امشب دل های شکسته مهمان خدا می شوند



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبر: شب آرزوی خدا و ثواب الهی یا در تفسیر حدیث «لیله الرغائب» عنوان اولین شب جمعه ماه رجب است. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در این باره می فرماید: «از غروب اول جمعه ماه رجب غافل نشوید; زیرا آن شبی است که فرشتگان آن را «لیله الرغیب» می نامند; این نامگذاری به این دلیل است که وقتی ثلث شب بگذرد، هیچ ملکی در آسمان ها و زمین باقی نمی ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع شوند. سپس خداوند نور خود را بر آنها آشکار می کند و به آنها می گوید: ای فرشتگان من هر چه می خواهید از من بخواهید. ملائکه می گویند ما نیاز داریم که روزه داران رجب را ببخشی. خداوند می فرماید: من این کار را کردم; لَا تَغْفُلُوا عَنْ لَیْلَةِ أَوَّلِ جُمُعَةٍ مِنْهُ -أی من شهر رجب- فَإِنَّهَا لَیْلَةٌ تُسَمِّیهَا الْمَلَائِکَةُ لَیْلَةَ الرَّغَائِبِ، وَذَلِکَ أَنَّهُ إِذَا مَضَى ثُلُثُ اللَّیْلِ لَا یَبْقَى مَلَکٌ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا وَ یَجْتَمِعُونَ فِی الْکَعْبَةِ وَ حَوَالَیْهَا وَ یَطَّلِعُ اللَّهُ عَلَیْهِمْ فَیَقُولُ لَهُمْ: یَا مَلَائِکَتِی سَلُونِی چه کار می کنی؟ می گویند: پروردگارا، ما باید ما را برای روزه رجب ببخشی. و خداوند عز و جل فرمود: تو این کار را کردی.

در بند اول این روایت شریفه، رسول خدا صلی الله علیه و آله هشدار می دهد که از شب اول جمعه ماه رجب غافل نشوید; اما غفلت از چه چیزی؟ در خصوص یاد و حضور خداوند نیز مانند آیات قرآن، خداوند همه مردم و مؤمنان را به غفلت از یاد او و غفلت از آیات الهی به عنوان یکی از ویژگی های امت های نابود شده دعوت می کند. در آیه205 سوره اعراف می‌خوانیم «وَ اذْکُرْ رَبَّکَ فی‌ نَفْسِکَ تَضَرُّعاً وَ خیفَةً وَ دُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ وَ لا تَکُنْ مِنَ الْغافِلینَ» یعنی و در دل خویش، پروردگارت را بامدادان و شامگاهان با تضرع و ترس، بى‌‌صداى بلند، یاد کن و از بی توجه ها نباشید. اما روزهای فرخنده ای از سال وجود دارد که بر رسیدگی به غفلت و توجه بیشتر به حضور خداوند تأکید بیشتری می شود که از جمله آنها می توان به لیلة الرغائب اشاره کرد.

بیشتر بخوانید  بزرگترین موشک بالستیک قاره ای کره شمالی / ویدئو را تماشا کنید

برای درک بهتر مفهوم غفلت و درک حضور خداوند، شب های قدر مثال خوبی است. در این شب مؤمنان سعی می کنند تا طلوع آفتاب در اوج توجه به خداوند باشند و از مشکلاتی که موجب غفلت می شود دوری کنند. مقام «لیله الرغائب» تا آنجا معنوی است که می توان با همان حس و حال شب قدر به استقبال آن رفت، علاوه بر این که این شب به نور ماه رجب مزین شده است. و غروب جمعه مبارک. بنابراین لیلة الراغیب به این معنا نور علی نور شمرده می شود. درباره اهمیت غروب جمعه همین بس که امام محمد باکر علیه السلام می فرماید: «هر غروب جمعه از اول شب تا آخر، خداوند متعال از بالای عرش ندا می دهد: آیا بنده مؤمنی هست که قبل از طلوع فجر مرا به عالم دیگر و دنیا بخواند و او را اجابت کنم؟ آیا بنده مؤمنی نیست که قبل از طلوع فجر از گناهانش به سوی من توبه کند و من به سوی او برگردم (و توبه او را بپذیرم) اگر از من بخواهد روزی اش را زیاد کنم و من روزی او را زیاد کنم و باز کنم؟ آیا بنده مؤمن غمگین و زندانی نیست که از زندان بخواهد او را آزاد کنم؟ آیا بنده مؤمن مظلومی نیست که از من بخواهد قرضش را قبل از طلوع فجر بپردازم و من از او انتقام بگیرم و بدهی او را بپردازم؟» و این ندا را تا سحر ادامه می دهد. 1″

اما در قسمت دیگری از روایت، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید که فرشتگان این شب را شب هوس «لیله تصومیاهه الملکاته لیلة الرغائب» معرفی کرده اند. این نشان می دهد که شب رغائب جنبه آسمانی دارد یا با آسمان همراه است و نزد اهل آسمان به همین نام معروف است. بنابراین مؤمنی که می خواهد امور دنیوی را رها کند و بهشتی شود، لیلة الرغائب موهبت الهی محسوب می شود. به همین دلیل توجه به خواسته های دنیوی بدون توجه به رشد معنوی این شب پسندیده نیست.

بیشتر بخوانید  کاهش قیمت سکه بورسی

در بند سوم حدیث می خوانیم که همه فرشتگان آسمان و زمین در این شب در کعبه و اطراف آن جمع می شوند و از خداوند برای روزه داران رجب طلب آمرزش می کنند. این نشان می دهد که بهترین هدیه مؤمن به لیلة الرغائب، دریافت مغفرت الهی است.


دیدگاهتان را بنویسید