سم یا تسهیل‌کننده مفید میوه‌ها؟



آنچه دیگران می خوانند:

طبق اخبار شما: Ethephon یک تنظیم کننده رشد گیاهی است که گیاه به راحتی آن را جذب و آزاد می کند اتیلن – یک هورمون گیاهی طبیعی. اتیلن مستقیماً بر فرآیندهای فیزیولوژیکی مهم مانند رشد و بلوغ گیاه تأثیر می گذارد. ایتون معمولاً به صورت کنسانتره محلول (SL) تهیه می شود. تولیدکنندگان محصولات شیمیایی کشاورزی این ماده را با برندهای مختلف و با غلظت های بین 20 تا 720 گرم در لیتر عرضه می کنند. از جمله تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول می توان به شرکت مالزیایی کنزو با شعبه در بیش از 30 کشور در آسیا، اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا، شرکت هندی Aristo Biotech و شرکت انگلیسی AJ Chem Access اشاره کرد. اتفون موجود در غلات مانند گندم، جو، چاودار و برنج آنها را در مقابل خمش ساقه تقویت می کند و برداشت را آسان می کند. در میوه‌ها برای تسریع رشد و رسیدن به رنگ میوه‌های رسیده، در گیاهان زینتی برای تشویق گلدهی و افزایش برگ‌ها و در گیاهان پنبه‌ای برای کاهش برگ‌ها و ارتفاع بوته و باز کردن همزمان چاله‌ها استفاده می‌شود. اگرچه این محصول دارای مجوز استفاده در اتحادیه اروپا، آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر جهان می باشد، اما مانند تمامی مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی، این محصول نیز سال هاست که به دلیل اثرات منفی بر سلامت انسان نگرانی هایی را ایجاد کرده است. بنابراین عوارض جانبی این ماده در مطالعات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

Ethfon در سال 1965/1964 کشف شد و در آمریکا اولین آزمایشات برای آزمایش اثر آن بر گیاهان در سال 1969/1968 بر روی محصولاتی مانند سیب و توت آغاز شد و در نهایت در سال 1973/1973 به عنوان یک آفت کش در این کشور ثبت شد. . از آنجایی که اتوفون به سرعت در گیاه مصرف می شود و به اتیلن تبدیل می شود، سطح سمیت آن در گیاهان خوراکی بسیار پایین است. به همین دلیل فرمولاسیون آن در بیش از 60 کشور جهان ثبت شده و بسیاری از کشورها مجوز استفاده را صادر کرده اند. هند یکی از کشورهایی است که مجوز استفاده از این محصول شیمیایی بر روی میوه ها را صادر کرده است. در سال 2018/1397، آژانس استانداردهای ایمنی مواد غذایی هند (FSSAI) استفاده از Eton را به عنوان منبع گاز اتیلن برای رسیدن میوه های مصنوعی تایید کرد. این مجوز در شرایطی صادر شد که این سازمان استفاده از گاز استیلن (معروف به کاربید) را از سال 1390/1390 ممنوع کرده بود. سال به دلیل وجود آثاری از آرسنیک و فسفر که برای انسان مضر است.

بیشتر بخوانید  امیدوارم در مصر به سهمیه المپیک برسیم

سطح سمیت اتفون

اگرچه خطر مصرف گیاهان تیمار شده با اتون بسیار اندک اعلام شده است، اما این ماده مانند تمام مواد شیمیایی و آفت کش های گیاهی در صورت استفاده نادرست یا تماس ناخواسته با کنسانتره محلول آن می تواند منجر به مسمومیت و عوارض جانبی شود و بنابراین تا زمانی که در حال حاضر مطالعات مختلفی برای آزمایش بهتر سمیت این ماده انجام شده است. به عنوان مثال، آزمایشات روی خرگوش ها نشان داده است که قرار گرفتن در معرض اتفون می تواند باعث تحریک حاد چشم شود. همچنین در یک مطالعه موش صحرایی، در بالاترین سطوح دوز، اتفون باعث کاهش وزن و نارسایی کلیه شد، اما اثرات سرطان زایی مشاهده نشد. در مطالعه دیگری در مورد اثرات سرطان زایی اتفون در موش، هیچ شواهدی از تشکیل تومور به دست نیامد. اما به دلیل ناکافی بودن شواهد سرطان زا بودن این ماده، همچنان با هدف تحقیقات بیشتر و مطالعات تکمیلی آتی در گروه D (پایین ترین سطح) دسته سرطان زا طبقه بندی می شود. در مطالعه دیگری در سگ ها، آتروفی ماهیچه صاف روده در تمام دوزهای آزمایش شده مشاهده شد. در مطالعه دیگری در سگ ها، اثرات مرتبط با اتفون کاهش طحال و وزن بدن و همچنین کاهش هموگلوبین و هماتوکریت در سگ های نر مشاهده شد. با این حال، در مطالعات اثرات این سم بر رشد با استفاده از موش‌ها و خرگوش‌ها، هیچ مدرکی مبنی بر توانایی تأثیرگذاری بر رشد جنین در دوزهایی که برای مادر سمی نبوده و در مطالعه‌ای در مورد اثرات اتفون بر باروری با استفاده از در موش‌های صحرایی، این ماده باعث کاهش بقای فرزندان و کاهش وزن بدن در ماده‌های بالغ شد، اما در هیچ نسلی بر باروری، بارداری یا جفت‌گیری تأثیری نداشت. در مورد جراحات انسانی ناشی از مسمومیت با اتافون در ایالات متحده، تاکنون چهار مورد آسیب پوستی گزارش شده است که همه آنها به طور غیرعمدی در معرض باقی مانده اتافون در میدان قرار گرفته اند و 29 تماس تلفنی با شبکه ملی ارتباطات آفت کش ها ثبت شده است. سوزش چشم و پوست به دلیل استفاده نادرست، به ویژه به دلیل ترکیب با سایر آفت کش ها گزارش شده است.

بیشتر بخوانید  این غذای معروف هندی رو حتما یکبار درست کن! | طرز تهیه بیریانی حیدرآبادی، معروف‌ترین بریانی هندوستان +ویدئو

تاثیر بقایای اتفون بر میوه بر سلامتی

متخصصان تغذیه توصیه می کنند که میوه ها و سبزیجات را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانیم تا سیستم ایمنی مقاوم تری داشته باشیم. با این حال، ما نمی دانیم که آیا میوه ها، سبزیجات و محصولات غذایی موجود در بازار واقعاً ایمن هستند یا خیر. همانطور که گفته شد، در سال های اخیر، اتفون به پرمصرف ترین تنظیم کننده رشد گیاه تبدیل شده است. زیرا باعث رنگ دلپذیر و زود رسیدن میوه ها و جوانه زنی و القای گل ها می شود. پرتقال، لیمو و گریپ فروت اغلب در زمان رسیدن سبز می مانند، اما مصرف کنندگان این میوه ها را به دلیل رنگ بیرونی سبزشان نمی خرند. استفاده از اتیلن رنگ های زرد و نارنجی مورد نظر مرکبات را ایجاد می کند. این ماده به صورت پودر یا مه بر روی گیاهان پاشیده می شود و از طریق روزنه ها نفوذ می کند و در PH 5 به بالا تجزیه می شود و اتیلن، کلرید و فسفات تولید می کند. اتیلن یک هورمون گیاهی طبیعی است که در تعداد زیادی میوه و سبزی تولید می شود و فرآیندهای فیزیولوژیکی گیاهان را تحت تأثیر قرار می دهد و زمانی که غلظت داخلی آن از 0.1 به یک قسمت در میلیون افزایش یابد، فرآیند رسیدن میوه آغاز می شود. اتیلن القا شده مصنوعی (اتفون) همچنین می تواند فرآیند رسیدن میوه را آغاز کند. به طور معمول، استانداردها اتیلن را در غلظت های مختلف از 0.001٪ تا 0.01٪ بسته به نوع محصول، تنوع و بلوغ گیاه بی خطر می دانند. اما در مورد برخی میوه ها این احتمال وجود دارد که تمام اتن ها به اتیلن تبدیل نشده و آن قسمت در داخل یا روی سطح میوه باقی بماند و وارد بدن شود. به همین دلیل، آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده خطر مزمن اتوفون را در مواد غذایی ارزیابی کرد و نشان داد که نسبت اتوفون باقی مانده در گیاهان خوراکی می تواند 9 درصد بیشتر از دوز مرجع (حداکثر دوز خوراکی قابل قبول یک ماده سمی) باشد. مقدار در نظر گرفته شده برای مصرف روزانه به مدت 70 سال بدون عوارض جانبی. بنابراین، خطر مزمن این نوع رژیم غذایی نگران کننده به نظر نمی رسد. اما نتایج تحقیقات دانشمندان هندی در سال 2018/1397 و منتشر شده در مجله تخصصی پزشکی خانواده و مراقبت های اولیه (JFMPC) نشان داد که اگر بقایای اتفون بیش از حد باشد، می تواند منجر به مسمومیت کبدی شود. برای دستیابی به این نتایج، این محققان دوز 200 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن را در روز به موش هایی با وزن 150 تا 200 گرم به مدت 14 روز تجویز کردند. در طی این آزمایش، کاهش فعالیت متابولیکی موش‌ها مشاهده شد و در پایان مطالعه، کاهش معنی‌دار آماری در سلول‌های کبدی مشاهده شد که به نظر این محققان می‌تواند پیامد آتروفی سلول‌های کبدی باشد. کاهش فعالیت متابولیک دانشمندان هندی نسبت به احتمال بروز چنین عوارضی در انسان هشدار داده و اعلام کرده اند که فقدان تجهیزات حفاظتی برای کارگران مزرعه و یا عدم نفوذ مناسب اتن به داخل گیاه و باقی ماندن مقداری از آن روی سطح میوه به دلیل سمپاشی نادرست ممکن است. علل مسمومیت کبد با این ماده شیمیایی

بیشتر بخوانید  رئیس کمیسیون امنیت ملی: طالبان بخشی مسلم از حقیقت در مورد افغانستان است

راه های جلوگیری از عوارض اتفون

محققان هندی در حال مطالعه توانایی اتوفون در مسموم کردن کبد هستند، در این تحقیق از طریق آموزش بهداشت به افزایش آگاهی عمومی در مورد اثرات بیماری زایی میوه ها و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی رشد یافته با تنظیم کننده های مصنوعی روی اکثر سیستم های بدن به ویژه سیستم عصبی مرکزی، کبد می پردازند. ، ریه و قلب یادگیری کمک های اولیه در صورت مشاهده این مسمومیت ها مورد تاکید است. از آنجایی که معمولاً بقایای جذب نشده اتفون روی پوست میوه یافت می شود، این دانشمندان شستشوی دقیق و کندن پوست میوه را یکی از راه های جلوگیری از ورود این سم به بدن معرفی می کنند.


دیدگاهتان را بنویسید