حجامت لاله گوش مبنای علمی ندارد



آنچه دیگران می خوانند:

زردی مشکل شایعی است که در 60 تا 70 درصد نوزادان رخ می دهد و به دلیل افزایش ماده ای به نام بیلی روبین در خون ایجاد می شود. این ماده در اثر تجزیه سلول های خونی در کبد تولید می شود و مقادیر زیاد آن باعث سمیت عصبی می شود.

افزایش بیلی روبین می تواند منجر به عوارض دائمی عصبی، اختلال شنوایی، تشنج، عقب ماندگی ذهنی یا حتی مرگ شود. به همین دلیل تشخیص و درمان به موقع زردی در نوزادان بسیار مهم است.

معمولاً زردی نوزاد بدون درمان بهبود می یابد و موارد کمی از زردی نیاز به درمان دارد که باید بر اساس نوع زردی و علت آن درمان شود. یکی از درمان هایی که در سال های اخیر رایج شده و توصیه می شود، سوراخ کردن گوش برای نوزادان برای درمان زردی است.

استحمام در طول تاریخ به سه روش رگ‌گذاری، هوادهی و استفاده از زالو بوده و قدمت تاریخی و گستره جغرافیایی آن به 5 تا 7 هزار سال پیش در چین، مصر، ایران و یونان گره خورده است. در الواح خط میخی امپراتوری آشور در قرن هفتم پیش از میلاد و در آثار ابن سینا و بقراط نیز از آن یاد شده است، اما پس از قرن هجدهم و با گسترش دانش پزشکی به تدریج در اروپا متروک شد.

بیشتر بخوانید  تازه ترین نقشه آمریکا برای تشدید تنش با چین؛ فروش 570 میلیون دلار تسلیحات به تایوان- اخبار آسیا-اقیانوسیه - اخبار بین الملل تسنیم

در سال‌های اخیر افرادی که دارای قابلیت گیره لاله گوش در نوزادان زردی هستند، این عمل را انجام داده و آن را به عنوان یک روش پذیرفته شده در طب اسلامی-سنتی معرفی می‌کنند. در یک مطالعه مروری، پژوهشگران به بررسی مقالات و اسناد دینی برای کاربرد این روش پرداختند.

در این مطالعه مروری، پژوهشگران مقالاتی را به زبان های انگلیسی، عربی و فارسی از پایگاه های اطلاعاتی ملی و بین المللی از سال 1983 تا 2019 مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که به موضوع حجامت نوزاد، حجامت اطفال، حجامت و غیره می پرداخت. همچنین در این پژوهش تمامی منابع حدیثی مورد ارزیابی قرار گرفت.

در مجموع 1120 مقاله در مورد حجامت یافت شد که هیچ کدام در مورد حجامت لاله گوش در نوزادان نبودند و مطالعات یافت شده بیشتر در مورد تاریخچه تاریخی حجامت یا اثرات حجامت بر بیماری های سالمندان بحث می کرد.

همچنین در این تحقیق علاوه بر مقالات، منابع احادیث شیعه و سنی و قرآن کریم برای یافتن روایتی در مورد خرید گوش نوزادان جستجو شد، اما منابعی که مربوط به استفاده از گوش بند در نوزادان باشد یافت نشد. یا زردی نوزاد

محققان تنها دو ادعای خرید پیدا کردند که حجامت نوزادان را در چهار ماهگی و سپس ماهانه به عنوان یک اقدام پیشگیرانه توصیه می کرد که هیچ ارتباطی با درمان زردی دوران کودکی یا مصرف چند قطره خون لاله گوش نداشت.

محققان این پژوهش اذعان دارند که باید پذیرفت که طب اسلامی، طب سنتی و سنت معصومین استفاده از حجامت در نوزادان را برای درمان زردی نوزاد توصیه نمی کند و استفاده از این روش مستلزم مطالعات علمی و مستقل است. . در درمان زردی نوزاد .

بیشتر بخوانید  ذبح 502 راس دام در عید قربان توسط مرکز خدمات رضوی در استان تهران - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

همچنین از نظر اخلاق علمی باید از انتساب این روش به اسلام خودداری شود و با توجه به اصول اخلاق پزشکی به بیمار و خانواده وی حق انتخاب روش درمانی با اطلاع بیمار از موارد مصوب داده شود. رفتار. روش های زردی نوزاد و کسب رضایت آگاهانه

یافته های این مطالعه در مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در قالب یک مقاله مروری با عنوان “بررسی تاثیر گرفتگی گوش در نوزادان در درمان زردی نوزاد: یک مقاله مروری” منتشر شد. .

در انجام این پژوهش، رضا سعیدی از مرکز تحقیقات سلامت نوزادان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علی سعیدی از گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، عزری اینانلو از مرکز تحقیقات سرطان رضوی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع). (ع) و مهدی حسینی از گروه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد.


دیدگاهتان را بنویسید