اجرای نما، معابرشهری و میادین در کیش ضابطه مند می شود



سعید پورزادی معاون عمرانی و زیربنایی سازمان اولین جلسه کارگروه نمای جزیره کیش، سیما و منظر شهری را برای بررسی موضوعات مهم از جمله انحرافات در خصوص برخی ساختمان ها و مجتمع های مسکونی، میادین و برخی موارد تشکیل داد. معابر شهری یا عناصر فنی و ساختاری در دوره های خاص و تدوین مقررات مربوط به آن را ذکر کرد.

معاون ساخت و ساز و زیربنایی سازمان آزاد منطقه کیش به تشریح این موضوع پرداخت و گفت: سنگ های بی کیفیتی که در نمای برخی از ساختمان های کیش دیده می شود، مطابق با سازه نیست، ایده جامع سازی. طرح ها، مدارک بالا و آب و هوای جزیره سنخیت، کرامت دین، به گونه ای که تمامی موارد به مرور زمان باعث آلودگی بصری شده و ساختار و کیفیت را تحت تاثیر قرار می دهد.

سعید پورزادی افزود: برخی نماها، فضاها و طراحی های شهری از جمله میادین و معابر که طرح های نامطلوب در آن اجرا شده و یا میادینی که در مبادی ورودی و خروجی کار ناکافی انجام می شود، اعتراض ساکنان و گردشگران را برانگیخته است.

پورزادی بر تشکیل جلسات مستمر کارگروه نما، سیما و منظر تاکید کرد و گفت: آیین نامه نما، سیما و منظر شهری به دو بخش تقسیم می شود که یکی صدور پروانه ساختمان های دولتی، دولتی و خصوصی است. و قسمت دیگر برای فضاهای عمومی است.شهرک ها، میادین، معابر خیابان ها و نقاط ورودی و خروجی در هر جلسه هیئت مدیره برای بررسی دستور کارها و قوانین طرح جامع خاص و مناطقی که قوانینی وجود ندارد مطرح شود. با کمک مشاوران تعریف و تنظیم می شوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نحوه بهسازی و بهسازی میادین شهر از موضوعات مهم کارگروه است که در جلسات کارگروه طرح، بررسی و جمع بندی می شود و یا مشاور طرح انتخاب می شود. و تصویب شد. ، و بودجه مورد نیاز در جلسات تصویب و اعلام می شود و پیمانکار در شرکت ساختمانی، لوله کشی و خدمات به کار گرفته می شود و به کار سرعت می بخشد.

معاون ساخت و ساز و امور زیربنایی سازمان منطقه کیش آزاد با اشاره به زمان کوتاه تا جام جهانی تصریح کرد: لازم بود با تعریف یک سری جابجایی و اصلاح زمین ها و نورپردازی، جلسات این کمیته برای تیراژ مناسب برگزار شود. فعالیت ها، تدوین صحیح قوانین، نظارت مستمر و تسریع تامین مالی و تعریف پروژه بسیار موثر است و باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کرد.

سعید پورزادی تاکید کرد: اعضای این کمیته باید ترکیبی از معاونین عمران و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت عمران، آب و خدمات و در صورت نیاز مشاور یا مشاوران طرح باشند که در جلسات بعدی تصمیم گیری خواهد شد. .

بیشتر بخوانید  یارانه آذر ماه واریز شد

وی بیان کرد: با توجه به نیاز به موضوعات در ابعاد مختلف، این جلسات باید حداقل ماهی یک بار برگزار شود تا فضای شهری مطلوب حاصل شود.

در این جلسه شهرام جودت رئیس مدیریت طراحی، اطلاعات جغرافیایی و طرح جامع کیش با تاکید بر ضرورت تشکیل این کارگروه گفت: بخش مهمی از شکل گیری جزیره زیبای کیش در گرو ایجاد کار مذکور است. گروهی که یکی از نیازهای چندین ساله سازمان بوده که اخیراً توسط رهبری آقای مهندس خاتمه یافته است.

جودت افزود: در سال های اخیر برای چندین منطقه جزیره کیش ضوابط خاصی از جمله فاز E طرح صفین و ضوابط تخریب و نوسازی برای آن تدوین شده است. ما این کار را تایید کردیم و هر سرمایه‌گذاری باید جدا از بحث طرح، فرآیندی به نام «تصویب دید» را دنبال می‌کرد که در حال حاضر با اعمال این قوانین، شاهد نگرش‌های مطلوب در محور مروارید هستیم.

وی بیان کرد: نمادها در منطقه نونیاد چندان رعایت نشده و تفاوت چندانی با ساخت و سازهای تهران ندارد، در حالی که دغدغه معاونت ساخت و ساز از نظر ظاهر و منظر این است که اگر گردشگری عکس کیش را منتقل کند، نشانه ها به وضوح قابل مشاهده خواهد بود، مخاطب تشخیص می دهد که عکس از جزیره گرفته شده است و به عنوان یک مکان توریستی بین ظاهر و مناظر در فازهای بازار، خدمات و مسکونی تفاوت وجود دارد.

رئیس مدیریت طراحی، اطلاعات جغرافیایی و طرح جامع کیشا در ادامه افزود: شرکت فعالیت های عمرانی، آب و خدماتی به عنوان دبیر کارگروه نما، تصویر و منظر شهری، مسئول اجرایی تایید کمیته است. برای حفاظت از مقررات

وی با بیان اینکه محور گردشگری یکی از موضوعاتی است که در جلسات این کارگروه در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های موجود در این کارگروه، محورهای گردشگری در دستور کار قرار گرفته است. وی افزود: سیما و منظر شهری در محور گردشگری باید شایسته جزیره کیش باشد که به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

جودت در بخش دوم به فضای سبز شهری اشاره کرد و گفت: تولید و نگهداری فضای سبز در اقلیم پرباران کاری بسیار دشوار است، اما پلکانی و چندلایه بودن فضای سبز در نقاط مختلف جزیره است. فضای بسیار زیبایی را برای بیننده ایجاد کرد.

به گزارش جودت، صحبت از فضای سبز میادین و بلوارهای ما نقش بسیار مهمی در جذب چشم انداز و ادراک گردشگران از فضای شهر دارد و باید شبکه راه ها به گونه ای طراحی شود که ساکنان و گردشگران بتوانند از آن بهره ببرند.

رئیس مدیریت طراحی، اطلاعات جغرافیایی و طرح جامع کیشا خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی سواحل همراه با احساس نیاز به زیباسازی و نورپردازی به جز روشنایی خیابان ها در شب، دیوارکشی های شهر و بدنه راه ها، استفاده از مواد همگن، یعنی با آب و هوای کیشا. تاکید ما بر ممنوعیت استفاده از نماهای سنگی در جزیره و استفاده از طرح ها، رنگ ها و المان های متفاوت با سرزمین اصلی و مختص کیش و به حداقل رساندن سبک های نامناسب و ناآشنا است.

بیشتر بخوانید  قطعا خودروهای چانگان را به کشور وارد می‌کنیم + تصاویر

در ادامه طبی مسرور معاون توسعه شهری شرکت عمران، آب و خدمات کیش بر اهمیت پردازش تصاویر، مناظر و ارتقای هویت شهری در کیش به عنوان یکی از وظایف ذاتی دولت تاکید کرد و افزود: در جزیره کیش ، از پارچه های قدیمی پارچه منسجمی وجود ندارد، با این حال دو اثر خوب خلق شده که چشم را به خود خیره می کند و با هویت مکان و اقلیم همخوانی دارد.

معاون عمران، آب و خدمات شهرسازی کیش تصریح کرد: بسیاری از سرمایه گذاران سعی می کنند برای داشتن ساختمانی بهتر از سایر ساختمان ها هزینه کنند، در حالی که این مورد عامل وحدت بخشی بین کارها نیست و باعث زشتی می شود. .

وی افزود: یکسری عناصر بیرونی نشان دهنده آب و هوای منطقه است که می توانیم از آن برای ایجاد هویت بصری کیش استفاده کنیم، در و پنجره هایی با ابعاد مختلف، نماهای نامطلوب و نامربوط ساخته شده است که قطعا باید ساخته شود. دوباره تنظیم شد و قوانین در اجرای آنها رعایت شود.

دکتر طبی مسرور اظهار داشت: سیما و منظر شهری کشور یکی از اسناد مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی است که در دو مرحله ابلاغ و اختیارات بسیار خوبی تفویض شد که شهرداری ها موظف به انجام آن شدند. با بررسی و اصلاح دفترچه راهنمای وزارت راه و شهرسازی و رصد مکان‌های خارجی به نتیجه منحصربفردی رسیدیم که در جلسات این کارگروه به آن اشاره خواهد شد.

مسرور با بیان اینکه جزیره کیش باید شبانه روز فعال و با نشاط باشد تا هویت خود را هر چه بیشتر ارتقاء دهد، تصریح کرد: جزیره کیش باید شبانه روز فعال و پرنشاط باشد. وی افزود: محیط اقلیمی این منطقه ایجاب می کند که برای شب های جزیره ای شاهد ایجاد فضای بصری، نورپردازی شهری و دیوارهای بصری در سواحل باشیم و مبلمان شهری، پیاده روها و کلوپ های تفریحی دریایی نیز طراحی منحصر به فردی در المان ها داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: باید با تصمیم گیری و ابلاغ توافقات در این کارگروه، عامل وحدت بین سرمایه گذاران باشیم و از آنجایی که سیمای شهری امری شخصی نیست، مانند آنچه در مورد ساحل اتفاق افتاد، باید قوانین را مجریان طرح رعایت کنند. طرح سازمان تهیه نقشه کلی تصویر و منظر شهری با حضور استاد مشاور.

معاون شهرسازی شرکت عمران، آب و خدمات کیش افزود: برای سهولت کار ابتدا جزیره پهنه بندی شده و با مشخص شدن پهنه های تاریخی و طبیعی برای هر یک از مناطق یک عامل کنترلی ایجاد می شود تا از تخلفات جلوگیری شود. “

بیشتر بخوانید  روزانه 90 هزار لیتر آب بین روستاییان هیرمند - آژانس مهر توزیع می شود اخبار ایران و جهان

وی گفت: جزیره کیش با وجود تلاش زیاد و ظرفیت سرمایه گذاری فاقد وحدت و جذابیت بصری است و این مهم باید در دستور کار جلساتی با دعوت از اساتید کشوری که دارای سابقه کاری آکادمیک و اجرایی هستند، قرار گیرد. می تواند کمک بزرگی برای ما باشد.

طبی مسرور در پایان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تصویر و منظر شهری اظهار داشت: شورای عالی معماری و شهرسازی با اشاره به فرمایشات مدظله العالی رهبر معظم انقلاب مبنی بر پرهیز از نقاشی و تصویر. کاشد به ویژه بر عدم استفاده از نمای رومی تأکید دارد، بنابراین باید در ترویج فرهنگ ملی، خودگردان و اسلامی تلاش مضاعفی صورت گیرد.

دکتر بابانی از نمایندگان شهرداری تهران با حضور در اولین جلسه کارگروه کیش نما، سیما و منظر شهری؛ وی تشکیل این کمیته را سرآغاز تحولی بزرگ در جزیره دانست و گفت: تشکیل این کمیته گامی موثر در راستای هویت شهری کیش است.

بابانی خاطرنشان کرد: کیش از نظر بصری در حالت بی هویتی قرار دارد و برای جزیره ای با این اقلیم، شرایط، موقعیت و فرهنگ، ضد هویت شکل می گیرد و طراحان، مجریان، خالقان و کنترل کنندگان همه در این عرصه ها تاثیرگذار هستند.

وی افزود: در جزیره کیش به خط آستانه سازه‌ها نزدیک می‌شویم که منظر شهری مورد توجه قرار نمی‌گیرند، بنابراین باید یک طرح جامع برای هویت بصری کیش تدوین کنیم که در آینده قابل استفاده باشد.

بابانی همچنین بررسی معابر و میادین و ساختمان های در حال ساخت و نیمه کاره به عنوان ساختمان های بدون روکش و نرده و پاکت پروژه های عمرانی نیمه کاره را اولین گام در طراحی منظر شهری دانست و گفت: در تهران 2 مورد وجود دارد. پروژه های پیشرو میدان آزادی و پل طیت برنده مسابقات دانشجویی شدند و ما در کیش می توانیم با بهره گیری از انبوه ایده ها این مسابقات را برگزار کنیم و طرح های قابل قبولی را اجرا کنیم.

هرچه سریعتر اعمال ممنوعیت در اجرای نماها به ویژه نماهای رومی و کلاسیک، هماهنگ سازی تصمیمات کارگروه با داده های طرح جامع در جلسات بعدی، پهنه بندی شهری لازم، انتخاب مشاور برای نورپردازی شهر و بزرگراه، تصویب دستورالعمل ساختمان های مسکونی و تجاری و خدمات رسانی و الزام آنها به تامین روشنایی و استفاده از اساتید دانشگاه در جلسات کارگروه از دیگر موارد مطرح شده توسط بابانی در این جلسه بود.

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش

دیدگاهتان را بنویسید