پیام‌ها و پیامدهای مهم پرتاب موفق ماهواره‌بر جدید سپاه



آنچه دیگران می خوانند:



گزارش کردن تو خبر: اگرچه بیشتر کارایی و ارزش افزوده فعالیت‌های فضایی در ماهواره‌ها و کارکردهای آنها خلاصه می‌شود، اما اساس توسعه فضایی ماهواره‌برها هستند، زیرا تا زمانی که ماهواره‌بر به درستی کار نکند، اساساً هیچ ماهواره‌ای در مدار قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل پرتابگرها را می توان مهم ترین موضوع در بحث فضایی دانست و سرمایه گذاری و توسعه آنها حیاتی و اجتناب ناپذیر است.

در کشور ما ایران به دلیل تجربه چندین ساله و توسعه توان موشکی، دانش و تجربه قابل توجهی در این زمینه وجود دارد و به لطف این دانش و تجربه، جمهوری اسلامی ایران موفق شد به فضا در گذشته سال ها و ماهواره هایی که ساخته بود به مدار زمین تزریق شد. با این حال، شکی نیست که توسعه فعالیت های فضایی در کشور ما مستلزم توسعه پرتابگرها است، زیرا توسعه فعالیت های فضایی که ارزش افزوده داشته و از سوی دیگر خدمات قابل توجهی به کشورمان ارائه می دهد، در گرو ساخت پرتابگرهای بزرگتر است. و ماهواره‌های سنگین‌تر و قرار دادن این گونه ماهواره‌ها در مدار، البته برای این کار داشتن پرتابگرهایی با قابلیت و قابلیت اطمینان بالا ضروری است.

ورود نور آرام و قدرتمند سپاه به صنعت ماهواره بر

جمهوری اسلامی ایران برنامه فضایی خود را با پرتابگرهای ماهواره با سوخت مایع آغاز کرد و سفیر اولین پرتابگر ماهواره ایران بود که بعداً بازنشسته شد و ماهواره پرتاب سیمرگ جایگزین آن شد. سیمرغی که موتور مرحله اول آن از خوشه بندی چهار موتور مرحله اول سفیرا 1 ایجاد شده است، به این ترتیب حدود 128 تن نیرو از قسمت اصلی موتور و حدود 15 تن توان از مجموع چهار موتور کنترلی به دست می آید. . اتاق ها در مرحله دوم از چهار موتور مشابه دو موتور مرحله دوم سفیر-1 استفاده شد.

در عین حال، علیرغم اینکه برنامه توسعه ماهواره بر سوخت مایع وزارت دفاع و نیروهای مسلح از نقشه راه ماهواره بر سیمرغ، سریر و سروش پیروی می کند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز تصمیم به توسعه جامد گرفت. سوخت ماهواره‌برهای ارزان‌قیمت و با قابلیت اطمینان بالا برای پرتاب‌های فضایی، موفق شد در این مسیر فناوری‌های جدیدی را توسعه دهد. سلمان با عملکردی استثنایی توانست به سرعت مورد نیاز برای فعال سازی مرحله سوم ماهواره بر دست یابد.

یک موشک ماهواره ای

موتور فضایی سلمان

یکی از مهمترین تلاش های سپاه در این زمینه، توسعه موتورهای فضایی سوخت جامد است که اولین محصول آن در فوریه 2018 با نام موتور فضایی سلمان رونمایی شد. دو ویژگی مهم در سلمان وجود دارد، اول اینکه مجهز به سیستم بردار رانش بر اساس جابجایی خروجی موتور (نازل) است. پیش از این، موشک‌های خانواده‌های شهاب، کدر، کیام و سجیل از روش کنترل بردار رانش استفاده می‌کردند، اما بر اساس بلوک‌های نصب شده در خروجی پیشران موشک. در این روش چهار بلوک که از مواد بسیار مقاوم و عمدتاً از گرافیت ساخته شده اند، در خروجی موتور قرار می گیرند و وظیفه تغییر جهت گازهای خروجی و ایجاد نیروی لازم برای تغییر جهت را انجام می دهند. .

بیشتر بخوانید  الحاق دو نوع پهپاد پیشرفته‌ جدید به ناوگان پهپادی نیرو‌های مسلح

گامی بلند و مهم به نام رفیع

در آذرماه 1400 سرلشکر حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی از آزمایش جدیدترین موتور فضایی کشور با قابلیت تولید 68 تن رانش (تراست) خبر داد. اندکی پس از صحبت های سردار حاجی زاده، تصاویر مربوط به تست این موتور، موتوری به نام «رفیع» منتشر شد. از جمله ویژگی های بارز موتور رافه این است که مانند موتور فضایی سلمان دارای بدنه کامپوزیتی بسیار سبک و سیستم کنترل بردار رانش (نازل های متحرک) است و می تواند به عنوان اولین مرحله پرتابگرهای ماهواره در حال توسعه توسط سپاه استفاده شود. نیروی هوافضا.

قبل از گرفتن موتور «رفیع»، در پرتاب‌های فضایی سپاه با استفاده از ماهواره کاصد، شاهد بودیم که در مرحله اول از موتور سوخت مایع استفاده می‌شد. استفاده از چنین موتوری به این دلیل است که نیروی رانش تولید شده در مقایسه با سوخت جامد محدود است. موتورها، یعنی محدودیتی برای وزن باری که ماهواره حمل می کند ایجاد می کند. اما رانش ۶۵ تنی که راف ایجاد می‌کند به ماهواره‌برهای سپاه اجازه می‌دهد تا ماهواره‌های T سنگین‌تر را در مدارهای بالاتر قرار دهند.

یک موشک ماهواره ای

موتور فضایی راف

می توان گفت راف از جهاتی پیشرفته ترین موتور سوخت جامد ساخته شده در کشورمان است. وزارت دفاع قبلاً موتورهای سوخت جامد تولید کرده بود که نیروی رانش بیشتری تولید می کرد، مانند موتور سوخت جامد ماهواره بر ذوالجناح، اما برگ برنده موتور رافعی که در واقع به آمارهای فناوری مربوط می شود، این توانایی است. برای بدست آوردن یک موتور سوخت جامد با نازل متحرک . . یعنی با در اختیار گرفتن موتور فضایی سوخت جامد و نازل متحرک «رفیع» توسط سپاه می توان قاطعانه ادعا کرد که گلوگاه پرتابگرها در کشور ما حل شده است و این موضوع نتیجه فتح بابی است. خود برای افزایش سالانه پرتاب های فضایی در ایران، توسعه صنعت ساخت ماهواره و همچنین افزایش قابلیت اطمینان پرتابگرهای فضایی کشورمان برای پرتاب برای سایر کشورها را افزایش می دهد.

یک موشک ماهواره ای

ماهواره جدید سپاه چه ویژگی هایی دارد؟

بر اساس اعلام امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ماهواره سوخت جامد قائم 100 ماهواره ای است که با سه مرحله سوخت جامد قادر است ماهواره هایی به وزن 80 کیلوگرم را در مداری در فاصله 500 کیلومتری از سطح زمین قرار دهد. در این آزمایش موتور مرحله اول ماهواره‌بر Kaim 100 که موتور سوخت جامد رفیع است و در دی ماه آزمایش زمینی 1400 را با موفقیت پشت سر گذاشت، تحت آزمایش پرواز زیرمداری قرار گرفت. با گذر از این مرحله، در آینده ای نزدیک ماهواره سازمان هوافضای ناهید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از ماهواره بر سه مرحله ای قائم 100 به مدار پرتاب می شود.

بیشتر بخوانید  گل محمدی از مصدومیت ستاره سرخپوش شوکه شد

خوشبختانه پس از آنکه یخ شکست ها و مشکلات پرتاب ماهواره های ایرانی به فضا، نیروی هوافضای سپاه را شکست و سپس در تیرماه سال جاری، وزارت دفاع نوید شروع جدید و موثر در این بخش را با یک ماهواره دیگر داد. تست بر فراز ذی الجناح تاتا، پرواز موفقیت آمیز و آزمایش زیر مداری مرحله اول موتور “رافی” در ماهواره سوخت جامد قائم 100، آخرین گام برای عبور از افت و رکود ناشی از تصمیمات دولت قبل است. .

اگر به بحث سوخت موشک علاقه دارید، قطعا می دانید که سوخت مایع موشک دارای ترکیباتی است که کار با آنها حساس و خطرناک است. البته لازم به ذکر است که با توجه به برخی مزیت‌ها، استفاده از این پیشرانه‌ها در ایران و جهان در بخش‌های مختلف نظامی یا غیرنظامی فضا و عمدتاً میادین موشکی ادامه خواهد یافت، اما بدیهی است که در صورت امکان در جایی به گزینه سوخت روی بیاوریم. جامدادی قطعا انتخاب ایمن تر و کم خطرتر خواهد بود. موضوع بعدی که باید به آن اشاره کرد، دلیل روی آوردن سپاه به پرتابگرهای کامل سوخت جامد است.

به نظر می رسد تجربه بیشتر مجموعه هوانوردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه موشک های سوخت جامد و سرریز این دانش در حوزه فضایی باعث شده است که به گزینه سوخت جامد توجه بیشتری شود. به عنوان مثال، باید توجه داشت که بیشتر پرتاب های فضایی ناموفق ما برای ماهواره برهای سوخت مایع بوده است و سازمان فضایی وزارت دفاع نیز در پرتابگر نسل بعدی خود به نام ذوالجناح به استفاده از پیشران جامد روی آورده است. در نسل جدید پرتابگرهای سپاه به جای بدنه های فلزی سنتی از کامپوزیت ها استفاده می شود که وزن را به شدت کاهش می دهد و در نتیجه با نیروی کمتر می توان باری برابر یا سنگین تر از پرتابگرهای ماهواره ای معمولی را حمل کرد. به مدار

یک موشک ماهواره ای

کدام ماهواره با موشک جدید به فضا می رود؟

بر اساس اعلام سازمان فضایی کشورمان در سال 1400، 2 ماهواره به نام “ناهید” در انتظار پرتاب به فضا هستند، ناهید 1 با قابلیت ارتباط در محدوده KU (بخشی از طیف الکترومغناطیسی مورد استفاده برای ارتباطات ماهواره ای) و ناهید 2. با امکان مکالمه همزمان تلفنی باند KU، از جمله ماهواره های ارتباطی فضایی در حال آماده سازی برای پرتاب در آن زمان هستند و طبق اعلام امروز، ماهواره جدید سپاه با نام «کیم» به فضا پرتاب می شود. ماهواره ای به نام ناهید را در مدار قرار داد، بنابراین اگرچه مشخص نیست کدام یک از این دو ماهواره به زودی به فضا می رود، اما آنچه مشخص است این ماهواره درهای جدیدی را به روی صنعت فضایی کشورمان از جمله اتصال آنها به فضا خواهد گذاشت. باند KU.

بیشتر بخوانید  فال شمع یکشنبه 17 دی 1402 | فال شمع روزانه برای متولدین هر ماه | پیشگویی سریع بخت و سرنوشت

ماهواره‌هایی که مأموریتشان انتقال اطلاعات و داده‌ها (مانند صدا و تصویر) به زمین است، عمدتاً از لینک مخابراتی ku استفاده می‌کنند، بنابراین یکی از فناوری‌هایی که متخصصان ایرانی برای طراحی و ساخت ماهواره‌ها در مدار زمین به آن نیاز دارند، پیوند مخابراتی ku است. روان، سلیس. در همین حال، خبرگزاری ایرنا در مردادماه 1397 به نقل از یک مقام مسئول اعلام کرد که علاوه بر برد مخابراتی مذکور، مهمترین دستاوردها و فناوری های این پروژه می تواند طراحی، ساخت و آزمایش آرایه های خورشیدی قطبی پین باشد. ساخت پنل‌های خورشیدی با سلول‌های گالیومی آرسنیدا به توسعه پردازش داده‌های ماهواره‌ای با افزونگی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، ضبط تصویر با سرعت بالا و نرخ فشرده‌سازی بالا با توجه به شرایط اتصال مخابراتی و نرم‌افزاری برای ارزیابی درجه گسترش پانل اشاره کرد. .

همچنین گزارش شد که ساختار ماهواره ناهید 1 از آلومینیوم سری 7000 ساخته شده است که فضای کافی را برای اجزای مختلف زیرسیستم فراهم می کند و از قطعات ماهواره در برابر بارگذاری پرتابگر پشتیبانی ساختاری می کند. ارسال سیگنال های بیکن در باند S و UHF و ارسال داده ها و تصاویر تله متری و دریافت دستورات در باند S به دو صورت در این ماهواره بدون نیاز به سیگنال انجام می شود. نکته قابل توجه دیگر در این زمینه این است که روز جمعه 8 سپتامبر 2018 رسانه های غربی به شدت ماهواره ناهید 1 را منتشر کردند و مدعی شدند موشک پرتاب کننده آن منفجر شده است تا اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا نیز گرفتار این تبلیغات شد، وی در توییتی از شکست این پروژه خبر داد، بنابراین پرتاب این ماهواره یادآور این گاف رسانه ای و سیاسی دولتمردان و رسانه های آمریکایی خواهد بود.

به گفته فرماندهان سپاه و کارشناسان فضایی، هدف نیروی هوافضا توسعه پرتابگرهای فضایی سوخت جامد است. این همان برنامه‌ای بود که سپاه سال‌ها به رهبری سردار سرلشکر شهید حاج حسن تهرانی مقدم دنبال کرد و به موفقیت‌های قابل توجهی از جمله موتورهای فضایی سوخت جامد سنگین و فوق سنگین در پروژه قائم رسید. موفقیت هایی که تاکنون در رسانه ها منتشر نشده است اما هر از چند گاهی با انتشار تصاویر مربوط به آزمایشات این موتورها نشان می دهد که اهتمام جدی به توسعه موتورهای فضایی سوخت جامد در سپاه وجود دارد و اکنون نتایج درخشانی به دست آورده است و با این نقشه راه باید به زودی انتظار داشت که سپاه نسل جدیدی از ماهواره برهای سوخت جامد را به خدمت بگیرد که قادر به حمل بارهای سنگین در مدارهای بالاتر هستند. مسیری که می تواند مسیر زمین را برای تسخیر مدار 36000 کیلومتری زمین آسان کند. به خواست خدا

دیدگاهتان را بنویسید