کیست مثانه چیست؟ | چگونه کیست مثانه را درمان کنیم؟



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبر: کیست می تواند در داخل، روی یا اطراف مثانه ایجاد شود. کیست مثانه تنها زمانی شایع است که فرد مشکلات دیگری در ارتباط با سیستم ادراری داشته باشد.

کیست های مثانه انواع مختلفی دارند که بیشتر آنها سرطانی نیستند. این نوع کیست ها معمولاً هیچ علامتی به جا نمی گذارند.

فرد مبتلا به کیست ممکن است ادرار مکرر یا دردناک را تجربه کند یا شرایطی داشته باشد که با سایر بیماری ها اشتباه گرفته شود.

کیست مثانه چیست؟

کیست ها کیسه های بافتی پر از هوا، چرک یا مایعات دیگر هستند. آنها می توانند در هر نقطه از بدن در داخل یا خارج ظاهر شوند. کیست های مثانه معمولا در دیواره مثانه ایجاد می شوند.

این نوع کیست ها به ندرت در افرادی که سیستم ادراری آنها عملکرد طبیعی دارد دیده می شود. چنین مواردی اغلب زباله های کوچک و بی ضرری هستند که معمولا توجه افراد را به خود جلب نمی کنند.

چنین مواردی را پزشک تنها در هنگام بررسی مشکلات لگن می تواند پیدا کند.

در مثانه، کیست می‌تواند علائمی مشابه علائم پولیپ داشته باشد که رشد غیرطبیعی ضایعات سلولی است. برخلاف کیست ها، پولیپ ها با مواد دیگری پر نمی شوند.

آیا کیست مثانه سرطانی است؟

کیست مثانه تقریباً همیشه بی ضرر است، به این معنی که چنین مواردی باعث ایجاد سرطان در فرد نمی شود. پزشک می تواند توده جدید را بررسی کند و بگوید که کیست است یا تومور.

احتمال سرطانی بودن تومور بیشتر است. اگر توده به طور غیر طبیعی بزرگ باشد یا نشان دهنده سرطان باشد، پزشک ممکن است چندین روش تشخیصی را دنبال کند و از گزینه های درمانی برای بهبود وضعیت استفاده کند.

بیشتر بخوانید  پربیننده ترین کانال های تلویزیونی در بهار کدام بودند؟ ابتدا تماس گرفت و خندید - آژانس مهر نیوز اخبار ایران و جهان

به گفته انجمن سرطان آمریکا، عفونت مزمن مثانه می تواند خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش دهد. اگر در این مورد نگران هستید، با پزشک مشورت کنید، او عوامل خطر را توضیح می دهد و علائم را به دقت بررسی می کند.

علائم کیست مثانه:

اکثر کیست ها کوچک هستند و هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. فرد ممکن است علائم را تنها زمانی تجربه کند که کیست بزرگ شده یا پاره شود و باعث عفونت شود. شرایط پس زمینه می تواند منجر به علائم دیگری شود.

در صورت بروز علائم، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد در هنگام ادرار کردن

خون یا آثار خون در ادرار

نیاز دردناک به ادرار کردن

نیاز دائمی و فوری به ادرار کردن

ناتوانی در کنترل مثانه

ادرار زیاد در شب

درد کمر یا لگن

بوی بد ادرار

علائم سایر مشکلات مثانه مانند سنگ کلیه و عفونت مجاری ادرار نیز می تواند مشابه باشد. چنین علائمی ممکن است نشان دهنده سیستیت بینابینی باشد، که نوعی بیماری مزمن مثانه است که علت مشخصی ندارد. این وضعیت اغلب منجر به درد شدید در هنگام ادرار و تکرر ادرار، گاهی اوقات حتی هر ده دقیقه می شود.

افراد مبتلا به سیستیت بینابینی ممکن است در هنگام پر شدن مثانه درد شدید و هنگام ادرار کردن تسکین پیدا کنند. برخی از افراد نیز در حین مقاربت دچار درد می شوند که در افراد مبتلا به کیست مثانه رایج نیست. تشخیص دقیق برای جلوگیری از عوارض ناخواسته بسیار مهم است.

تشخیص کیست مثانه:

پزشک شروع به پرسیدن سوالاتی در مورد علائم اخیر و سابقه پزشکی و خانوادگی فرد می کند. آزمایش ادرار نیز ممکن است برای بررسی عفونت انجام شود.

تشخیص صحیح یکی از نکات کلیدی برای بهبود وضعیت است. پزشک اغلب زمانی که به دلایل مختلف آزمایش تصویربرداری لگنی را تجویز می کند و آن را معاینه می کند متوجه کیست مثانه می شود.

بیشتر بخوانید  قیمت جدید انواع موتورسیکلت ایرانی و خارجی اعلام شد+ جدول

یک پزشک عمومی که مشکوک به کیست مثانه است ممکن است فرد را به یک متخصص اورولوژی ارجاع دهد.

کیست مثانه را می توان با روش های زیر تشخیص داد.

تست های تصویربرداری:

این آزمایش ها به پزشک اجازه می دهد تا داخل مثانه را ببیند و کیست را تشخیص دهد:

تست های اشعه ایکس و سی تی اسکن از تابش برای ایجاد تصاویر استفاده می کنند

اولتراسوند تصاویر را با استفاده از امواج صوتی ایجاد می کند

اسکن MRI از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی برای ایجاد تصاویر دقیق استفاده می کند

انواع تست های ضبط انتخاب شده به شرایط و تجهیزات موجود بستگی دارد.

سیستوسکوپی:

این روش به پزشک یا اورولوژیست اجازه می دهد تا داخل مثانه را معاینه کرده و کیست را ببیند. در این روش لوله ای با دوربین کوچک از طریق مجرای ادرار وارد بدن شده و به مثانه می رسد.

بیوپسی:

بیوپسی مثانه شامل برداشتن قسمت کوچکی از بافت کیست و بررسی آن در آزمایشگاه است. لوله ای حاوی دوربین و سوزن از مجرای ادرار به کیست منتقل می شود و بخشی از آن برای نمونه برداری خارج می شود.

چه چیزی باعث ایجاد مثانه کیستیک می شود؟

ممکن است چند دلیل شناخته شده برای این شرایط وجود داشته باشد.

پزشک ممکن است در مورد علت این عارضه مطمئن نباشد یا معتقد باشد که یک سری مشکلات باعث این عارضه شده است. عوامل زیر می توانند خطر ایجاد چنین کیستی را در بدن فرد افزایش دهند:

استفاده از کاتتر

سابقه جراحی اخیر مثانه

سابقه سنگ کلیه یا مثانه

عفونت های مکرر دستگاه ادراری

کیست مثانه می تواند در اثر شرایط نادری مانند سیستیت کیستیک ایجاد شود. این وضعیت با التهاب مزمن در مجرای ادرار همراه است که به دلیل تحریک یا باکتری در مثانه رخ می دهد.

درمان کیست مثانه:

اکثر کیست ها کوچک هستند و در بیشتر موارد نیاز به درمان خاصی ندارند. هنگامی که کیست مثانه در بدن علائم ایجاد می کند و باید برداشته شود، پزشک ممکن است یکی از چندین گزینه را انتخاب کند. برای کیست های بزرگتر یا کیست هایی که پاره شده یا عفونی شده اند، پزشک ممکن است از جراحی برای برداشتن آنها استفاده کند.

بیشتر بخوانید  زمان واریز سهمیه بنزین خردادماه

درمان ممکن است شامل درمان علل مختلفی مانند عفونت دستگاه ادراری باشد.

عوارض مثانه کیستیک:

کیست مثانه معمولاً بدون درمان خودبه‌خود بهبود می‌یابد، اما شرایط زیر نیز ممکن است رخ دهد:

انسداد کامل: کیست می تواند در دهانه مثانه رشد کند و جریان ادرار را به طور کامل مسدود کند. اگر چنین حالتی درمان نشود، بسیار شدید خواهد بود و در بیشتر موارد نیاز به جراحی دارد.

پارگی و پارگی: کیست ممکن است پاره شود و محتویات آن به داخل مثانه بریزد. این منجر به سایر علائم و عفونت می شود.

عفونت: این گزینه می تواند حاد باشد و نواحی مختلف دستگاه ادراری را تحت تاثیر قرار دهد. عفونت باید سریع درمان شود.

نتیجه:

کیست های مثانه معمولا بی ضرر هستند و اکثر مردم هرگز متوجه آن نمی شوند. این موارد احتمالاً عوارضی ایجاد می کنند و به طور دوره ای توسط پزشک از نظر سلول های غیر طبیعی بررسی و آزمایش می شوند. زمانی که فردی علائم کیست مثانه را دارد یا عفونت مکرر مجاری ادراری دارد، باید ارزیابی شود. تشخیص و درمان به موقع می تواند از عوارض جلوگیری کند و فرد را راحت کند.


دیدگاهتان را بنویسید