شرایط ازدواج موقت چیست؟



آنچه دیگران می خوانند:

طبق اخبار شما: در ازدواج موقت بعد از فسخ زن و مرد می توانند از هم جدا شوند در این مطلب در مورد شرایط ازدواج موقت و احکام مربوط به آن صحبت کردیم.

شرایط موقت ازدواج

سؤال: اگر زنی در یک مدت با دو مرد صیغه کند، حکم آن زن چیست و طبق قانون چه مجازاتی دارد؟

موضوع مورد بحث از دو بعد حقوقی و شرعی قابل بررسی است:

آ. دیدگاه شرعی: این زن از نظر شرعی مرتکب حرام شده و اگر با مرد دیگری رابطه جنسی داشته باشد زناکار محسوب می شود و طبق نظر اکثر فقها علاوه بر اعمال محدودیت های شرعی، شخص حرام می شود. تا ابد.

ب از نظر حقوق و قانون: کار عامیانه از نظر حقوق و حقوق در دو بعد حقوقی و کیفری مورد بررسی قرار می گیرد که قانون مدنی وظیفه بیان تصمیمات مربوط به صحت و بطلان، حرمت و اعتبار را بر عهده دارد. . و قانون جزا موظف به تعیین مجازاتهای کیفری و میزان و نوع مجازات و … می باشد.

از این رو، ماده 1050 قانون مدنی در مورد صحت و بطلان این عقد و حرمت آن صحبت می کند و مقرر می دارد: «کسی که از وجود رابطه زوجیت و حرمت نکاح اطلاع داشته باشد یا زنی که در نکاح باشد. طلاق یا در نکاح، فوت است، اگر با علم به تعداد و حرمت عقد برای خود عقد کند، عقد باطل است و آن زن برای همیشه بر آن شخص حرام مطلق می شود.

بیشتر بخوانید  این بزرگراه تهران مسدود شد+جزییات

حکم کیفری زنی که با شوهرش ازدواج می کند

اما بر اساس ماده 644 قانون تعزیرات و بازدارندگی، مجازات و مجازات این زن که در حال داشتن شوهر با دیگری ازدواج کرده است، حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از سه تا دوازده میلیون است. ریال. .

همچنین کسی که او را به عقد مرد دیگری درآورده است، در صورتی که می‌دانست او متأهل یا زن است، به استناد ماده ۶۴۳ همین قانون به حبس از شش ماه تا سه سال یا از سه میلیون تا سه سال محکوم خواهد شد. هجده میلیون ریال و جزای نقدی تا 74 شلاق محکوم است و در صورت داشتن دفتر ازدواج و طلاق یا اسناد رسمی برای همیشه از تصدی منع می شود.

حال اگر این زن با دیگری رابطه جنسی داشته باشد، مجازات او در مواد 225 و 230 ق.م.ا مشخص شده است. مجازات سنگسار است و در صورتی که به پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و تایید رئیس قوه قضائیه، سنگسار قابل اجرا نباشد، در صورت اثبات جرم به دلیل، جرم اجرا می شود. زانی محسن و زنی محسنه در غیر این صورت برای هر کدام 100 ضربه شلاق می شود. و اگر زنا جایز نباشد، طبق ماده 230 قانون مجازات اسلامی، مجازات آن 100 ضربه شلاق است.

شرایط ازدواج موقت چیست؟

از نظر اسلام، ازدواج اعم از دائم یا موقت، واجب نیست و باید با رضایت طرفین (زن و مرد) باشد. عقد موقت عقدی است که بین زن و مردی که هیچ مانعی برای ازدواج ندارند و با رضایت طرفین با مهر معین تا زمان معینی از انعقاد عقد ازدواج می‌کنند، منعقد می‌شود. در این ازدواج طلاق وجود ندارد و زن و شوهر با انقضای مدت از یکدیگر جدا می شوند.

بیشتر بخوانید  کسب تندیس رضایت مندی مشتری توسط فولاد امیرکبیر کاشان

از نظر اسلام صحت ازدواج دائم و موقت شرایطی دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

1. قرائت صیغه (رضایت زن و مرد به تنهایی کافی نیست، همراه با انشاء الفاظ مخصوص باشد).

2. بنابر احتیاط عقد باید به عربی صحیح نوشته شود. و اگر زن و مرد نتوانند صیغه را در زبان عربی به درستی تلفظ کنند، هر کلمه ای که صیغه را بخوانند صحیح است و نیازی به وکیل نیست، بلکه باید کلماتی را بگویند که معنی «نکاح» را بفهمند. و «قبلت».

3. تعیین مهریه و قرار در عقد.

4. صیغه خوان باید بالغ و عاقل باشد.

5. دختری که سنش بالاست یعنی علایق خودش را تشخیص می دهد، اگر بخواهد ازدواج کند اگر باکره است باید از پدر یا جد پدری اجازه بگیرد اما اگر باکره نباشد. در صورتی که بکارت او با ازدواج از بین رفته باشد اجازه والدین لازم نیست.

قوانین موقت ازدواج

6. زن در زمان انعقاد عقد موقت نباید بر اساس سند ازدواج دیگری (نباید زن دیگری باشد) ازدواج دائم یا موقت کند و ممکن است در عقد دائم یا موقت نباشد. ازدواج با شخص دیگری

7. زن و مرد از ازدواج خود راضی هستند و مجبور به ازدواج نیستند.

8. همچنین وقتی زن بخواهد با مردی ازدواج کند، اگر قبلاً در عقد دیگری بوده و طلاق گرفته یا مدت عقد موقت او تمام شده باشد، عده را نیز تمام کرده است.

9. شرط دوم این است که زن با مردی که قصد دارد در آینده ازدواج کند، زنا نکرده باشد. زیرا اگر مردی با زن شوهردار زنا کند، آن زن برای همیشه بر او حرام می شود.

بیشتر بخوانید  با 2 میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید، اما نه در بهترین محله‌ها! | خرید مسکن در چند محله تهران+جدول

بنابراین از نظر اسلام نکاح اعم از دائم یا موقت باید با رضایت طرفین (زن و مرد) باشد و اگر زن یا دختری از مرد برای ازدواج موقت امتناع کند، مرتکب گناه نشده است.

مقررات مربوط به زندگی مشترک موقت

وضعیت افراد در ازدواج موقت با ازدواج دائم متفاوت است. طبق ماده 1152 مهلت فسخ نکاح و فسخ آن در طلاق در مورد زن غیر حامله دو طهر (دو حیض) است مگر اینکه زن به دلیل سن زن شود که در این صورت. 45 روز است تعداد طلاق و فسخ نکاح و خاتمه قاعدگی در زنان باردار تا لحظه لقاح است. زن یائسه و زنی که با شوهرش محرمانه نبوده نیازی به حفظ تاریخ انقضا یا فسخ ندارد، اما در همه حال باید تاریخ فوت را رعایت کرد.

طبق ماده 1154 «عدد فوت اعم از دائم یا موقت در هر حال چهار ماه و ده روز است مگر اینکه زن حامله باشد که در این صورت عده وفات تا لحظه لقاح است مشروط بر اینکه فاصله بین وفات و آبستن شوهر اگر از چهار ماه و ده روز بیشتر باشد عده همان چهار ماه و ده روز است.


دیدگاهتان را بنویسید