طرز تهیه شامی رودباری | یک غذای شمالی خوشمزه



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبر: غذاهای سنتی نشان دهنده فرهنگ و آداب و رسوم خاص هر منطقه است. منطقه شمال ایران با برکات بسیار متنوع ترین و انواع غذاها را دارد که بسیار خوش طعم، پرطرفدار و مقوی است. سفره رودبارسکا یکی از غذاهای لذیذ مردم این منطقه است که با چغاله و شام سنتی متفاوت است.

بعد از پختن این شام در روغن زیتون، آن را در سس مخصوص ریخته و آبدار با کاتا سرو می کنند. اگر علاقه مند به تهیه غذای خانگی هستید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا طرز تهیه یک شام رودبار فوق العاده و جذاب را با نکات و ترفندهای مربوط به پخت آن با شما کاربران عزیز به اشتراک بگذاریم.

مواد لازم برای تهیه شام ​​رودباری

گوشت چرخ کرده: 400 گرم

پیاز: 1 عدد

روغن زیتون: نصف لیوان

سبزی خشک (شامل جعفری، گشنیز و ریحان): 2 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم

پودر گلپر: یک قاشق چایخوری

آب گرم: نصف لیوان

مواد لازم برای تهیه سس برای شام

گوجه فرنگی درشت: 5 عدد

رب گوجه فرنگی: 1 قاشق

آب انار ترش: نصف لیوان

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

نکاتی در مورد مواد خام

1- نکات مربوط به گوشت

معمولاً وقتی صحبت از گوشت قرمز می شود بیشتر از مضرات آن صحبت می شود. اما همانطور که می دانید گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی پروتئین است و بهترین غذا برای تقویت عضلات و تقویت عضلات است. همچنین مقدار قابل توجهی امگا 3 دارد و منبع غنی آهن است و در پیشگیری از کم خونی بسیار موثر است. آهن از یک طرف به ایجاد هموگلوبین در خون کمک می کند و از طرف دیگر باعث تسریع رساندن اکسیژن به قلب و مغز می شود. گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین B است.

بیشتر بخوانید  درخواست جالب یک خانم از پارسا پیروزفر+ فیلم

این گروه از ویتامین ها برای متابولیسم بهتر بدن ضروری هستند. همانطور که می بینید، گوشت قرمز ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. مصرف به مقدار مناسب آن مهم است و مصرف 1 تا 2 بار در هفته برای بدن بسیار مفید است. اگر در تهیه گوشت چرخ کرده از گوشت گوسفندی استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که در طی فرآیند پخت گوشت گوسفند به مایع تبدیل می شود. به همین دلیل است که باید حجم شام خود را افزایش دهید. توصیه می کنیم برای تهیه شام ​​رودباری از مخلوط گوشت چرخ کرده و گوسفند استفاده کنید.

2- نکات مربوط به روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل ارزش غذایی بالا در رژیم غذایی بسیاری از افراد جایگاه ویژه ای دارد. اما به دلیل بالا بودن قیمت روغن زیتون خالص معمولاً هنگام عرضه به بازار با روغن های معمولی مخلوط می شود. در نتیجه کیفیت آن کاهش می یابد. بنابراین، کسانی که می خواهند روغن زیتون بخرند، اغلب می پرسند که چگونه روغن زیتون اصلی را تشخیص دهند. البته تشخیص خلوص روغن زیتون چندان آسان نیست. با این حال، کارشناسان سه روش را برای تشخیص روغن زیتون ارائه کرده‌اند که در زیر آمده است:

1- برای انتخاب روغن با کیفیت بهتر است ابتدا آن را بو کنید. روغن زیتون خوب باید بوی میوه زیتون، سیب یا علف تازه را بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است. پس اگر بوی فلز به مشام می رسد بدانید که روغن آن بی کیفیت یا خراب است.

2- راه دیگر تشخیص روغن زیتون اصل، چشیدن آن است. اگر 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون را در دهان خود قرار دهید و آن را در دهان بچرخانید و در حین تنفس هوا قورت دهید، پس از چند لحظه باید تلخی و تندی شدیدی را در گلوی خود احساس کنید. طوری که گلویت بسوزد در برخی موارد افراد به دلیل تندی بیش از حد روغن سرفه می کنند. در حال حاضر پس از 1 دقیقه طعم تلخی و تندی از بین می رود و خوشمزه می شود. علاوه بر این، فرد پس از خوردن این روغن در دهان احساس چربی نمی کند. با خوردن روغن زیتون اصل در ابتدا احساس شیرینی و در پایان احساس تلخی و سوزش خواهید داشت.

بیشتر بخوانید  اشرف غنی وارد تهران شد

3- راه بعدی تشخیص روغن زیتون رنگ اصلی آن است. رنگ روغن زیتون باید زرد مایل به سبز باشد. البته رنگ روغن زیتون ملاک خوبی برای تعیین کیفیت روغن نیست. چون به راحتی می توان فریب داد.

3- نکات مربوط به کمان

اگر بخواهیم کاربرد انواع پیاز را به اختصار توضیح دهیم باید از پیاز زرد شروع کنیم که معروف ترین عضو خانواده پیاز است. این پیاز بهترین انتخاب برای پخت و پز است. سیر طعم ملایم تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً شبیه پیاز قرمز است و می توان آن را به صورت خام خورد یا در سالاد و سس استفاده کرد. این پیاز برای غذاهای مکزیکی نیز بهترین انتخاب است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به دلیل رنگ زیبایی که دارد می توان از آن برای تزیین بشقاب غذا استفاده کرد. علاوه بر این، برای کباب، سالاد و ساندویچ انتخاب خوبی است. پیاز قرمز به غذا طعم کافی نمی بخشد. بنابراین از آنها برای پخت و پز استفاده نمی شود

طرز تهیه شام ​​ماینینگ

۱- ابتدا پیاز را پوست گرفته و رنده کنید. پیاز رنده شده را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و خوب ورز دهید تا گوشت کاملا با پیاز مخلوط شود.

۲- سبزی خشک معطر، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و گلپر را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و کمی بیشتر ورز دهید.

3- حالا به اندازه یک نارنگی کوچکتر از مخلوط گوشت بردارید و در کف دست بغلتانید و در تابه قرار دهید. به همین ترتیب دور شام بعدی را دایره بکشید و آن را در تابه قرار دهید تا نصف آن روی دل شام باشد. همه شام ​​ها را به همین ترتیب دور تابه بچینید. نگران به هم خوردن شام ها نباشید. چون بعد از پخت کاملا جدا می شوند.

بیشتر بخوانید  وداعی دردناک با زنی پاکدامن که در راه فرار از متجاوز جان باخت + ویدیو

4- در مرحله آخر روغن زیتون و آب جوش را داخل تابه بریزید و روی تابه قرار دهید و درب تابه را ببندید. حرارت روی اجاق گاز را کم کنید و اجازه دهید شام حدود یک ساعت بپزد و آب و روغن زیتون به آرامی جذب شام شود. بعد از این مدت، شام های پخته شده را از تابه خارج کنید.

طرز تهیه سس برای شام

گوجه‌فرنگی‌ها را رنده یا مخلوط کنید و در ظرفی بریزید. سپس رب گوجه فرنگی، آب انار ترش، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد مخلوط شوند. سس را در همان تابه ای که شام ​​پختید بریزید و درب ظرف را بگذارید و بگذارید سس بجوشد و کمی غلیظ شود. سپس شام ها را داخل سس بریزید و دوباره درب تابه را ببندید و نیم ساعت دیگر بگذارید تا شام را با سس مزه دار کرده و سس به اندازه کافی غلیظ شود. در این مرحله شام ​​خوشمزه رودبار شما آماده سرو است که می توانید آن را با زعفران میل کنید.

نکات مهم

1- به جای آب انار می توانید از یک قاشق رب انار استفاده کنید.

2- روغن زیتون را پاک نکنید. چون طعم این شام شبیه روغن زیتون است. اگر بوی روغن زیتون را دوست ندارید، می توانید از روغن زیتون بدون عطر استفاده کنید.

3- سبزیجات اصلی برای تهیه این شام، سبزیجات معطر شمال مانند چوچاگ، کالواش و پلنگمش هستند. از آنجایی که این گیاهان در سایر نقاط کشور موجود نیستند، می توانید گیاهان معطر ذکر شده در دستور غذا را جایگزین کنید.


دیدگاهتان را بنویسید