مانند که شنونده پس از مدتی که به شنیدن صدای تیک آن عادت می کند آن را نمی شنود. احساس می کنم یک بازیگر نباید به این نقطه برسد و مثل ساعتی با آونگ متحرک باشد، اما چون بازی اش یکنواخت است نباید در بین تماشاگران دیده شود.

چالش های زیادی در کاووس وجود دارد، از سرقت خودرو گرفته تا طلا و غیره. کدام یک از این چالش ها را دوست داشتید؟

من همه موقعیت‌هایی را که کاووس در آن قرار می‌گیرد دوست دارم، اما برایم جالب بود که او شجاعت عذرخواهی بعد از سرقت را پیدا کرد. چون مخاطب در چهره این فرد می بیند که می خواهد همه چیز را درست کند اما به دلیل کم هوشی دو دقیقه بعد اشتباه دیگری مرتکب می شود.

کلا شخصیت کاووس همیشه ابری است نه آفتابی و نه سرد. به همین دلیل است که نمی توان زیاد درباره شخصیت او حدس زد. علاوه بر این، شخصیتی است که بر دیگران تأثیر می گذارد. شخصیت کاووس مثل ضرب المثلی است که می گوید دیوانه سنگ می اندازد اما صد عاقل نمی توانند سنگ را بردارند!

رفتار کاووس اصلا عادی نیست و لنگ می زند. آیا این ویژگی از ابتدا برای کاووس در فیلمنامه برنامه ریزی شده بود؟

نه، در فیلمنامه نوشته نشده بود، اما زمانی که مجبور شدم این شخصیت را بازی کنم، تصمیم گرفتم این شخصیت را اینگونه بازی کنم. به هر حال وقتی بازیگری فیلمنامه ای را برای خلق نقش می خواند، باید زبان بدن را بداند و از آن برای نشان دادن ویژگی های شخصیت استفاده کند. من هم می خواستم بی ثباتی این شخصیت را نشان دهم. در هر صورت، کاووس مرد باهوشی نیست، بنابراین اغلب اشتباه می کند. علاوه بر این، بازیگر باید ایده های خودش را داشته باشد و به شخصیت اضافه کند تا به آن رنگ و درخشش بدهد.

بنابراین سعی کردید شخصیت کاووس را در پیش بگیرید و با او یکی شوید.

(می خندد) البته من خل نیستم! زمانی که قرار است نقشی را بازی کنم، قطعا از دانش و تجربه ام در زمینه بازیگری، کتابخوانی و… استفاده می کنم. در هر صورت بازیگر آرشیوی از شخصیت های مختلف در سر دارد و این داده ها به او در خلق نقش کمک می کند.

بیشتر بخوانید  پنجشنبه تردد در این خیابان‌های تهران ممنوع می‌شود

همه مردم در زندگی اشتباه می کنند، کاووس یکی از آنهاست. چرا رفتار غیرطبیعی را برای کاووس انتخاب کردید و او را به عنوان چالمن انتخاب کردید؟ چه زمانی می توانید او را به عنوان یک فرد عادی نشان دهید؟

زیرا اشتباهات او بسیار بیشتر از یک فرد عادی است. علاوه بر این، اگر چیزی را به طور معمول نشان دهیم، دیده نمی شود. پس باید آن را زیر ذره بین بگذاریم و برای مخاطب کمی بزرگتر کنیم. واقع گرایی صرف مخاطب را جذب نمی کند و احساسات به خوبی بازنمایی نمی شوند.

یعنی معتقدید شخصیت باید در نمایش اغراق آمیز ظاهر شود تا مخاطب ویژگی های او را حس کند؟

نه. من نمی خواهم زیاده روی کنم، اما باید یک گل کوچک بزرگ نشان دهیم. در یک سریال 30 قسمتی نمی توانیم 20 سال از زندگی یک مرد را نشان دهیم که چرا و چگونه به اینجا رسیده است. پس باید اغراق کنیم و شخصیت نشان دهیم و این به معنای اغراق نیست. مانند بادکنکی است که به دست شما بسته شده است و این زبان بدن است که برای شما کار می کند.

محمدحسین لطیفی در ساختن نقش چقدر دست شما را رها کرد؟

آقای لطیفی یک کارگردان دموکرات است و ویژگی های مثبت زیادی دارد. او بازیگر را در یک دایره می کشد و اجازه می دهد خلاقیت او جریان یابد. البته به شرطی که به فیلمنامه و ساختار لطمه ای وارد نکرده باشد. لطیفی در عین حال با رفتار خود بازیگر را تشویق و تنبیه می کند. البته منظور من از مجازات خشونت نیست، بلکه یک هشدار است. آقای لطیفی مهربان ترین و مهربان ترین کارگردانی است که تا به حال با او کار کرده ام. او نقاط مثبت بازیگر را می بیند. البته تا امروز با او کار نکردم و واقعا تجربه شیرینی بود.

پخش سریال در ماه رمضان در انتخاب شما تاثیر داشت؟

من قبلا تجربه همکاری با آقای شفیع تهیه کننده را داشتم و دوستی قدیمی با هم داریم. ضمن اینکه علاقه داشتم با آقای لطیفی کار کنم، چون تا به حال با هم کار نکرده بودیم. از طرفی بازیگران بسیار حرفه ای برای این کار انتخاب شدند و فیلمنامه بسیار جذاب نوشته شد. آنقدر فیلمنامه را دوست داشتم که وقتی به دستم رسید، هشت قسمت از سریال را بدون وقفه خواندم چون طولانی بود. ماه رمضان هم جشنواره سریالی است و در انتخاب من بی تاثیر نبود. افراد سریال

بیشتر بخوانید  مافین پیتزا، یک میان وعده یا پیش غذای خوشمزه و سریع | طرز تهیه مافین پیتزا +ویدئو

چند ماه کار در یزد برایتان سخت نبود؟

هشت ماه و نیم دوری از زن و بچه ام خیلی سخت بود. اگر آقای لطیفی نبود این مصیبت قابل تحمل نبود. ما همه در گروه راحت بودیم و هیچکس اعصاب کسی را خرد نکرد.

شغل متنوع عبدلی

شهرام عبدولی از جمله بازیگرانی است که کار خود را از تلویزیون آغاز کرد و رسانه ملی در دیده شدن او نقش بسزایی دارد. اولین سریال او با عنوان همسفر به کارگردانی قاسم جعفری روی آنتن رفت. او پس از این سریال در دو سریال دیگر از قاسم جعفری به نام های خط قرمز خط و شب آفتابی بازی کرد و چهره اش برای مخاطبان شناخته شد.

وی در این سال ها در سریال های تلویزیونی دیگری از جمله زنده در قصه ها، تکیه بر باد، پروانه، فاخته و … به ایفای نقش پرداخت. این هنرمند نه تنها در سریال های روزانه ایفای نقش می کرد، بلکه در سریال های تاریخی مانند مختارنامه، تبریز در مه و سال های مشروطه نیز بازی کرد. او در هر یک از این سریال ها نقش های متفاوتی را ایفا کرد.

رنگ پریده در سینما

البته حضور عبدلی در سینما به اندازه تلویزیون پررنگ نیست و او تنها در فیلم های «دختر در قفس»، «قصه دل ها»، «یکی برای همه» و «ماه گرفتگی» بازی کرد. . “. اگرچه کارنامه عبدلی در سینما درخشان نیست اما او با ایفای نقش های مختلف در تلویزیون توانست خود را به مخاطبان معرفی کند. او این روزها در سریال سردلبران که در یزد تصویربرداری شده بازی می کند. این مجموعه با ترسیم فضای روابط اجتماعی یک شهرک، به نقش مسجد و امام جماعت در حل مشکلات روزمره مردم می پردازد. یکی از نقاط قوت سریال سردباران حضور بازیگران قدیمی است و محمدحسین لطیفی به سراغ هنرمندان قدیمی رفت و از حضور بازیگران جوان نیز بهره برد.


دیدگاهتان را بنویسید