مبلغ یارانه سال 1402 اعلام شد



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبر: بخشی از اظهارات احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت در نشست خبری صبح امروز به بحث جنجالی یارانه ها اختصاص داشت. آنطور که خاندوزی گزارش داد: با توجه به عدم تثبیت منابع و برای جلوگیری از کسری بودجه دولت، افزایش یارانه ها پیش بینی نشده است. وی همچنین به طرح کالابرگ اشاره کرد و گفت: تصمیم خرید کالاهای اساسی با قیمت های شهریور 1400 مربوط به قانون بودجه سال جاری است و باید دید در سال آینده نیز این تصمیم تکرار می شود یا خیر. لایحه بودجه یا نه.»

میزان یارانه مالی در سال 1402 چقدر است؟

پیش از این در لایحه بودجه سال 1402 که دیر و با حاشیه به دست مردم بهارستان رسید، مشخص شده بود که در سال آینده تغییری در میزان یارانه نقدی ایجاد نخواهد شد. این جمله یعنی یارانه 300 و 400 هزار تومانی نصیب سرپرستان خانوار می شود. این در حالی است که حقوق سال بعد کمی افزایش یافت و با رشد 20 درصدی به هفت میلیون تومان رسید.

اما نگاهی اجمالی به آمار و ارقام این لایحه که کلیات آن همچنان در حال تصویب است و نمایندگان در جزییات قمار می کنند، نشان می دهد که رقم درآمد مالیاتی افزایش چشمگیری داشته است. حدود 59 درصد افزایش داشته است. دولتی که از همان ابتدا یکی از شعارهای اصلی خود را گذر از اقتصاد نفتی می داد، حالا به نظر می رسد این شعار جامعه را دنبال می کند. درآمدهای مالیاتی به 838 هزار میلیارد تومان رسید و در عین حال پیش بینی می شود مالیات اشخاص حقوقی 2.2 برابر شود. این افزایش ها و افزایش ها دغدغه مردم و فعالان اقتصادی شده است. فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان می گویند اگر اقتصاد ایران در رکود تورمی بماند، مالیات بیشتر منجر به رکود و بیکاری بیشتر می شود. مردم همچنین نگران هستند که در شرایطی که تغییری در کمک های حمایتی ایجاد نشود، بار مالیاتی زیادی در سال آینده بر دوش آنها بیفتد.

بیشتر بخوانید  درصدهای علیرضا دهقانی (نفر دوم تجربی) ۱۴۰۱

البته یکی دیگر از دلایل افزایش درآمد مالیاتی دولت در سال 1402، جبران کسری بودجه است. کسری بودجه که به گفته کارشناسان تا پایان سال به حدود 400 هزار میلیارد تومان می رسد، البته پیش از این مرکز پژوهش های مجلس کسری را بین 300 تا 600 هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود. این کسری طبق برآوردها در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. به همین دلیل دولت افزایش مالیات را یکی از گام های رو به جلو می داند، موضوعی که همانطور که گفته شد دستمزد دریافت کنندگان را گرفت.

همزمان با اظهارات خاندوزی، داریوش ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز امروز اعلام کرد که دولت در حال حاضر هیچ برنامه و سیاستی برای حذف یارانه بگیران تا پایان سال ندارد. سال چرا که پیش از آن زمزمه هایی مبنی بر هدف گذاری تعدادی از یارانه ها در صورت اجرای طرح کالابرگ شنیده می شد.

سیاست کالابرگ در سال 1402 ادامه دارد؟

همزمان، دولت برای سال آینده یارانه نقدی به سرپرستان خانوار اعطا خواهد کرد، زیرا سیاست کالابرگ اکنون در چندین استان در حال اجراست. طرحی که شامل 10 قلم کالا است و طراحان آن قیمت این کالاها را به شهریور 1400 برگردانده اند، وزیر اقتصاد نیز در جلسه امروز به این موضوع اشاره کرد و در نهایت گفت باید دید این تصمیم در بودجه تکرار می شود یا خیر. صورتحساب سال بعد یا خیر. ابوحمزه نیز در این زمینه اشاره کرد که این طرح هم اکنون در 3 استان در حال اجراست.

بیشتر بخوانید  ‍ ۳ هزار میلیارد تومان درآمد ترکیه از کنسرت خواننده‌های ایرانی در شهریور ۱۴۰۳


دیدگاهتان را بنویسید