آیا از غار یخی مراد دیدن کرده اید؟


سلام جدید – خدمات گردشگری: غار یخی مراد یکی از نقاط دیدنی گچسر در جاده کرج – چالوس است که دارای استالاکتیت ها و استالاگمیت های یخی بسیار زیبایی است. فانوس های آویزان از سقف و دریاچه های یخ زده این غار نظر هر طبیعت دوستی را به خود جلب می کند. این غار که در سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، قدمتی بسیار دارد و نسبت به سایر غارهای ایران دمای بسیار خنک تری نسبت به هوای بیرون دارد. غار یخی مراد از سه تالار بزرگ، سه یخچال زیرزمینی و هفت چاه تشکیل شده است و بخشی از آن چهار طبقه است.

آیا از غار یخی مراد دیدن کرده اید؟

برای رسیدن به دهانه غار باید حدود نیم ساعت در مسیری با شیب ملایم پیاده روی کنید و به دنبال آن نیم ساعت کوهنوردی آسان را طی کنید. البته از آنجایی که بهترین زمان بازدید از غار در ماه های اسفند و فروردین است و در آن زمان تمام مناطق اطراف پوشیده از برف است، می توانید در مسیر کوهنوردی و کوهنوردی خود از مناظر زیبای زمستانی این منطقه لذت ببرید و با برف بازی کنید. . انجام دهید. برنامه را در مسیر حرکت یا برگشت قرار دهید و با فلش علامت بزنید. اگر زمانی که برف کمتری در اطراف وجود دارد به این غار می روید، می توانید به اندازه کافی از گیاهان دارویی استفاده کنید.

مشخصات فیزیکی غار

دهانه غار در ارتفاع 2500 متری و 3 متر عرض و 8 متر طول دارد. پشت دهانه تالار سنگی به ابعاد 12×18 متر و ارتفاع 6 متر قرار دارد. در این تالار تخته سنگی بزرگی به ابعاد ۳×۵ متر وجود دارد که کف آن صیقلی و گود شده است.

گودالی در کف سنگ نشان می دهد که آب برای مدت طولانی روی آن جاری بوده و آثار باقی مانده حاصل صدها هزار سال تماس جریان آب و سنگ است. به احتمال زیاد نقطه شروع آب اسیدی در محل تلاقی شکاف اصلی غار در سقف این تالار است و آب ایجاد شده در اثر سفید شدن از عمق غار خارج شده و در پایین دست وارد رودخانه آزادبر شده است. رودخانه آزادبار گره ممکن است صدها هزار سال پیش و قبل از قرار گرفتن بستر آن در محل فعلی خود بر اثر فرسایش از طریق این صخره وارد غار شده و گودالی در صخره ایجاد کرده باشد.

بیشتر بخوانید  این دو کشور منبع اصلی گرد و غبار هستند

طول غار یخی مراد از ابتدا تا انتها در هاله ای از ابهام قرار دارد و گفته می شود به دلیل وجود حفره های فراوان در آن تا به حال کسی به انتهای غار نرسیده است.

علی جوانشاد غارشناس و پژوهشگر پیشکسوت باشگاه دماوند در کتاب غار و غار نوردی درباره تاریخچه شکل گیری این غار نوشت:

یک نظریه دقیق تر این است که این غار حدود 50 میلیون سال پیش در زیر دریا شکل گرفته است که دلیل آن وجود فسیل گونه های دریایی نرم تنان متعلق به دوره زمین شناسی سوم به نام Cardetia بر روی یک سنگ بزرگ در نزدیکی دهانه اصلی است.

برای ورود به غار حتما چراغ و لباس گرم به همراه داشته باشید. زیرا هوای سرد غار معمولاً به زیر صفر می رسد و این البته یکی از ویژگی های منحصر به فرد این غار نسبت به سایر غارها است.

آیا از غار یخی مراد دیدن کرده اید؟

در غارهای ایران به دلیل وجود بخار آب و نبود جریان آزاد هوا در ماه های سرد سال دمای داخل غار حداقل 10 درجه بالاتر از دمای بیرون غار است اما در یخ مراد در غار دمای داخل غار بیشتر از دمای بیرون در ماه های سرد سال است. دلیل این پدیده وجود تعداد زیادی سوراخ بین فضای داخل غار و فضای بیرون غار و ایجاد جریان هوا به دلیل اختلاف فشار بین دو فضا است. شاید نوع ماده معدنی دارای منافذ نیز در این پدیده موثر باشد. ارتفاع زیاد غار از سطح دریا نیز عامل موثری در دمای پایین غار است.

در تمام ماه های سال می توانید از این غار دیدن کنید اما بهترین زمان برای بازدید اسفند و فروردین است. در این دو ماه آب بر اثر بارندگی مانند قطره ای به داخل غار می ریزد و چکیده ها و قطرات و ستون های بسیار زیبا و منحصر به فردی را در سراسر غار ایجاد می کند. انعکاس و شکست نور توسط این پدیده یخی، صحنه های منحصر به فردی را در غار ایجاد می کند که در هیچ غار دیگری در ایران نمی توان آن را یافت.

بیشتر بخوانید  ویدئویی از لحظه سرقت گوشی در صف عابر بانک در تهران

وجود یخ در بیشتر دالان ها و دیواره های این غار در اکثر فصول سال از شگفتی های این غار است. با توجه به آنچه گفته شد، این غار در گذشته بسیار مورد احترام بوده است، زیرا مردم منطقه بر این باور بودند که هرکس یخ غار را بخورد در سال آینده به آرزوی خود می رسد و به این نام بر آن نهاده اند. یخ به همین دلیل. این غار و یخ های آن (به ویژه برای درمان ناباروری زنان) مورد توجه مردم باستان بوده است. وقتی وارد غار می شوید در گوشه و کنار آن کتیبه های قدیمی را می بینید که بر اساس اعتقادات پیشینیان، قداست این غار را ثابت می کند.

آیا از غار یخی مراد دیدن کرده اید؟

چکیده ها و قطره ها در تمام طول غار دیده می شود و منظره بی نظیری را ایجاد کرده است. منظره ای که می تواند باعث شود ساعت ها در غار بمانید. ارتفاع و تعداد این چکیده ها و ریزش ها در اسفند و فروردین به حداکثر می رسد و پس از آن با گرم شدن تدریجی هوا، این یخ ها شروع به آب شدن می کنند تا سال بعد که هوا سرد می شود دوباره تشکیل می شوند. هنگام مرور خلاصه ها و گزیده ها حتما از چراغ جلو استفاده کنید و مراقب باشید که به آنها برخورد نکنید و آنها را شکسته یا آسیبی نرسانید تا بازدیدکنندگان بعدی از آن لذت ببرند. طبیعت امانتی است در دست هر یک از ما. یادمان باشد که از طبیعت چیزی جز عکس نمی گیریم و چیزی جز خاطره در طبیعت باقی نمی گذاریم.

بیشتر بخوانید  قتل دلخراش در مشهد/ مادر بچه سه ساله اش را کشت!

آیا از غار یخی مراد دیدن کرده اید؟

نظرات ساکنان محلی در مورد غار یخی مراد

پیرمردان (دهیل) یافت شده در نقاط مختلف غار نشان می دهد که مردم محلی این غار را مکانی مقدس می دانستند و شاید به همین دلیل نام این غار را مراد لدنا گذاشته اند. برخی دیگر بر این باورند که یخ موجود در استخر پایینی این غار دارای قدرت شفابخش بوده و در درمان بیماری های مختلف به ویژه ناباروری موثر است. حتی برخی معتقدند هر که یخ این غار را بخورد، در سال آینده آرزوی خود را برآورده می کند!

بهترین زمان برای بازدید از غار

مارس و آوریل بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه است. زیرا فانوس های یخی در این زمان در اوج زیبایی خود هستند. یعنی تشکیل انتزاع و قطرات یخ از ابتدای آذرماه آغاز می شود و این روند با ادامه فصل سرد، بارش و نفوذ آب ادامه می یابد. با شروع فصل تابستان، یخ ها شروع به آب شدن می کنند. در روزهای اول خرداد تنها دریاچه یخی در غار باقی می ماند.

<п>اعلامیه آیا از غار یخی مراد دیدن کرده اید؟ اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.

دیدگاهتان را بنویسید