هنوز امیدی برای احیای برجام وجود دارد


به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، ناصر کنعانی در بازدید از خبرگزاری ایسنا در پاسخ به سوالات خبرنگار این خبرگزاری در خصوص آخرین تحولات سیاست خارجی و مذاکرات برای احیای برجام، اظهار کرد: برجام. جمهوری ایران در خصوص موضوعات مطروحه از سوی آژانس آمادگی دارد و با همکاری سازنده با آژانس، این موارد را بررسی کرده تا پرونده بسته تشکیل شود و تضمین شود که این موضوعات دیگر به عنوان مانعی در روند اجرای توافقنامه ظاهر نشوند.

در بخشی از گفت وگوی یک ساعته ایسنا با سخنگوی وزارت امور خارجه که قسمت کوتاهی از آن پیشتر منتشر شده، آمده است:

* مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در بیانیه و کنفرانس مطبوعاتی خود تاکید کرد که ایران با ما همکاری نمی کند و نمی توانیم صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران را تایید کنیم. شما روز دوشنبه هم گفتید که آمادگی همکاری با آژانس را داریم، با توجه به این اظهارات، روند همکاری با آژانس چگونه پیش خواهد رفت؟

در رابطه با همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس، ایران هم عضو آژانس و هم عضو توافقنامه پادمان جامع آژانس است. همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره یک همکاری مثبت و پیشرو بوده است و ما آژانس را به عنوان یک سازمان فنی و تخصصی در حوزه فعالیت های هسته ای می بینیم.

در رابطه با حضور جمهوری اسلامی در آژانس، ما عضوی فعال، کارآمد و نقش آفرین در آژانس بودیم و هستیم.

ما معتقدیم باید تلاش شود تا اقتدار آژانس به عنوان یک سازمان تخصصی و حرفه ای غیرسیاسی در رصد فعالیت های هسته ای کشورهای جهان حفظ شود و این اعتبار در نتیجه رویکردهای سیاسی و گرایش های سیاسی خدشه دار نشود. کشورها.

جمهوری اسلامی ایران با این رویکرد به آژانس به عنوان یک سازمان تخصصی نگاه می کند و همکاری ایران با آژانس همواره سازنده بوده است و سفرای ما در آژانس از سفرای توانمند، متخصص و متخصص ما بودند.

بیشتر بخوانید  رئیس جمهور فراری سریلانکا به مالدیو گریخت / فیلم

اتفاقات سال های اخیر به این دلیل بوده است که برخی کشورها بر اساس مسائل و دیدگاه های سیاسی خود سعی در تحریف جایگاه فنی و تخصصی آژانس دارند و گشایش پرونده صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران یک مورد مناقشه بین المللی با رویکرد سیاسی انجام شد.

این دیدگاه جمهوری اسلامی ایران است که همکاری با آژانس می تواند به رفع ابهاماتی که دیگران به دلایل سیاسی ایجاد کرده اند کمک کند و ما با این دیدگاه پیش رفتیم.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری دوجانبه داشته و روابط خود را از سال های گذشته تقویت کرده و در حد امکان با آژانس بین المللی انرژی اتمی و بر اساس توافقنامه 2015 همکاری داشته است و نتیجه این همکاری ها آژانس پس از امضا است. وی در بیش از 15 گزارشی که به شورای حکام ارائه کرده است، صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران را تایید کرده است.

پس از خروج آمریکا از برجام در سال 2018، اتهامات دوباره آغاز شد و فضای ایران هراسی تشدید شد.

با عنایت به همکاری خوب و سازنده جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در سطح دوجانبه به عنوان یک کشور عضو و پایبندی به توافق جامع پادمان های آژانس و در ارتباط با تعهدات نظارتی تعیین شده برای آژانس در توافق برجام، جدید یعنی متاسفانه برخی از احزاب پای آژانس را روی مسائل سیاسی باز کرده اند.

ما همیشه انتظار داشتیم که دبیرکل آژانس تحت تأثیر فشارهای سیاسی قرار نگیرد، آژانس به عنوان یک سازمان تخصصی، حرفه ای و فنی فارغ از مسائل سیاسی مرتبط با منافع کشورها باشد.

نقش دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حفظ اعتبار فنی و تخصصی این سازمان بسیار مهم است و ما معتقدیم که دبیرکل آژانس باید برای حفظ استقلال آژانس به عنوان یک سازمان تخصصی و تخصصی تلاش کند. تحت تاثیر بازی های سیاسی کشورهای دیگر قرار نگیرند.

بیشتر بخوانید  نامزدهای بهترین های سال یوفا معرفی شدند+ عکس

امید به احیای برجام کمرنگ نشده است/ آماده همکاری سازنده با آژانس برای بسته شدن پرونده هستیم

با توجه به این مسائل، آیا تنها مانع توافق، بحث حمایت است؟

اگر اراده سیاسی لازم برای توافق وجود داشته باشد، هیچ مانعی در روند توافق برجام به عنوان مسائل حفاظتی وجود ندارد. به نظر ما، سه موردی که آژانس آغاز کرده، موضوعاتی است که ابعاد غیرفنی دارد و نتیجه تسلیم سیاسی است.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با همکاری سازنده با آژانس به بررسی این موضوعات بپردازد تا پرونده بسته شود و تضمینی برای عدم وجود این موضوعات در روند اجرای توافق باشد.

مسائل فعلی ناشی از برنامه ها و اهداف سیاسی کشورهایی است که می خواهند پرونده ها را به عنوان ابزار فشار باز نگه دارند.

در مورد موارد ادعایی فعلی، ایران تا کنون حداکثر با آژانس همکاری کرده و به سوالات آژانس پاسخ داده است، اما اگر آژانس از نظر فنی عمل کند و تحت فشار سیاسی نباشد و اقتدار حرفه ای خود را حفظ کند، قطعا این اتفاق خواهد افتاد. بسته شود

*امید برای احیای برجام از بین نرفته است

خیر، به نظر ما مبنای جدی برای احیای توافق وجود دارد. در پاسخ طرف ایرانی، سوال و خواسته جدیدی مطرح نشد، اما متن به منظور رفع دلایل اختلاف در تفسیر و موانع اجرای توافق، شفاف‌سازی و شفاف‌سازی شد.

به نظر ما هیچ موضوع جدی یا سوء تفاهمی که مانع ادامه توافق شود وجود ندارد و در صورت وجود اراده سیاسی در طرف مقابل می توان در کمترین زمان ممکن مذاکرات را به نتیجه رساند و اجرایی کرد.

*در حال حاضر این سوال پیش می آید که چه اتفاقی افتاده که اتحادیه اروپا اولین واکنش ایران را سازنده و آینده نگر می داند، آقای بورل می گوید و از این پاسخ استقبال می کند; اما برای پاسخ دوم، در حالی که اشاره می کنید که متن طرف ایرانی واضح بوده است، اروپایی ها و آمریکایی ها می گویند سازنده نیست و می گویند ایران خواسته های جدیدی دارد و شما می گویید اینطور نیست؟

بیشتر بخوانید  طالبان ادعا می کنند که گذرگاه اصلی بین افغانستان و پاکستان را تصرف کرده اند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

نکته مهمی که جمهوری اسلامی بر آن تاکید دارد، موضوع تضمین اجرای توافق است.

* پاسخ ایران چه بود؟

موضوع ضمانت نامه همواره از خواسته های جدی جمهوری اسلامی ایران بوده و ما آن را نکته ای مهم و ضروری می دانیم، به این معنا که کشوری که توافق را نقض کرده و به تعهدات خود عمل نکرده است، باید این تضمین را بدهد که باز هم در مرحله دوم از توافق خارج نخواهد شد.

بنابراین ضمانت برای دوام قرارداد بسیار مهم است و ما نمی خواهیم توافق کنیم که در مدت کوتاه دیگری به هر دلیلی طرف مقابل از انجام تعهدات خود اجتناب کند، بنابراین به نظر ما موضوع ضمانت یک موضوع کلیدی برای انعقاد یک توافق و برای پایداری توافق است.

امید به احیای برجام کمرنگ نشده است/ آماده همکاری سازنده با آژانس برای بسته شدن پرونده هستیم

* آقای بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، بار دیگر اظهار داشت که چشم انداز دستیابی به توافق در وین در کوتاه مدت بعید است. نظرت درموردش چیه؟

ادعای طرف های آمریکایی ناشی از مهندسی و فرار از مسئولیت است.

مسئولیت عدم اجرای توافق و ناکارآمدی توافق چندجانبه و ناکارآمدی دیپلماسی بین المللی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات، تنها بر عهده دولت آمریکاست.

توافق برجام محصول رویکرد چندجانبه بین المللی بود که آمریکا با خروج یکجانبه و غیرمسئولانه خود عملاً شکست خورد.

از سوی دیگر، کشوری که خود مسئول عدم اجرای توافق است و مسؤول شکل‌گیری یک فرآیند چندساله غیرضروری است، اکنون نمی‌تواند به عنوان مدعی ظاهر شود و از طرف مقابل مطالبی را که بخشی از آن است، مطالبه کند. مسئولیت خود آن کشور است.

دولت آمریکا باید تضمین کند که این کشور در روند مذاکرات مسئول است و به تعهدات خود پایبند است و در صورت تشکیل توافق دیگری؛ آمریکا مانند دوره قبل غیرمسئولانه، غیرقانونی و یکجانبه از توافق خارج نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید