جزییات مبلغ یارانه 1402 و احتمال حذف دهک های پردرآمد در سال آینده



آنچه دیگران می خوانند:

صولت مرتضوی گفت: قانونگذار دستور داد که عشر را از درآمدهای بالا حذف کنیم، اما بنا به دلایلی تصمیم جدی برای حذف عشر از درآمدهای بالا گرفته نشد.

در روزهای پایانی سال و همزمان با ثابت ماندن میزان یارانه پولی در لایحه بودجه سال 1402، این سوال مهم مطرح می شود که آیا دهک یارانه از لیست سازمان های هدفمند یارانه ها حذف می شود. سال آینده؟

طبق پیشنهاد دولت سیزدهم در لایحه بودجه 1402، یارانه مالی کافی قبلی باید به سرپرستان خانوار برسد. 300 و 400 هزار تومان. از آنجایی که دولت تصمیم به افزایش درآمدهای مالیاتی در سال آینده گرفته است، ثبات میزان یارانه نقدی این نگرانی جدی را ایجاد کرده است که باید بار مالیاتی زیادی بر دوش مراقبانی که حداقل دستمزد را دریافت می کنند، وارد شود. ، دستمزد آنها تنها 20 درصد بیشتر است.

اما نگرانی دیگر خانوارهای ایرانی حذف نشدن آنها از یارانه است، نگرانی ای که به ویژه پس از پرداخت یارانه در بهمن ماه که به برخی افراد یا پرداخت نشد یا اگر هم کمتر از قبل بود، جدی تر شد. میزان.

اما واکنش مسئولان به این نگرانی این بود که یک دهم یارانه حذف نشود. اما امروز سوال مهم دیگری مطرح شد و آن اینکه تکلیف یارانه پردرآمدها در سال 1402 چه می شود؟ پاسخ وزیر کار به این سوال این بود: قانونگذار ما را موظف به حذف عشریه با درآمد بالا کرده بود اما بنا به دلایلی تصمیم جدی برای حذف عشریه با درآمد بالا گرفته نشد.

بیشتر بخوانید  تهران سردتر می شود

البته در حالی که احتمال حذف برخی از مشمولان یارانه به چشم می خورد، امروز سخنگوی کمیسیون تلفیق قانون بودجه 1402 تکلیف این کمیسیون را برای ثبت نام از متقاضیان جدید دریافت یارانه بر اساس مقررات قانونی به دولت ابلاغ کرد.

رحیم زارع افزود: کمیسیون تلفیق در جلسه شب گذشته سازمان هدفمندی یارانه ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را موظف کرد تا نسبت به ثبت نام متقاضیان جدید یارانه مطابق با استانداردها اقدام کنند.

وی تاکید کرد: پیشنهاد مصوب قبلا در بند (د) تبصره 17 لایحه قانونی بودجه 1401 کشور درج شده بود، اما این بند در لایحه بودجه سال آینده حذف شد، بنابراین نمایندگان در فرآیند تطبیق با این پیشنهاد، بند (د) تبصره 17 قانون. آنها بودجه 1401 را برای کل کشور اجرا کردند و به این ترتیب دولت باید متقاضیان جدید دریافت یارانه را در سال آینده ثبت نام کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آخرین اخبار از وضعیت یارانه ها در بودجه سال آینده، لغو یارانه عشر با درآمدهای بالا و توزیع کاتالوگ های الکترونیکی را اعلام کرد و اظهار داشت: قانونگذار دستور داد که عشریه را لغو کنیم. با درآمدهای بالا اما بر اساس برخی ملاحظات تاکنون تصمیمی اتخاذ نشده است و حذف بالاترین دهک های درآمدی جدی گرفته نشده است.

سید صولت مرتضوی در گفت وگو با ایسنا، درباره وضعیت یارانه ها در قانون بودجه 1402 اظهار کرد: یارانه توسط قانونگذار و دولت تعیین شد. تکلیفی که قانونگذار در تبصره 14 بودجه سال 1401 برای دولت تعیین کرده حکایت از آن داشت که دولت باید ارز ترجیحی 4200 تومانی را حذف کند و مابه التفاوت آن را به صورت برات یا روش های دیگر پرداخت کند.

بیشتر بخوانید  می‌دونی حتی میتونی بادوم زمینی هم خودت توی خونه بکاری؟! | آموزش کاشت بادام زمینی +ویدئو

وی افزود: اما زمانی که ارز ترجیحی بر اساس قانون بودجه 1401 حذف شد و ابلاغ بودجه تا فروردین ماه به طول انجامید، فرصتی برای آماده سازی زیرساخت ها نداشتیم و زیرساخت ها بلافاصله آماده نشد. دولت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را موظف کرد تا زیرساخت های مناسب را فراهم کند.

وی بیان کرد که ما این کار را انجام دادیم و در گام اول طرح توزیع کالابرگ را در چند شهر آزمایش کردیم و پاسخ مناسب گرفتیم. اکنون ضریب نفوذ بسیار بالاست و حدود 1300 تا 1400 فروشگاه به سامانه شبکه ملی «اعتبار» متصل هستند.

وزیر حفاظت اجتماعی ادامه داد: با این حال گزارش های دریافتی نشان می دهد که حمایت چندانی از سوی مردم نداشتیم و اطلاع رسانی کافی صورت گرفت.

سولت مرتضوی با اشاره به اینکه طرح کالابرگ را توسعه خواهیم داد، اظهار کرد: بنابراین توزیع کالابرگ الکترونیک در سه استان گیلان، قزوین و مرکزی ادامه خواهد داشت. همکاران ما از معاونت رفاه اجتماعی و شرکت ذیصلاح با فروشگاه های زنجیره ای هماهنگی کردند تا در مراحل بعدی بتوانیم طرح را از طریق فروشگاه های زنجیره ای به کل کشور گسترش دهیم. این شبکه آماده است و دریافت کالا یا یارانه نقدی نیز اختیاری است و امیدوارم موفق تر باشد.

وی افزود: ما به کار خود ادامه می دهیم و امیدواریم فرهنگ آن نهادینه شود و بتوانیم آن را ارتقا دهیم. 10 مورد اصلی این طرح را می توان از فروشگاه ها خریداری کرد.

وزیر رفاه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا یارانه دهک های پردرآمد در سال آینده لغو می شود، گفت: قانونگذار دستور حذف دهک های پردرآمد را صادر کرد اما بنا به دلایلی تصمیم جدی برای حذف دهک های پردرآمد گرفته نشد. باید دید قانونگذار در بودجه سال آینده چه تکالیفی را مشخص می کند. ما طبق قانون پیگیری و اجرا می کنیم.

بیشتر بخوانید  ویدئو / از شکست حذفی تا قهرمانی لیگ؛ گفت‌وگو با مربی پرسپولیس


دیدگاهتان را بنویسید