رمزگشایی از جدیدترین دستاورد سپاه



آنچه دیگران می خوانند:

این خبر را سردار امیرعلی حاجی زاده در مراسم گرامیداشت یازدهمین سالگرد شهادت سردار حسن تهرانی مقدم، رئیس سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران که به «پدر صنعت موشکی ایران» شهرت دارد، اعلام کرد. وی در توضیح خود خاطرنشان کرد: این موشک جدید جمهوری اسلامی ایران دارای بیشترین سیستم دفاعی است که داخل جو پدافندی می رود یا سامانه های بسیار گران قیمتی که با موشک های خارج از جو برخورد می کند و بعید می دانم وجود داشته باشد. فن آوری که می تواند برای دهه های آینده با آن مقابله کند.”

موشک های مافوق صوت نسلی از موشک ها هستند که سرعتی بیش از 5 برابر سرعت صوت دارند و به دلیل همین سرعت بالا، رهگیری آنها با سامانه های پدافندی متعارف و انهدام آنها با سلاح های لیزری تقریباً غیرممکن است. برخلاف موشک‌های بالستیک که مسیرهای قابل پیش‌بینی را دنبال می‌کنند، سلاح‌های مافوق صوت توانایی فرار از رادار را دارند و می‌توان از آنها برای نابودی سریع اهداف مهم دشمن استفاده کرد.

پیش از این در خردادماه ۱۳۹۸ دریادار حسین خانزادی فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش از تولید موشک های مافوق صوت و استفاده از موتورهای توربوفن جدید در آنها با هدف حرکت با سرعت چند برابر صوت در آینده نزدیک خبر داده بود. موشک های مافوق صوت موشک هایی هستند که سرعتی برابر یا کمی بیشتر از سرعت صوت دارند. اگرچه موشک مافوق صوت ایران هنوز ارائه نشده و یا گزارش آزمایشی آن به اطلاع عموم نرسیده است، اما می توان اطلاعاتی در مورد میزان بهبود توان دفاعی که نیروهای مسلح ایران از طریق تولید این موشک به دست آورده اند، ارائه کرد. .

بیشتر بخوانید  سایت های قمار رایگان ، ارزهای رمزپایه رایگان ، شبکه های اجتماعی ممنوع - نظر دهید

تعریف هر حامل با عنوان مافوق صوت به این معنی است که سرعت آن دستگاه از سرعت صوت بیشتر است. امواج صوتی در سطح دریا با سرعت 1225 کیلومتر در ساعت و در ارتفاع 10668 متری (یعنی ارتفاع هواپیماهای مسافربری) با سرعت 1067 کیلومتر در ساعت حرکت می کنند. سرعت هواپیماهای مسافربری 966 کیلومتر بر ساعت است اما سیستم های اولتراسونیک 5633 کیلومتر بر ساعت سرعت دارند یعنی 1.6 کیلومتر در ثانیه حرکت می کنند.

موشک های مافوق صوت موشک هایی هستند که 5 تا 25 برابر سرعت صوت حرکت می کنند. در این سرعت ها، پرتابه بین 2 تا 8 کیلومتر را در یک ثانیه طی می کند. سرعت حرکت بسیار بالای این موشک در جو، لایه‌ای از ابر پلاسما را در مقابل کلاهک آن تشکیل می‌دهد که مانع از عملکرد امواج رادیویی می‌شود و در نتیجه آن را از شناسایی و در نتیجه اصابت توسط ضد موشک‌های زمینی محافظت می‌کند. سیستم های دفاع موشکی هوا خیلی سخته این موشک ها دارای قدرت مانور متنوع و برد کافی برای اصابت به اهداف بین قاره ای هستند که آنها را به یک سلاح بازدارنده قدرتمند تبدیل می کند.

به جز روسیه، چین و آمریکا که در مرحله پیشرفته توسعه موشک های مافوق صوت خود هستند. کره شمالی، استرالیا و هند نیز گفته اند که در حال ساخت و یا خرید موشک های مافوق صوت هستند و اکنون ایران نیز با تولید موشک های بالستیک مافوق صوت به جمع معدود کشورهای جهان پیوسته که این فناوری پیشرفته نظامی را دارند.

کارشناسان نظامی دلیل رشد تلاش کشورها برای دستیابی به تسلیحات مافوق صوت در سال های اخیر را دشواری دفاع در برابر قدرت تخریبی آنها به دلیل ویژگی های ذکر شده یعنی سرعت بسیار بالا، مانورپذیری و غیرقابل پیش بینی بودن مسیر پرواز می دانند. اگرچه ایالات متحده مدتی است که به دنبال توسعه یک رویکرد دفاعی در برابر موشک های مافوق صوت است که شامل ساخت مجموعه ای از حسگرهای فضایی و البته همکاری نزدیک با متحدان اصلی خود می شود، اما گفته می شود که این رویکرد محتمل است. بسیار گران است و اجرای آن سالها طول می کشد.

بیشتر بخوانید  اظهارات مدیر شبکه نسیم درباره ممنوع التصویری سروش صحت

همچنین برخی از کارشناسان نظامی معتقدند در آینده می توان از رهگیرهای لیزری با قابلیت انهدام پهپادها برای توقف موشک های کروز مافوق صوت و بالستیک استفاده کرد.

اعلام ساخت موشک مافوق صوت در 27 آبان همراه با ارائه موشک پدافندی “سجاد 4 بی” با برد بیش از 300 کیلومتر و قابلیت مقابله با اهداف هوایی در 24 آبان با پرتاب موفقیت آمیز زیر مداری ” ماهواره بر کائم 100 اینچی که مقدمه ای بر دستیابی به قابلیت های پرتاب موشک دوربرد در 23 آبان ماه جاری شناخته شده است، همه از دستیابی به آخرین فناوری های قدرت موشکی توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران صحبت می کنند که علاوه بر ارتقای توان بازدارندگی دفاعی ایران از یک سو، نشانه کاهش توان سامانه‌های پدافندی نیروهای نظامی در برابر آن است و از سوی دیگر، قابل توجه است.

منبع: ایسنا


دیدگاهتان را بنویسید