بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان آتش بس برقرار شد



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا و به نقل از رویترز، مقامات جمهوری آذربایجان برای جلوگیری از مرگبارترین تنش ها بین دو کشور از سال 2020 تاکنون نسبت به این آتش بس سکوت اختیار کرده اند.

روسیه قدرت دیپلماتیک پیشرو در منطقه است و 2000 نیروی حافظ صلح در آنجا دارد. مسکو میانجی توافقی شد که به جنگ در سال 2020 پایان داد. این جنگ را جنگ دوم قره باغ نامیدند و صدها نفر کشته شدند.

به نقل از خبرگزاری های روسی، آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان، گفت: به لطف مشارکت جامعه بین المللی، توافق آتش بس حاصل شد.

در این بیانیه آمده است که این آتش بس از ساعاتی پیش اجرایی شد. وزارت دفاع ارمنستان پیشتر اعلام کرده بود که تیراندازی در مناطق مرزی متوقف شده است.

هر یک از طرفین دیگری را برای این درگیری های جدید مقصر می داند.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان پیشتر در پارلمان کشورش گفته بود که از زمان آغاز خشونت ها در این هفته، 105 سرباز ارمنی کشته شده اند. جمهوری آذربایجان نیز از کشته شدن 50 سرباز خود در اولین روز درگیری خبر داد. رویترز نمی تواند آمار حزب را تایید کند.

آتش بس به دلیل تلاش های دیپلماتیک روسیه

گریگوری کاراسین، یکی از اعضای ارشد مجلس اعلای روسیه به خبرگزاری ریا گفت که آتش بس تا حد زیادی از طریق تلاش های دیپلماتیک روسیه به دست آمده است.

وی گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با پاشینیان صحبت کرده است. پس از آغاز خشونت، پوتین خواستار آرامش شد و کشورهای دیگر از هر دو طرف خواستند تا خویشتنداری کنند.

بیشتر بخوانید  فوری پیشنهاد طرح برنامه ای برای محافظت از فضای مجازی - آژانس خبر مهر اخبار ایران و جهان

پاشینیان در سخنرانی خود در پارلمان گفت که کشورش از سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری مسکو درخواست کرده است تا به بازگرداندن تمامیت ارضی خود کمک کند. خبرگزاری روسی تاس اظهارات وی را گزارش داد: اگر بگوییم آذربایجان به ارمنستان حمله کرد، به این معنی است که آنها توانسته اند بر برخی از سرزمین ها تسلط پیدا کنند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان ده ها سال است که بر سر قره باغ کوهستانی، منطقه ای کوهستانی که به عنوان بخشی از قلمرو جمهوری آذربایجان شناخته می شود و همچنین دارای جمعیت زیادی ارمنی است، درگیر شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید