وام ازدواج و فرزندآوری به پدران سربازی نرفته تعلق می گیرد



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس بند دوم بند الف تبصره 16 قانون بودجه سال جاری، پدرانی که فرزندان آنها از ابتدای سال 1400 متولد شده اند، کمک هزینه فرزند دریافت می کنند. مبلغ این وام برای فرزند اول 20 میلیون، فرزند دوم 40 میلیون، فرزند سوم 60 میلیون، فرزند چهارم 80 میلیون و فرزند پنجم 100 میلیون است.

بانک ها موظفند کمک هزینه عائله مندی را بر اساس وام متقاضی، با پذیرش سفته از متقاضی یا ضامن معتبر پرداخت کنند و در صورت تولد دوقلو و بیشتر، وام برای هر فرزند و ترتیب تولد تایید می شود. در نظر گرفته شده است.

همچنین تسهیلات فرزندان بدون سپرده و با شروع شش ماهه پرداخت می شود و متقاضیان واجد شرایط می توانند حداکثر تا ۲ سال پس از تولد فرزند نسبت به دریافت این وام اقدام کنند.

همانطور که در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است، از زمان تصویب دستورالعمل مربوطه (31 فروردین) تاکنون 500 هزار وام برای کودکان به مبلغ 20.1 هزار تومان به متقاضیان پرداخت شده است.

چرا برخی استان ها شامل دریافت «وام زایمان» نمی شوند؟

اما طبق تبصره ذیل بند «ت» ماده یک قانون حمایت از خانواده و جوانان، اعطای کلیه امتیازات و مزایای این قانون از جمله اعتبارات تولد فرزندان مشروط به این است که باروری نرخ شهری که پدر یا فرزند در آن متولد شده است از 2.5 بالاتر نیست.

این امر باعث شده است که پدران در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان که نرخ باروری در آن‌ها بالاست. واجد شرایط دریافت وام فرزندآوری نیستند.

به عنوان مثال سیستان و بلوچستان آخرین استان از نظر میزان بازپرداخت وام فرزندآوری است و از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه مبلغ وام فرزندآوری در این استان تنها 0.08 درصد بوده است.

بیشتر بخوانید  فقط تیزبین ها همه چهره ها را می بینند + پاسخ

این در حالی است که بالطبع پدرانی که فرزندان بیشتری دارند برای تامین هزینه های فرزندان خود نیاز به حمایت مالی بیشتری دارند.

کدام استان ها برای بچه دار شدن اعتبار بیشتری دریافت کردند؟

مهدی متقی فر، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان پیش از این به ایسنا درباره بازپرداخت وام فرزندآوری توضیح داد و گفت: تعداد افرادی که در نوبت دریافت این وام هستند، این است. ، کسانی که مدارک را تکمیل کرده اند و از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه در انتظار هستند، یک میلیون و 731 هزار و 41 نفر برای دریافت وام کودکان اقدام کردند که از این تعداد تنها 383 هزار و 377 وام فرزندان پرداخت شد. یعنی از ابتدای سال جاری تا شهریورماه 328 هزار و 543 نفر در نوبت دریافت وام فرزندآوری ماندند و با وجود تکمیل ثبت نام و مدارک، باز هم وام فرزندآوری دریافت نکردند.

به گفته وی، تهران با 12.07 درصد، اصفهان با 8.04 درصد، فارس با 6.44 درصد، خوزستان با 5.83 درصد، آذربایجان شرقی با 4.34 درصد و کرمان با 4.06 درصد در بازه زمانی ابتدایی زایمان کرده اند. امسال تا پایان شهریور.

سربازی نرفته ها و غم نگرفتن «وام بچه دار شدن» و «وام ازدواج»

به گزارش ایسنا، موانع بازپرداخت وام فرزندآوری به همین جا ختم نمی شود و تاکنون حتی پدرانی که به سربازی نرفته اند نیز از دریافت این تسهیلات منع شده اند زیرا بر اساس اعلام سازمان وظیفه عمومی فرج، تسهیلات بانکی به غایبان تعلق نمی گیرد.

مسئولان وزارت ورزش و جوانان نیز در پایان اعلام کردند که «در خصوص بازپرداخت وام فرزند به نتیجه ای نرسیده ایم، زیرا تصمیم گیری در صلاحیت سامانه نوبت دهی است».

بیشتر بخوانید  شمارش معکوس برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی/ احتمال افزایش قیمت گوشت تا ۳۰۰ هزار تومان؟

از سوی دیگر، اگرچه در حال حاضر شرط سربازی برای پرداخت وام ازدواج دیگر «الزام» نیست و به گفته مسئولان، بسیاری از بانک ها نیز این وام را به افرادی که سرباز نبوده اند پرداخت می کنند، اما این موضوع رایج است. . به تمامی شعب بانک ها وجود ندارد و راه دریافت وام ازدواج برای کسانی که سربازی نرفته اند هنوز هموار نیست.

به گفته مسئولان، موانع قانونی از جمله بدهی مالیاتی، بدهی به مردم و عدم خدمت سربازی امکان دریافت وام ازدواج را غیرممکن کرده است و این بدان معناست که بیش از یک میلیون نفر از این تسهیلات بهره مند نیستند.

پدرانی که سربازی نباشند برای وام فرزندآوری و وام ازدواج تایید می شوند

البته اخیرا محسن دهنوی، یکی از اعضای شورای اسلامی رهبری با اشاره به دو فوریت «الحاق قانون حمایت از خانواده و جوانان» در مجلس به ایسنا گفت: کسانی که بدهی بانکی و بدهی مالیاتی داشتند نمی توانستند. از امکانات ازدواج و بچه دار شدن استفاده کنید. در این طرح اضطراری خواهان این هستیم که این ممنوعیت قانونی برداشته شود و همه جوانان بتوانند از فرصت بچه دار شدن و ازدواج استفاده کنند».

وی همچنین با بیان اینکه کلیات این طرح هفته آینده در مجلس مطرح می شود و در صورت تصویب کلیات، مجلس به جزئیات می پردازد، گفت: در صورت تصویب نهایی این طرح، ممنوعیت های موجود در سایر قوانین وجود دارد. که مانع از دریافت وام ازدواج و وام فرزندآوری شده است، حذف خواهد شد و بر این اساس جمعیت یک میلیونی باقیمانده جوان می توانند از مزایای ازدواج و فرزندآوری استفاده کنند. منابع تأمین این مزایا در تبصره 16 قانون بودجه سال جاری نیز قابل مشاهده است.

به گفته دهنوی، در صورت تصویب این طرح، تمامی مشمولان قانون جوانان و قوانین عادی می توانند از اعتبار ازدواج و فرزندآوری برخوردار شوند و هیچ قانون دیگری مانع از دریافت این تسهیلات نخواهد شد.

بیشتر بخوانید  تهران پنجشنبه کاملا تعطیل شد / حتی شرکت های خصوصی + جزئیات

همانطور که در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است، از ابتدای سال جاری تاکنون 600 هزار فقره وام ازدواج به ارزش 82.6 هزار میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است که نشان دهنده افزایش 51 درصدی تخصیص این تسهیلات نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. .

مبلغ وام ازدواج امسال برای دختران تا 23 سال و پسران تا 25 سال 150 میلیون تومان و برای سایرین 120 میلیون تومان است.

مدت بازپرداخت وام ازدواج 10 ساله با نرخ کارمزد 4 درصد و با گواهی و سفته یا ضامن معتبر پرداخت می شود.

همچنین استان تهران از ابتدای امسال تا پایان شهریور حدود 13 درصد از بازپرداخت وام ازدواج در کل کشور را به خود اختصاص داده است و پس از تهران، خراسان رضوی با 7.50 درصد، فارس با 5.83 درصد، آذربایجان شرقی با 5.19 درصد. سیستان و بلوچستان با 4.71 درصد، آذربایجان غربی با 4.44 درصد و کرمان با 4.26 درصد در صدر بازپرداخت وام ازدواج قرار دارند.

به گزارش ایسنا، آمارهای منتشر شده از میزان بازپرداخت وام ازدواج توسط بانک مرکزی این است که به گفته مسئولان در حال حاضر تنها 30 درصد از جمعیت متقاضی این وام توانسته اند وام ازدواج دریافت کنند. بر اساس طرح مذکور، تمامی محدودیت‌های دریافت‌کنندگان وام ازدواج برداشته می‌شود.

متقاضیان دریافت مزایا می توانند به نشانی ve.cbi.ir و متقاضیان دریافت مزایا می توانند به آدرس https://ve.cbi.ir/VC/DefaultVC.aspk مراجعه کنند.

منبع: ایسنا


دیدگاهتان را بنویسید