نشست خبری اعضای کارگروه متانول ایران با اصحاب رسانه



این جلسه با حضور رئیس کارگروه متانول ایران و مدیرکل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت پتروشیمی زاگرس جناب آقای دکتر متین دیدری، اعضای کارگروه متانول ایران و همچنین اعضای کارگروه متانول ایران برگزار شد. اعضای سازمان SAZ به بحث و بررسی مشکلات و نگرانی های موجود با رسانه ها پرداختند و اظهار داشتند: بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها باید قیمت گذاری انجام شود اما به نحوی که رقابت پذیری حفظ شود، برای این منظور نیاز به فرمول گازرسانی است. مورد بازنگری قرار گیرد.

رئیس کارگروه متانول ایران، خدمات جانبی را یکی از دغدغه های اصلی مواد غذایی اعلام کرد. وی گفت: تداوم تولید خط قرمز ما است و 3 نگرانی برای پتروشیمی متانولی وجود دارد که شامل نرخ خوراک، نرخ مطلوبیت و تفاوت نرخ آزاد و نرخ نیم است.

وی با اشاره به میزان دبی، فرآیند فرمول دبی بر اساس نرخ گاز اروپا است، ادامه داد: نگرانی ما این است که ایران به عنوان دومین منبع گاز در جهان، ممکن است قطب قیمت گاز باشد و با توجه به اینکه اروپا مصرف کننده گاز است، تولیدکننده و قیمت انتقال گاز به اروپا برای واحدهای پتروشیمی ایران منصفانه نیست که نرخ عرضه را بر اساس نرخ گاز اروپا محاسبه کنند. بنابراین اصلاح فرمول بر اساس پیشنهاد کارگروه متانول به انجمن صنفی پتروشیمی ایران خواسته اصلی ماست و از دولت محترم به عنوان متولی نرخ چیزی جز اجرای قانون نمی خواهیم.

اعضای کارگروه متانول بر حفظ رقابت پذیری در قیمت ها تاکید کردند و اظهار داشتند: اکنون قیمت نهایی بالاتر از قیمت در بازارهای بین المللی است و این امر سطح رقابت پذیری را از بین می برد.

بیشتر بخوانید  محکومیت 470 میلیون قاچاقچی سیگار در قزوین - آژانس مر | اخبار ایران و جهان

رئیس کارگروه متانول ایران در این خصوص ادامه داد: قیمت گذاری باید به گونه ای انجام شود که بتواند سرمایه گذاری داخلی و خارجی را جذب کند. اکنون نرخ عرضه گاز در جهان از 1.4 سنت شروع می شود و متوسط ​​نرخ گاز در جهان 10 سنت است که با این قیمت قیمت مواد غذایی در ایران به 24 سنت می رسد.

وی افزود: صنعت پتروشیمی بیشترین واردات ارز را به کشور داشته است، شرکت های متانولی سالانه 3 تا 3.5 میلیارد دلار ارز به سامانه نیما عرضه می کنند.

تحقیقات کارشناسان کارگروه متانول ایران نشان می دهد که در صورت رسیدن قیمت مواد غذایی به 7 هزار تومان، پتروشیمی های متانولی با زیان انباشته 20 هزار میلیارد تومانی مواجه خواهند شد که به طور حتم منجر به توقف تولید در اکثر شرکت ها و سرمایه گذاری های متانولی و ایجاد انگیزه در این منطقه از دست خواهد رفت.

همچنین مدیران شرکت های متانولی اظهار داشتند: اتفاق بدی در نرخ خدمات جانبی افتاد و افزایش قیمت غیرعادی بود. همچنین با توجه به اینکه شرکت های تولید کننده متانول بیشترین مصرف اکسیژن را در صنعت پتروشیمی دارند، کمبود اکسیژن به عنوان یکی از منابع اصلی یکی دیگر از مشکلات اساسی است.

رئیس کارگروه متانول ایران با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی یک زنجیره دایره ای است و حفظ آن زنجیره باید در اولویت باشد، ادامه داد: اکنون تنها جایی که بیشترین آسیب را متحمل می شود پتروشیمی است.

وی در ادامه افزود: صنعت متانول 2 درصد گاز تولیدی کشور را مصرف می کند و عادلانه نیست که برای این میزان مصرف قیمت مواد غذایی بالا در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید  پس از مراکز ولایات جوزجان، سرپل، قندوز و نیمروز، تالقان نیز بدست طالبان افتاد

همانطور که در این گزارش آمده است، در حاشیه این نشست دکتر اسدی مدیر کل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در جمع اصحاب رسانه گفت: یکی از نمادهای مقاومت ایران پارس جنوبی است که نمادی از استقلال. ، خوداتکایی و پیشرفت و بعد از انقلاب ساخته شد.

دکتر اسدی با بیان اینکه این منطقه از نیمه دوم دهه هفتاد در حال توسعه بوده است، ادامه داد: امروزه تمدن عظیم صنعتی در این منطقه ساخته شده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارس انرژی از تامین یک سوم درآمد ارزی کشور از این منطقه خبر داد و اظهار داشت: در 10 ماهه امسال مجموع صادرات از این منطقه بالغ بر 11 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش داشته است. به سال قبل

وی افزود: این افزایش نشان از تلاش صنعت پتروشیمی است که به عنوان سرباز در خط مقدم جبهه اقتصادی کشور مشغول به فعالیت هستند.

دکتر اسدی فعالیت های حوزه پتروشیمی را یکی از نمادهای موفقیت این سامانه اعلام کرد و ادامه داد: با وجود همه تحریم ها، اختلالات و محدودیت هایی که در بخش های مختلف این سامانه وجود دارد، موفقیت های بزرگی در این حوزه حاصل شده است.

شخات اسدی بیان کرد: توسعه میدان پارس شمالی و سایر میادین مجاور زیر نظر شرکت ملی نفت ایران و با مشارکت داخلی توسعه یافته است.

روابط عمومی شرکت پتروشیمی زاگرس

دیدگاهتان را بنویسید