به گزارش سایت طلا، دو قیمتی شدن خودروها در بازار یکی از معضلات بزرگ صنعت خودرو است. در این مطلب به بررسی اختلاف قیمت خودروهای بازار با کارخانه میپردازیم.
صنعت خودروسازی این روزها حال خوبی ندارد و اقدامات دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز نتوانسته در موفقیت آن نقش داشته باشد. ابتدا گفتند واردات خودرو آزاد شود اوضاع بهبود مییابد و بعد گفته شد عرضه و فروش خودرو در سامانه یکپارچه شرایط را بهتر خواهد کرد و سدی جلوی راه دلالان خواهد شد.
صنعت خودرو و بازار داخلی اصلا وضع خوبی ندارد و دو خودروساز برتر کشور (ایران خودرو و سایپا) پایههای حکومت انحصارگرایانه خود را روی ضرر و زیان بنیان نهادهاند. هم اکنون بازار چند قیمتی خودرو بیشترین آسیب را به مشتریان میزند و خودروساز معتقد است ثانیهای ۷۰۰ هزار تومان ضرر میکند زیرا دولت دست از سر قیمت گذاری دستوری بر نمیدارد.
اختلاف قیمت خودروهای بازار با کارخانه
در حال حاضر دو قیمت در بازار وجود دارد. یک قیمت کارخانه و دیگری قیمت بازار آزاد که مسلماً قیمت بازار آزاد بسیار بیشتر از کارخانه است.
رکورددار اختلاف قیمت در بازار و کارخانه کسی نیست جز سمند EF۷! متاسفانه قیمت این خودروی ایرانی در کارخانه و برای ایران خودرو ۱۶۹ میلیون تومان تمام میشود در حالی که همان خودرو در بازار آزاد با قیمت ۴۲۰ میلیون تومان معامله خواهد شد. همچنین رکوردداران بعد از سمند، پژو پارس دوگانه سوز و پارس TU۵ هستند که حاشیه سود ۱۳۰ و ۱۱۰ درصدی دارند.
برای گروه خودروسازی سایپا اوضاع کمی آرام تر به نظر میرسد به طوری که شاهین و همچنین خانواده کوییک دارای کمترین اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه هستند. به همین علت است که در بازار آزاد با کمبود کوییک و شاهین مواجه هستیم. شاهین و انواع کوییک از فرآیند قرعه کشی وزارت صمت خارج شدهاند.
محصولات ایران خودرو
اشاره کردیم که ایران خودرو با خودروی سمند EF۷ رکورددار اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد است. اختلاف قیمتی این محصول پرطرفدار به ۱۵۰ درصد حاشیه سود میرسد. آبی پوشان جاده مخصوص طی سال جاری از تولید و عرضه سمند ای اف ۷ دوگانه سوز خودداری کرده و حتی در سه مرحله قرعه کشی فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه، اثری از آن نبوده است.
رتبههای دوم و سوم در میان محصولات این شرکت متعلق به دو نوع پارس دوگانه سوز و TU۵ است. قیمت کارخانهای پارس دوگانه سوز در حال حاضر ۱۷۶ میلیون تومان برآورد شده در حالی که این خودرو در بازار آزاد با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود. همچنین اختلاف قیمت پارس TU۵ به ۱۹۴ میلیون تومان میرسد.
خودروی بعدی که بررسی میکنیم، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ خواهد بود. این هاچ بک پرطرفدار بازار در کارخانه با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان تولید میشود اما در بازار قیمت آن دو برابر است و خریداران باید ۳۰۰ میلیون تومان برای آن بپردازند. تنها خودرویی از این شرکت که اختلاف قیمت کارخانه و بازار آن زیاد نیست، سمند سورن پلاس است. این خودرو در کارخانه با قیمت ۲۶۱ میلیون تومان فروخته میشود در حالی که در بازار آزاد مشتریان میبایست حدود ۳۳۷ میلیون تومان برای آن هزینه کنند.
با حسابی سرانگشتی متوجه خواهیم شد این خودرو تنها ۳۰ درصد گران تر از کارخانه به دست مشتریان میرسد. بعد از سمند سورن پلاس خودروهایی نظیر تارا اتوماتیک و رانا پلاس قرار میگیرند. با این اوصاف خودروی رانا پلاس ۴۰ درصد و تارا اتوماتیک نیز با همین حاشیه سود تحویل مشتریان داده می شود. همچنین سه خودروی دیگر از سبد محصولات ایران خودرو تارا دندهای، پژو ۲۰۷ دندهای و دنا تیپ یک هستند که با حاشیه سود بین ۵۰ الی ۹۵ درصدی به فروش خواهند رسید.
محصولات سایپا
به اختلاف قیمت بین محصولات مختلف ایران خودرو پرداختیم اما وضعیت خودروهای سایپا چطور است؟ به نظر میرسد در سبد محصولات گروه خودروسازی سایپا، دو خودروی ساینا دندهای و تیبا صندوقدار بیشترین اختلاف قیمت را با بقیه دارند. خودروی تیبا صندوقدار در کارخانه با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان به فروش میرسد در حالی که همین خودرو در بازار آزاد با قیمت ۲۰۰ میلیون تومانی معامله خواهد شد.
این آمار و ارقام نشان میدهد که تیبا اس دی حدود ۶۰ درصد گران تر از بازار فروخته میشود که بین سایر خودروهای این شرکت رکورددار است. نارنجی پوشان جاده مخصوص علاوه بر تیبا صندوقدار، ساینا دندهای را نیز با قیمت ۱۲۴ میلیون تومانی میفروشد و این در حالی است که قیمت بازار آزاد این خودرو به ۲۰۵ میلیون تومان میرسد.
در دو مرحله آخری که از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو محصولات سایپا عرضه شد، دو خودروی تیبا صندوقدار و ساینا دندهای عرضه نشد. رکورددار بعدی محصولات سایپا، تیبا ۲ یا همان تیبا هاچ بک محسوب میشود. این خودرو با قیمت کارخانهای ۱۲۶ میلیون تومانی، قیمت بازار آزاد ۲۰۵ میلیون تومانی دارد.
همچنین دو خودروی شاهین و کوییک اختلاف قیمتی فاحشی بین بازار و کارخانه نداشتند به طوری که قیمت شاهین در کارخانه ۳۴۴ میلیون تومان بوده در حالی که خریداران در بازار این محصول را با ۳۶۰ میلیون تومان قیمت میخریدند. البته بین خانواده کوییک، کوییک دندهای ساده با ۲۰ درصد اختلاف قیمت رکورددار این خانواده محسوب میشود. (قیمت کارخانه ۱۶۸ میلیون تومان و قیمت بازار آزاد حدود ۲۰۰ میلیون تومان)