قلعه ای سوغاتی از دوران زندیه در خراسان جنوبی


سلام جدید – خدمات گردشگری: باغ و قلعه دیوانه در روستای ماد در 40 کیلومتری شرق بیرجند و یکی از مکان های معروف بیرجند در استان خراسان جنوبی است. این بنای 60270 متر مربعی دارای حصار و بیست برج گرد است که در فواصل معینی در محوطه باغ قرار گرفته اند. در کنار برج های اطراف حصار، خندقی به عرض ده متر حفر شده بود که دفاع از قلعه را تسهیل می کرد. ورودی اصلی باغ در وسط ضلع شمالی آن قرار دارد و در دو طرف ورودی دو برج و دو اتاق نگهبانی کوچک مشاهده می شود. در داخل قلعه بقایای یک بنای قدیمی (ساختمان تشریفاتی) شامل چندین ایوان، راهرو، راهرو و اتاق وجود دارد.

قلعه ای سوغاتی از دوره زندیه در خراسان جنوبی

یکی از قلعه های معروف خراسان جنوبی قلعه باغ مد سربیشه است. قلعه مدبگ در 30 کیلومتری بیرجند در شهر مود قرار دارد. مود شهری باستانی است که در جنوب استان خراسان جنوبی و در 30 کیلومتری جاده بیرجند – زاهدان قرار دارد.
باغ مود ساختمان بزرگی است که از دیرباز مورد استفاده بوده است.
آنچه از بررسی شیء اول مشخص می شود این است که این شیء در آن دوره دو هدف جداگانه داشته است. قسمت های اصلی حصار برج ها، دروازه های ورودی و ویلای قدیمی است. در دکوراسیون ساختمان این مکان از تصاویر زیبایی استفاده شده است.
باغ قلعه ای منحصر به فرد معماری با ویژگی های خاص معماری و هنری است که یکی از ویژگی های این بنا است که در طول تاریخ دستخوش تغییراتی شده است. اصولا قدمت این بنا حداقل به دوره زندیه می رسد و تغییرات در دوره های بعدی صورت گرفته است.
با بررسی بنا می توان دریافت که این بنا در اصل یک استحکامات دفاعی بوده و وجود حصاری محکم و قطور با برج های متعدد گواه این مدعاست.

بیشتر بخوانید  فیلم تجاوز سرهنگ ابراهیم کوچکزایی به دختر 15ساله چابهار! – ایران چطور

قلعه ای سوغاتی از دوره زندیه در خراسان جنوبی

ویژگی های معماری

در مرکز این باغ ویلایی با ویژگی های معماری اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی قرار دارد. این تاسیسات بر روی سکویی به ارتفاع حدود یک متر از زمین اطراف ساخته شده است. ورودی بنا دارای ایوانی با دو ستون ضخیم چهار گوش است. بعد از ایوان تالار وسیعی قرار دارد که در سه طرف ورودی دارد. دو اتاق در ضلع شرقی و غربی تالار و در ضلع جنوبی تالار اتاق دیگری به بزرگی تالار اول قرار دارد. دو اتاق در ضلع شرقی و غربی تالار دوم دیده می شود. پلان این ساختمان به گونه ای طراحی شده است که با نصب درب های متعدد به راحتی می توان به مناطق مختلف دسترسی داشت.

اکثر اتاق ها بخاری دیواری دارند. آشپزخانه در گوشه جنوب شرقی ساختمان قرار دارد. استخر در وسط خیابان اصلی روبروی ویلا قابل مشاهده است. باغ دارای دو خیابان اصلی است که در مرکز به هم می رسند و در این قسمت ویلای مرکزی باغ واقع شده است. تزیینات بنا عبارتند از: تزئینات گلی، گل، گیاه و پرندگان بر روی دیوارها و طاق های ایوان ویلای قدیمی، طاق های تزئینی و تزئینات جشن در ویلای قدیمی و تاج گل های گچی به عنوان سرستون در قسمت مرکزی. قلعه.

قلعه ای سوغاتی از دوره زندیه در خراسان جنوبی

با توجه به وجود تالار آینه کاری و اتاق بزرگ دیگری در ضلع شرقی بنا که دارای تزئینات برجسته گچی است، مشاهده می شود که این قسمت برای پذیرایی از مهمانان و مکانی برای حاکم و خانواده اش بوده است. . برای زندگی. آب انبار و تأسیسات مربوط به آن در شرق و حمام و اتاق های متعددی که به عنوان اقامتگاه و انبار استفاده می شود در ضلع جنوبی مجموعه قرار دارند. پلان این ساختمان به گونه ای طراحی شده است که با نصب درب های متعدد به راحتی می توان به مناطق مختلف دسترسی داشت. اکثر اتاق ها بخاری دیواری دارند. آشپزخانه در گوشه جنوب شرقی ساختمان قرار دارد. روبروی ویلا می توانید استخر را درست در وسط خیابان اصلی ببینید. باغ دارای دو خیابان اصلی است که در مرکز به هم می رسند و در این قسمت ویلای مرکزی باغ واقع شده است. درختان باغ عمدتاً شامل درختان کاج، افرا و میوه از جمله زردآلو، زرشک و غیره است. این مجموعه شامل گنجینه گرانبهایی از زیور آلات معماری است.

بیشتر بخوانید  یک سرباز در خراسان رضوی کشته شد / عکس

<п>اعلامیه قلعه ای سوغاتی از دوره زندیه در خراسان جنوبی اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.

دیدگاهتان را بنویسید