آبشاری 30 متری در قلب گلستان


سلام جدید – خدمات گردشگری: آبشار پیر غار که به آبشار فارسی نیز معروف است در دو کیلومتری روستای فرنگ فرنگ در بخش مرکزی شهرستان گالیکش قرار دارد. آب این آبشار از سرچشمه پیر گار در فاصله 200 کیلومتری از محل آبشار تامین می شود. اطراف این آبشار را درختان افرا، انجیر، آلو و گردو و بوته های تمشک احاطه کرده اند و در نزدیکی آن غارهای دیدنی شی کمر قرار دارند. این آبشار یکی از جاهای دیدنی گالیکش محسوب می شود و برای دسترسی به آبشار باید از خیابان گلزار شهدای شهرستان گالیکش به سمت روستای نیلکوه و دهنه فارسیان حرکت کرد و پس از طی 20 کیلومتر به ابتدای آبشار فارسیان و چشمه پیر گر رسید. .

آبشاری 30 متری در قلب گلستان

آبشار به ارتفاع 30 متر

آبشار فارسی و چشمه پیرغار یکی از دیدنی‌ترین و تفریحی‌ترین مکان‌های استان گلستان است. آبشار فارسی در شهرستان گالیکش با ارتفاع 30 متر و سطح آب 35 متر یکی از بی نظیرترین آبشارهای استان گلستان است.

منطقه زیبای آبشار از چشمه‌های پیرغار پرآب، جنگل‌های زیبا با مناطق چمن‌زار و محیط طبیعی مساعد تشکیل شده است.

جریان آب چشمه و آب سرسبز آبشاری که از ریشه درختان فرود می آید با پرواز پروانه ها در اطراف محل نشستن روی گل های تمشک و وزوز زنبورهای وحشی که گل های شهد جمع می کنند، با سایه خنک است. و دلنشین با بوی سیاه گوش اطراف که یاد سرزمین رویاهاست.

آبشاری 30 متری در قلب گلستان

در گذشته های نه چندان دور اطراف چشمه درختان تنومند و تنومندی وجود داشت که سایه آنها به حدی بود که نور خورشید در طول روز به سختی به زمین می رسید.

بیشتر بخوانید  نمایشگاه نقاشی بوهمیا ۲ | بازی خط و نقطه در آثار لیلا اسلامی، هنرمند معاصر

اما به گفته ساکنان محل، قطع درختان بلند در اطراف چشمه و تغییر مسیر آب باعث بی احترامی به این منطقه شده است.

مردم محلی کلمه «پیر» را به ابتدای اماکن مقدس اضافه می کنند. این نشان می دهد که پیر غار از دیرباز مکانی مقدس برای پارسیان فرنگ بوده است. مردم محلی در زمان خشکسالی و کمبود باران در پیر گره جمع می شدند.

آبشاری 30 متری در قلب گلستان

نحوه دسترسی

برای رسیدن به این آبشار باید از خیابان گلزار شهدای شهر گالیکش به سمت روستای نیلکوه و دهنه فارسیان حرکت کنید. پس از طی مسافتی حدود 20 کیلومتر به ابتدای آبشار فارسی و چشمه پیر گر خواهید رسید. این آبشار در 2 کیلومتری روستای فارسیان قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار رویایی و خیال انگیز باید 500 متر در یک جاده کشاورزی پیاده روی کنید (وسایل نقلیه چرخ بلند می توانند از این راه طی کنند) تا به آبشار زیبای فارسی (سرکمار) برسید. سرچشمه آبشار نیز 400 متر بالاتر از آن قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید