مدفوع سیاه نشانه چیست؟ | دلایل و روش درمان



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبر: اگر متوجه تغییر رنگ مدفوع خود یا کودکتان شدید، بهتر است برای اطمینان از سلامت خود یا فرزندتان با پزشک کلبه بهداشت مشورت کنید. در این صفحه دلایل مختلف سیاه شدن مدفوع و نحوه درمان آن را توضیح خواهیم داد.

نشانه سیاه بودن مدفوع چیست؟

همانطور که توضیح دادیم دلایل زیادی باعث تغییر رنگ مدفوع می شود که عمدتا شامل مصرف برخی غذاها، داروها و … می شود، اما در زیر به طور کامل توضیح می دهیم که نشانه سیاه شدن مدفوع چیست.

خوردن مقداری غذا

برخی از غذاها و غذاهایی که به رنگ بنفش، آبی یا سبز تیره هستند باعث سیاه شدن مدفوع می شوند و اگر اخیراً زغال اخته، توت فرنگی، زغال اخته و میوه های مشابه مصرف کرده اید، ممکن است رنگ مدفوع تغییر کند. بنابراین جای نگرانی نیست و پس از مدتی بدون استفاده از هیچ دارویی به حالت قبل باز می گردد.

مصرف داروهای خاص

هر دارویی عوارضی دارد و عوارض برخی داروها باعث تغییر رنگ مدفوع می شود. به عنوان مثال، قرص آهن یا مکمل های مولتی ویتامین از این قبیل داروها هستند. بیسموت که برای درمان سوء هاضمه استفاده می شود نیز یکی از عوارض تغییر رنگ مدفوع است. بنابراین اگر رنگ مدفوع پس از مصرف دارو به رنگ سیاه در آمده باشد، پس از مدتی مصرف به حالت قبل برمی گردد.

بیشتر بخوانید  فوری؛ این زنان بیمه می‌شوند

خونریزی گوارشی

دستگاه گوارش شامل اندام ها و سیستم هایی است که غذا از طریق آنها وارد، هضم و دفع می شود. خونریزی از هر قسمت از دستگاه گوارش باعث مدفوع سیاه می شود. برخی از علل خونریزی گوارشی به شرح زیر است:

پولیپ روده

آنژیودیسپلازی

مشکلات مری

کولیت

وجود هرگونه توده و تومور (خوش خیم یا سرطانی)

زخم ها

به همین دلیل زمانی که مدفوع سیاه می شود، حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را بررسی کرده و مطمئن شوید که به بیماری های ذکر شده در بالا مبتلا نیستید.

جراحی استوما یا کولکتومی

افرادی که تحت عمل جراحی استوما یا کولکتومی قرار می گیرند مانند سایر افراد توانایی هضم غذا را ندارند و این باعث تغییر رنگ مدفوع آنها می شود. استوما بخشی از روده است که از دیواره شکم خارج شده و به طور دائم به آن بخیه می شود.

وجود خون در مدفوع

وجود خون در مدفوع که ملنا نامیده می شود به دلیل خونریزی در مری یا معده رخ می دهد. خونی که از این دو اندام وارد می شود با آنزیم ها تعامل کرده و سیاه می شود. به همین دلیل به رنگ سیاه و به صورت قیر دیده می شود. بنابراین، اگر بافت قیر مانند در مدفوع خود مشاهده کردید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

صندلی کودک مشکی

مدفوع سیاه رنگ نوزاد و قیری بودن آن به خصوص در روزهای اول زایمان کاملا طبیعی است و نباید مورد بررسی قرار گیرد. این نوع مدفوع مکونیوم نامیده می شود و حاوی سلول های پوستی، مایع آمنیوتیک، مخاط و … است. و نباید بیش از دو روز طول بکشد. بنابراین در صورتی که مدفوع نوزاد در روزهای پس از تولد و به مدت طولانی سیاه بود، نسبت به آزمایشات و درمان بیشتر اقدام کنید.

بیشتر بخوانید  مبارزه با غاصبان قدس حق طبیعی و قانونی ملت فلسطین است

نشانه سیاه بودن مدفوع در کودکان چیست؟

برخلاف نوزادان، مدفوع سیاه در کودکان طبیعی نیست و باید دلیل آن را بدانید. گاهی این رنگ نتیجه عفونت در بدن کودک است و گاهی به دلیل بیماری گوارشی است. البته در این مورد هم استفاده از داروها یا مواد غذایی که قبلاً به آنها اشاره کردیم بی تأثیر نیست.

در هر صورت اگر مدفوع کودک شما بیش از یک روز سیاه است، حتما به پزشک مراجعه کنید یا با پزشکان مرکز بهداشت تلفنی صحبت کنید. زیرا با توجه به توضیحات فوق این مشکل حکایت از یک بیماری پنهان دارد.

مدفوع سیاه در بارداری

آیا مدفوع سیاه در بارداری طبیعی است یا نشان دهنده مشکل مادر یا نوزاد است؟ این رنگ مدفوع در دوران بارداری کاملا طبیعی است و نباید نگران آن باشید. اما اگر مدت زیادی است که آن را دیده اید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. اما مهمترین دلایلی که باعث سیاه شدن مدفوع در بارداری می شود موارد زیر است:

مصرف قرص آهن

مقداری غذا بخورید (که در بالا به آن اشاره کردیم)

زندان

از بیماری های گوارشی رنج می برند

خونریزی گوارشی

درمان های خانگی برای مدفوع سیاه

اما برای درمان مدفوع سیاه چه باید کرد؟ اولین قدم این است که بررسی کنید آیا به درمان نیاز است یا خیر! زیرا اگر این رنگ در اثر مصرف دارو یا غذای خاص ایجاد شود پس از چند روز از بین می رود و نیازی به درمان ندارد.

همچنین اگر به دلیل یبوست اتفاق افتاده باشد، راه حل هایی مانند نوشیدن آب زیاد می تواند این مشکل را حل کند. در غیر این صورت، اگر دلیل سیاهی مدفوع را نیافتید، باید از پزشک کمک بگیرید و در صورت لزوم آزمایشات لازم را انجام دهید. پس از اینکه پزشک مشکل را تشخیص داد، داروها تجویز می شود. در نهایت با مصرف این داروها به سرعت بهبود خواهید یافت.

بیشتر بخوانید  رحمتی: فکر کردن در مورد کسب سهمیه آسیا به ما کمک نمی کند / موفقیت در مربیگری نداشتن مدرک دیپلم است! - اخبار فوتبال ایران - اخبار ورزشی تسنیم


دیدگاهتان را بنویسید