مردمی کردن و جهانی کردن دو راهبرد اساسی مناطق آزاد در دوران جدید است



خجت الله عبدالمالکی مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در جلسه شورای اداری این سازمان که با حضور مدیران استانی و نمایندگان مردم انزلی برگزار شد. در شورای اسلامی، دیدگاه خود را در خصوص راهبردهای مناطق آزاد در دولت سیزدهم پرداخت.

وی به نمایندگی از رئیس جمهور، وزیر اقتصاد، تلاش ها و تلاش های سازمان منطقه آزاد انزلی و بخش خصوصی را ارزیابی کرد و با ارائه تحلیلی از کارکردهای تعریف شده برای مناطق آزاد در سیاست کلی اقتصاد مقاومتی، وی این نقش و توانایی مهم را در تحقق اهداف اقتصادی جمهوری اسلامی به عنوان یکی از ارکان اقتصاد کشور بیان کرد و تصریح کرد: مناطق آزاد علاوه بر سیاست اقتصادی مقاومتی دارای ادبیات و تجربه موفق در سطح بین المللی هستند. که می توان از چین که جهش هایی در توسعه انجام داد آموخت و از ابتدای ایجاد مناطق آزاد و تعمیم الگوی اقتصادی اجرا شده در این مناطق به کشورها محقق شد تا جایی که چین در حال حاضر پیشروترین اقتصاد جهان است.

مشاور رئیس جمهور خاطرنشان کرد: انتقاد از مناطق آزاد به معنای نفی آن نیست و نیست، بلکه موضوعات مطرح شده با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت ها و امکانات این مناطق بوده و دکتر رئیسی معتقد است که این مناطق مهم بوده است. مناطق آزاد در اقتصاد ملی و همچنین مناطق صادرات محور گفت: در عصر جدید مردمی شدن و جهانی شدن دو راهبرد اساسی مناطق آزاد است که در درون هر کدام سازوکارهای هدف گذاری شده است.

بیشتر بخوانید  اگر اشتباهات فردی وجود نداشته باشد ، تیم از پرسپولیس پیشی نمی گیرد

عبدالمالکی رواج مردمی را که هدف آن حل سوالات و مشکلات تجار است ارزیابی کرد و افزود: متأسفانه در برخی مناطق آزاد فضای کسب و کار دشوارتر و پیچیده تر از سرزمین اصلی است و این برخلاف ماهیت ایجاد مناطق و مناطق آزاد است. فعالان اقتصادی نباید. به جای کاهش بوروکراسی اداری درگیر دستورالعمل های اداری بیشتر.

وی به تحلیل رفتارهای مدیریتی ناشی از افزایش استانداردهای نظارتی دولت پرداخت و خواستار برشمردن کلیه قوانین و مقررات به منظور رفع موانع در فرآیندهای تسهیل و تسریع رونق فضای کسب و کار در منطقه آزاد انزلی به عنوان منطقه آزاد پایلوت در کشور شد. و گفت: به این معنا که مثلاً برگزاری جلسات تخصصی با بخش خصوصی می تواند 80 درصد این موارد را برطرف کند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور دومین محور مردمی شدن مناطق آزاد را حول محور تامین حداکثر بهره مندی مردم و ساکنان منطقه بر اساس حکم عقل و شرع بیان کرد. افزود: بخش سوم سیاست مردمی‌سازی به نفع همه ملت ایران است که به آن توجهی نشد و این اهمیت را می‌توان در دیدگاه منفی مردم نسبت به عملکرد منطقه مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه رویکرد و عملکرد مناطق آزاد باید به گونه ای باشد که شهروندان کشورمان نیز مانند بازیکنان تیم ملی به 15 منطقه آزاد موجود و ایجاد شده به عنوان نماینده اقتصاد جهانی جمهوری اسلامی اعتقاد داشته باشند. وی در خصوص رویکرد جهانی شدن مناطق آزاد تصریح کرد: یکی از راهبردهای کلی سیاست های اقتصاد مقاومتی برون گرایی است و این مفهوم به صورت ورود قوی و ارتباط با اقتصاد جهانی از راه هایی مانند صادرات خود را نشان می دهد. کالاهای تولیدی با ارزش افزوده بالا

بیشتر بخوانید  ماجرای شکایت راکی واقعی از سیلوستر استالونه

مشاور رئیس جمهور وجود زیرساخت های مادی و معنوی از جمله بانک ها، بیمه، بورس و مراکز مالی بین المللی در مناطق آزاد را مقدمه ای برای دستیابی به هدف جهانی شدن مناطق آزاد ارزیابی کرد و اظهار داشت: در حوزه مادی زیرساخت ها، امکانات ترانزیتی، حمل و نقل و تکمیل و حداکثر بهره برداری از زیرساخت های اولیه را نشان می دهد.

عبدالملکی جذب سرمایه گذار خارجی در مناطق آزاد با پیش شرط طرح های سرمایه گذاری قابل اجرا را یکی از ماموریت های اصلی مناطق آزاد تجاری و صنعتی ایران اعلام کرد و تاکید کرد: در این راستا طرح های سرمایه گذاری از یک میلیون تا 4 میلیارد دلار به سازمان ارائه می شود. رئیس جمهور و کمیسیون های مشترک اقتصادی در مناطق آزاد باید تهیه و تدوین شود، زیرا متأسفانه از 80 هزار میلیارد دلار سرمایه موجود در دنیا، تنها یک میلیارد دلار را به مناطق آزاد جذب کردیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه یک پنجم از زمان صرف شده توسط مدیران مناطق آزاد باید به سمت جذب سرمایه گذار خارجی با اولویت در بازارهای هدف کشورهای همسایه و مناطق باشد، افزود: با تلاش مضاعف. و با همکاری، می توان ارزش آن را در چهار سال آینده افزایش داد.» طرح های سرمایه گذاری مناطق آزاد را به بیش از 300 میلیارد دلار رساند.

مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی

دیدگاهتان را بنویسید