گزارش کردن تو خبر: به عنوان ایرانیان، سیاست در خون ما ریشه دوانده است و به سختی وقت می یابیم که با هم بنشینیم و در مورد سیاست صحبت نکنیم. اما چگونه میتوان فرهنگ سیاسی را فراتر از بحثهای سطحی که در تاکسیها و اتوبوسها گوش میدهیم، ارتقا داد؟
فرهنگ سیاسی چیست؟
یکی از مفاهیم بزرگ در علوم سیاسی و اجتماعی «فرهنگ سیاسی» است. مفهومی که از ترکیب دو مؤلفه فرهنگ و سیاست برخاسته است و در یک تعریف کوتاه و ساده می توان مجموعه ای از نگرش ها و باورهای یک جامعه را نسبت به نظام سیاسی خود دانست.
به طور کلی فرهنگ سیاسی را می توان بخشی از فرهنگ اجتماعی، مجموعه ای از نگرش ها و جهت گیری اعضای یک جامعه نسبت به نظام سیاسی، نخبگان سیاسی و قدرت های سیاسی تعریف کرد.
حال در این مقاله با معرفی چند کتاب مناسب در زمینه تاریخ سیاسی نوین کشور و علوم سیاسی، امیدواریم مخاطبان با قدم گذاشتن در وادی عمیق اندیشه، با ارتقای فرهنگ سیاسی خود، در این زمینه موضع گیری کنند. مسائل را با تحلیل بهتر و صحیح به منظور از بین بردن کلیشه هایی مانند “این کار خودشان بود” کمی واقع بینانه فکر کنید.
آوردگ (محمدعلی الفت پور)
چهل پاسخ به شبهات و چالش های مربوط به ماهیت و تاریخ انقلاب اسلامی در کتاب «وردگاه» پاسخ داده شده است. کتاب «وردگاه» حاوی 2500 سند کمتر دیده شده از تاریخ معاصر پس از انقلاب است. در این کتاب روایتی از سیاست ها و رویکردهای رهبری و جمهوری اسلامی ایران در رویدادهای سیاسی و اجتماعی چهار دهه اخیر منتشر شده است. در طول تاریخ انقلاب درس های بسیاری آموخته شده است که بی توجهی به شناخت آنها باعث تکرار آنها شده است. عدم شناخت ظرفیت منحصر به فرد رهبری انقلاب در اداره امور سیاسی کشور، تکرار مذاکرات ناموفق و… آنها نمونه هایی از غفلت تاریخی هستند که آثار آن در زندگی روزمره ما به وضوح مشهود است.
از این رو نویسنده در این کتاب با تحلیل منطقی روایت ها در فصول مختلف سعی دارد به فضای ذهنی مخاطب نسل جدید نزدیک شود.
چرا آیت الله خامنه ای خود را شایسته رهبری نمی دانست؟!
آیا امام خمینی (ره) به اشتباه خود اعتراف کردند؟!
چرا موسوی و کروبی در حصر خانگی هستند؟
نگاهی به اختلافات آیت الله خامنه ای و میرحسین موسوی در دوران نخست وزیری
منتظری گفت بار اول صیغه ها را مجبور کردند و اعدام کردند
چرا آیت الله خامنه ای آمریکا را قابل اعتماد نمی داند؟!
چرا امام خمینی (ره) فرمودند روحانی رئیس جمهور نشود؟!
آیا ایران آغازگر جنگ هشت ساله بود؟
آیا کشور ایران توسط سپاه اداره می شود؟!
تاریخ ایران مدرن (یرواند آبراهامیان)
یرواند آبراهامیان در ارزیابی مجدد تاریخ ایران مدرن، سفر خود را در قرن بیستم از کشف نفت آغاز می کند و به مداخلات امپریالیستی، حکومت پهلوی و در سال 1979، انقلاب و تولد جمهوری اسلامی ادامه می دهد. در این سالها کشور با عراق جنگ تلخی داشت، جامعه زیر پرچم روحانیت متحول شد و در نهایت مبارزه برای قدرت بین دولت و نخبگان قدیمی، روشنفکران و طبقه متوسط بازرگان گسترش یافت. در حالی که او در مورد پیچیدگی های سیاست منطقه ای و بین المللی کشور جدی است، در قلب کتاب او مردم ایران قرار دارند. با ظهور ایران به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای خاورمیانه در آغاز قرن بیست و یکم، این کتاب در مورد تاریخ ایران مدرن به مردم و مقاومت آنها تقدیم شده است.
تاریخ ایران مدرن بیش از آن برای مورخان مناسب است، اما برای دانشجویان و علاقه مندان به تاریخ که می خواهند به طور مختصر اما جامع وقایع 200 سال اخیر ایران را دنبال کنند مفید است. بر خلاف اکثر کتاب های تاریخ، لحن ساده و بومی کتاب تاریخ معاصر ایران آن را برای همگان قابل درک کرده است.
یرواند آبراهامیان در ارزیابی بنیادی از تاریخ معاصر ایران، علاوه بر بررسی جامع قرن بیستم، موضوعاتی چون اکتشاف نفت، دخالت خارجی، نقش خاندان پهلوی و همچنین انقلاب 1357 را بازنگری می کند. و تولد جمهوری اسلامی. این در حالی است که ایران تجربیات دیگری از جمله جنگ عراق، دگرگونی جامعه در سه دهه اخیر و اخیراً توسعه و گسترش دولت و مبارزه برای قدرت در میان نخبگان قدیمی، روشنفکران و متوسطان را پشت سر گذاشته است. کلاس تجاری.. Cit.
نویسنده که یکی از معتبرترین مورخان امروز ایران به شمار می رود، در این اثر با بررسی فراز و نشیب های سیاست بین المللی و منطقه ای کشور، مردم ایران را تا حد امکان در کانون توجه خود قرار داده است. مردمی که یک قرن جنگ و انقلاب را تحمل کردند به بقای خود ادامه دادند. این کتاب در واقع تقدیم به این افراد و انعطاف پذیری آنها همزمان با ظهور این کشور به عنوان یکی از قدرتمندترین قدرت های خاورمیانه است.
سیاست و اتوپیا (فیلیپ پی وینر)
این کتاب شامل یازده مدخل یا مقاله از بخش سیاسی فرهنگ، تاریخ اندیشه است که توسط فیلیپ پی. وینر فیلسوف سیاسی آمریکایی است. هر مدخل توسط متفکران مشهوری در حوزه خود نوشته شده است، مانند سیدنی هوک (مارکسیسم)، کارل دیتریش براچر (توتالیتاریسم)، جان پلامناک (لیبرالیسم) و دیگران. مقالات این کتاب نه تنها مخاطبان علاقه مند را با مفاهیم بنیادی فلسفه سیاسی آشنا می کند، بلکه با بحث های تحلیلی به نقد و تأمل در تاریخچه تحول این مفهوم و اندیشه مرتبط با آن می پردازد. از این نظر به نیاز مخاطبی پاسخ میدهد که میخواهد تامل عمیقتری در مفاهیم مرتبط با تاریخ اندیشه داشته باشد.
ولایت و حکومت (آیت الله خامنه ای)
این کتاب مشتمل بر مجموعه ای از بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در رابطه با مسئله ولایت و ولایت است که ایشان از سال 1353 تا 1390 بیان کرده اند که این توزیع زمانی را می توان به سه قسمت عمده تقسیم کرد. بخش اول شامل بخشی از سخنرانی های مستمری است که در ماه مبارک رمضان سال 1353 برگزار شد و با عنوان «چارچوب اندیشه اسلامی در قرآن» می باشد. این نامی بود که در آن روزها انتخاب کرد.
در این سلسله سخنرانی ها به موضوعات بسیار مهمی در مورد ولایت و حکومت پرداخته شده است که در کتاب خواهید خواند. البته مضامین طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن سرشار از معارف ناب است که مضامین ایمان و توحید و نبوت و ولایت را در بر می گیرد که باید با هم دید و خواند.
بخش دوم شامل مجموعه ای از نمازهای جمعه و بیانات ایشان در خطبه های ایراد شده در دوران صدارت ایشان در سال های 1362، 1363 و 1366 است. موضوعاتی که از خطبه های نماز جمعه برای این کتاب انتخاب شده و به تفصیل به آن پرداخته شده، مسئله ولایت و حکومت است. در این کتاب از بیست و پنج خطبه نماز به عنوان بخشی از این بحث استفاده شده است که بیش از شصت درصد کتاب را در بر می گیرد.
قسمت 3 برخی از سخنرانی های پراکنده در دوران ریاست جمهوری و رهبری وی را پوشش می دهد که جاهای خالی بحث را به خوبی پر کرده است. در دوران رهبری، مناسبت هایی مانند عید غدیرخم و همچنین دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، فرصتی را برای وی فراهم کرد تا در این زمینه ها گفتگو کند.
حکومت و انقلاب در ایران (حسین بشیریه)
حسین بشیری با نگاه تاریخی-تحلیلی خود در این کتاب به بررسی دو دهه تاریخ ایران یعنی از 1962 تا 1982 می پردازد و با توجه به اینکه انقلاب ایران بر اساس الگوی انقلابی جیمز دیویس شکل گرفته است، به تحلیل چگونگی و در چه شرایطی می پردازد. شرایط جامعه ایران منجر به انقلاب شد. وی در بخشی از این کتاب می گوید: انقلاب اسلامی ایران نیز از الگوی کلاسیک انقلاب پیروی می کند. این انقلاب، مانند همه انقلاب های کلاسیک دیگر، یک انقلاب «خود انگیزه» بود و نه «بر اساس طرح قبلی»، انقلابی که تحقق آن بر اساس برنامه قبلی بود، از روستا و حومه تا پایتخت. این نوع انقلاب بخشی از یک برنامه روشن و از پیش تعیین شده برای بازسازی حکومت است و از این رو دوران پس از انقلاب محلی برای مبارزه میانه روها و تندروها بر سر تصاحب قدرت نخواهد بود.