آیا این واقعیت دارد که دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است؟



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، سخنگوی صنعت آب، شایعه خشک شدن دریاچه ارومیه را تکذیب کرد و گفت: تراز دریاچه ارومیه در مهرماه 1393 1270.4 بود که اکنون این رقم به 1270.18 رسیده است که نشان دهنده افزایش سطح دریاچه ارومیه.

فیروز قاسم زاده در نشست خبری امروز با بیان اینکه سطح دریاچه ارومیه 1000 کیلومتر بود در حالی که در سال 1393 این رقم حدود 700 کیلومتر بود، اظهار داشت: حجم آب دریاچه اکنون به یک میلیارد و 360 میلیون مترمکعب رسیده است در حالی که در 2014 در سال 2015 این عدد یک میلیارد متر مکعب بوده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون نگرانی برای دریاچه ارومیه وجود دارد که شرایط تغییر اقلیم، مصرف و تلفات و همچنین افزایش دما و کاهش بارندگی ادامه دارد، افزود: امیدواریم در فصل زمستان شاهد بارش های خوبی در منطقه غرب باشیم. برای افزایش سطح آب دریاچه کمک می کند.

سخنگوی شرکت آب با بیان اینکه اقدامات ستاد احیا همچنان ادامه دارد، گفت: در ستاد دریاچه ارومیه تکلیف وزارت نیرو مشخص شد، انتقادات به وزارت نیرو در معاونت رهاسازی ارسال شد. اما باید توجه داشت که اولویت ما تامین آب شرب است.

وی ادامه داد: سدها باید در فصل پاییز آب شرب را تامین کنند، بنابراین پس از رهاسازی آب در دریاچه در صورت برخورد با آب شرب، تامین آب شرب را در اولویت قرار می دهیم.

قاسم زاده با اشاره به اقدامات انجام شده برای بستن چاه های غیرمجاز ادامه داد: کاهش 40 درصدی آب کشاورزی مشاهده شد و این موضوع در حوزه تخلیه آب ادامه دارد. ما می رویم

بیشتر بخوانید  ویدیو تماشایی از لحظه زنده زنده خوردن بلعیدن مار توسط مار پیتون -

سخنگوی صنعت آب با اشاره به کیفیت آب شرب آذربایجان غربی گفت: دلیل کاهش کیفیت آب ورود آب از سطح پایین سد به تصفیه خانه است که منجر به بوی نامناسب شده است. و کدورت آب اما این مشکل در مدت زمان کوتاهی برطرف شد و آب در حال حاضر کیفیت و استاندارد بالایی دارد تحویل داده شد.

وی با اشاره به وضعیت منابع آبی گفت: اکنون شرایط زیر حد نرمال است و خشکسالی همچنان ادامه دارد و علیرغم اینکه میزان بارندگی نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته، نسبت به نرمال 18 درصد کاهش داشته است. . .

وی با بیان اینکه امسال مخازن سدها 41 درصد پر شده است، گفت: طبق برآوردهای انجام شده در سال های اخیر سطح مخازن باید به 50 درصد می رسید اما بر اساس آمار پنج سال اخیر در حال کاهش هستیم. 35 درصد

قاسم زاده ادامه داد: بر اساس کنترل های انجام شده میزان آب 18 درصد کاهش یافته است اما با وجود کاهش بارندگی و وضعیت نامناسب حجم سدها با تنش عمده ای در تامین آب مواجه نبوده ایم.

سخنگوی سازمان آب با اشاره به پروژه آبرسانی غدیر گفت: پروژه آبرسانی غدیر با یک پنجم هزینه پیش بینی شده برنامه ریزی شده و با کیفیت بسیار بهتری به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه طرح میان مدت گدیرا با یک پنجم هزینه های پیش بینی شده برنامه ریزی و با هزار میلیارد تومان به بهره برداری رسید، اظهار کرد: دلیل کاهش هزینه ها تغییرات اساسی برنامه میان مدت نسبت به برنامه قبلی است. و باید گفت که طرح جدید با اصلاحات جدی وارد دولت شد 13

بیشتر بخوانید  سکه ۲۰۰ هزار تومان گران /آخرین قیمت طلا و سکه در بازار

آخرین وضعیت تامین آب استان همدان

قاسم زاده با اشاره به وضعیت تامین آب در استان همدان گفت: با عذرخواهی از مردم وقتی این مشکل در استان همدان به وجود آمد، از ابتدا تیم های فنی حضور داشتند، دلیل این امر این است که بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، کارخانه برای تصفیه باید شهید بهشتی وارد دایره شود اما به دلیل افزایش دما این اتفاق نیفتاد و با مشکل تامین آب مواجه شدیم.

وی ادامه داد: در آن 10 روز تانک ها خالی شد و دوباره با مشکل مواجه شدیم تا اینکه وارد دایره شدند. اما پیش بینی می شود آب شهر همدان تا هفته آینده پایدار باشد تا مشکلی پیش نیاید.

سخنگوی سازمان آب با اشاره به پیش‌بینی‌های تامین آب در پاییز و زمستان گفت: پیش‌بینی می‌شود در پاییز بارندگی کم داشته باشیم اما زمستان شدیدی داشته باشیم و مشکلی در تامین آب نخواهیم داشت. فصل زمستان، آب مورد نیاز بخش کشاورزی در دسترس خواهد بود

قاسم زاده در پاسخ به این سوال که آیا افزایش ساخت و ساز مسکن می تواند در تامین آب مشکل ایجاد کند، گفت: ساخت مسکن به معنای جمعیت جدید نیست و خانه های جدید بر میزان مصرف سایه نمی اندازد، در حالی که برای هر طرح توسعه ای برنامه ریزی آب ضروری است. تحویل داده می شود.

وی در مورد باروری ابرها اضافه کرد: این برنامه توسط دولت رصد می شود اما زمانی که توده هوا فعال است به باروری عمل می کنیم.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به آخرین وضعیت تخصیص هیرمند گفت: در سفر وزیر نیرو به افغانستان و در جریان مذاکرات مقرر شد که آب به گودزاره نرود و سازه باید تعمیر شود. اکنون 19 میلیون مترمکعب آب وارد چاه نماها شده و در مجموع امسال 27 میلیون مترمکعب آب وارد ایران شده است.

بیشتر بخوانید  قابلیت جدید اینستاگرام برای پولدار شدن اینفلوئنسرها

قاسم زاده با اشاره به زاینده رود گفت: قرار بود یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب آب وارد سد شود اما با تغییراتی که رخ داد تصمیم بر این شد که 950 میلیون مترمکعب ورودی داشته باشیم که 958 میلیون مترمکعب آن. متری که تاکنون محقق شده است، اما این میزان آب جوابگوی نیاز پایین دست، کشاورزی و شرب نبود، جلسات متعددی با مردم و کشاورزان داشتیم و آب شرب شرق و غرب اصفهان به این شکل تامین شد. که آب پنج بار به سمت غرب و سه راه به سمت شرق رها شد.

وی با بیان اینکه 320 میلیون مترمکعب به کشاورزان اصفهانی و 75 میلیون مترمکعب به کشاورزان چهار محال تحویل داده می شود، تصریح کرد: این میزان تحویل به کشاورزان اصفهانی 75 میلیون مترمکعب است. در حال حاضر زاینده رود 194 میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید