این کار زوج ها به دی ان ای کودک آسیب می زند



آنچه دیگران می خوانند:

محققان دریافته‌اند که تربیت سخت‌گیرانه احتمالاً بر نحوه خواندن DNA توسط بدن تأثیر می‌گذارد. نحوه خواندن DNA آنها توسط بدن کودکان می تواند در نتیجه تربیت سختگیرانه توسط والدین بدسرپرست تغییر کند و احتمال ابتلا به افسردگی را در سالهای نوجوانی و بزرگسالی افزایش دهد.

دکتر Evelien Van Assche اخیراً نتایج تحقیقات خود در این زمینه را در کنگره اروپای نوروسیکوفارماکولوژی در وین، پایتخت اتریش ارائه کرده است.

او می‌گوید: «ما دریافتیم که رفتار خشن، همراه با تنبیه فیزیکی و دستکاری روانی، می‌تواند مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را در مورد چگونگی خواندن یک ژن ارائه دهد. نشانه ها حاکی از آن است که این تغییرات به خودی خود ممکن است کودک را مستعد افسردگی کند. اگر بچه ها تربیت محرکی داشته باشند با چنین مشکلی مواجه نخواهیم شد.

محققان دانشگاه لوون بلژیک 21 نوجوان را که معتقد بودند والدین خوبی دارند (یعنی والدینی دارند که از فرزندانشان حمایت می کنند و در عین حال استقلال آنها را حمایت می کنند) را انتخاب کردند و آنها را با 23 نوجوانی که معتقد بودند والدینشان خشن هستند مقایسه کردند. رفتار فریبکارانه و به شدت خشونت آمیز داشتند و از تنبیه بدنی استفاده می کردند).

همه نوجوانان بین 12 تا 16 سال داشتند و میانگین سنی هر دو گروه از نوجوانان 14 سال بود. هر دو گروه شامل 11 نوجوان پسر بودند. یعنی از نظر توزیع سنی و جنسیتی برابر بودند. بسیاری از کسانی که تحت مراقبت شدید قرار گرفتند، علائم اولیه و تحت بالینی افسردگی را نشان دادند.

بیشتر بخوانید  خبر داغ از بازنشستگان | اعلام مخالفت بازنشستگان تامین اجتماعی با تصمیم مسئولان

محققان سپس میزان متیلاسیون را در بیش از 450000 محل در DNA هر فرد تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که این فرآیند در افرادی که تربیت سختگیرانه را تجربه کرده بودند به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

متیلاسیون یک فرآیند طبیعی است که در آن یک مولکول شیمیایی کوچک به DNA اضافه می شود و نحوه خواندن دستورالعمل های کدگذاری شده در DNA را تغییر می دهد. به عنوان مثال، متیلاسیون می تواند مقدار آنزیم تولید شده توسط یک ژن را افزایش یا کاهش دهد. افزایش تنوع متیلاسیون با افسردگی مرتبط است.

دکتر اش گفت: DNA ثابت می ماند. اما این گروه‌های شیمیایی اضافی بر نحوه خواندن دستورالعمل‌های DNA تأثیر می‌گذارند. نوجوانانی که معتقد بودند والدین سخت‌گیر دارند، افسرده می‌شوند. ما معتقدیم که این تمایل به دلیل افزایش تنوع متیلاسیون در DNA آنها ایجاد می شود.

وی در ادامه توضیح داد: در این پژوهش به بررسی نقش والدین سخت گیر پرداختیم. اما ممکن است که هر تنش عمده ای منجر به چنین تغییراتی در متیلاسیون DNA شود. بنابراین به طور کلی، استرس دوران کودکی ممکن است با تغییر روشی که افراد DNA خود را می خوانند، منجر به تمایل عمومی برای افسردگی بعدی شود، اما این نتایج باید در نمونه بزرگتری تأیید شود.

پروفسور کریستین وینکرز یکی از دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام هلند گفت: این تحقیق بسیار مهم است. زیرا نشان می دهد که چگونه تجربیات نامطلوب دوران کودکی بر سلامت روحی و جسمی تأثیر منفی می گذارد.


بیشتر بخوانید  خیرخواهان کشور در پی اصلاح وضعیت باشند/ دشمن در پی پسرفت ایران است

دیدگاهتان را بنویسید