دانلود دهکده ای در ارتفاع 1500 متری


سلام جدید – خدمات گردشگری: جاغرگ روستایی ییلاقی در دهستان جاغرق از توابع شهرستان ترغبه شهرستان بینالود استان خراسان رضوی است. این روستا دارای آب و هوای کوهستانی و دارای باغ میوه و دره های سرسبز و آب است. در این منطقه امکانات اقامتی و رستورانی برای گردشگران ایجاد شده است. از جمله آثار دیدنی این روستا، گورستان تاریخی آن است که قدمت آن از اواخر دوره تیموری تا دوره قاجاریه است و در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این روستای بی نظیر سبز، راحت، دیدنی و دلپذیر است. باید در این روستای قدیمی قدم زد و هوای حیات بخش آن را استشمام کرد، عطر طبیعتش را چشید و صدای آب جاری در رودخانه ها و جویبارهای فصلی را شنید تا به اصل مطلبی که می گویم برسید.

این روستای بی نظیر در دل دره های کوه بینالود واقع شده است. این روستا در ارتفاع 1500 متری قرار دارد. رودخانه های فصلی در این روستا یعنی در دل این دره سرسبز بی نظیر جاری است. علاوه بر این، این روستا دارای چندین قنات، آبشار و چشمه است. مشهدی ها و حتی سایر گردشگران با اقامت در این طبیعت بهشتی، با اجاره ویلا در جاگرگ، تعطیلات خود را به خاطره ای شیرین و فراموش نشدنی تبدیل می کنند.

دانلود دهکده ای در ارتفاع 1500 متری

نماد طبیعی جاگارکا

در مرکز جاغرق زیبا، سرسبز و دیدنی، یک درخت خولان کهنسال وجود دارد. این چنار کهنسال 2 متر قطر دارد و قدمتی 700 ساله دارد. در سفر به این تفرجگاه زیبا حتما با این درخت عکس بگیرید. نمونه ای از این چوب با این سن به این زودی ها پیدا نمی شود.

بیشتر بخوانید  کاهش کیفیت و زمان پخت نان در برخی از نانوایی های همدان - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

دلیل قرار ملاقات

جاغرک ترکیبی از دو کلمه جا به معنی مکان و قرک به معنای زیر آب بودن است که در گذشته به دلیل آب فراوان در محل روستا به این نام معروف بوده است. برخی از اهالی روستا معتقدند که جام یکی از سلاطین در آب چشمه این محل غوطه ور بوده است. در لغت نامه ده هدی نام این روستا را «جغرگ» یا «جغرگ» آورده اند که خود اهالی به آن جگرگ می گویند.

دانلود دهکده ای در ارتفاع 1500 متری

موقعیت جغرافیایی

اقامتگاه گردشگری جاغرق در 21 کیلومتری جنوب غربی مشهد و 7 کیلومتری جنوب غربی طرقبه واقع شده است. این منطقه تعطیلات به روستاهای عنبران، ترقادر، کاردینا، تغاره و شاندیز محدود می شود. هر کدام از این روستاهای ذکر شده یکی از نقاط منحصر به فرد گذران تعطیلات مشهد به شمار می روند.

دانلود دهکده ای در ارتفاع 1500 متری

مشخصه زمانی

جاگرگ روستایی با چهار فصل با زمستان های سرد و تابستان های خنک است. آب و هوای معتدل کوهستانی این روستا بسیار مطبوع است.


اقتصاد و محصولات روستایی

اهالی روستا به دلیل وفور زمین های کشاورزی به کار باغداری می پردازند. البته به دلیل وجود گردشگران و سواحل زیبای این منطقه، اکثر مردم علاوه بر کار و کشاورزی و باغداری به مشاغل آزاد روی آوردند. عمده محصولات باغی این منطقه گیلاس، سیب و توت است.

دیدگاهتان را بنویسید