اجباری قرار دادن دوربین در اتاق عمل


به گزارش سلام نو، نامه ای با امضای رئیس مرکز نظارت و اعتباربخشی امور پزشکی درباره موضوع نصب دوربین در اتاق عمل مراکز درمانی سراسر کشور منتشر شد که چالش برانگیز به نظر می رسد.

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس این نامه، در جلسه 17 شهریورماه با حضور نمایندگانی از دادسرای کشور، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان نظام پزشکی، به منظور «اطمینان از رعایت موازین درمانی» تشکیل و تصویب شد. با حضور نیروهای متخصص، تجهیزات و… و برای حمایت از حقوق بگیران برای حضور مستمر و موثر پزشک معالج، دوربین های مداربسته در اماکن عمومی محوطه اتاق عمل نصب شود.

در این نامه اشاره شده است که طی سه ماه آینده نسبت به نصب دوربین در اتاق های عمل تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور اقدام خواهد شد.

نصب دوربین در اتاق عمل اجباری شده است

پدرام پاکاین سخنگوی وزارت بهداشت با تایید این بخشنامه دلایل وزارت بهداشت برای نصب دوربین در اتاق های عمل برای اعمال استانداردهای درمانی و جراحی بیماران را اعلام می کند و تاکید می کند: دوربین در راهرو نصب می شود. فضای عمومی اتاق عمل و حریم خصوصی بیمار کاملا رعایت می شود.»

اگرچه این دلایل کلی به نظر می رسند، اما دو سؤال از سوی صاحب نظران این حوزه مطرح می شود که می توان به عنوان بخشی از دلایل این مقاله اشاره کرد. اول تخلف برخی از پزشکانی که به عنوان جراح معرفی می شوند و باید عمل بیمار را انجام دهند اما کار را به دستیاران یا جراحان با تجربه کمتر واگذار می کنند و دوم سوء استفاده کلامی و غیراخلاقی از بیماران در هنگام بیهوشی توسط اعضا. و کارکنان درمان حضور در اتاق عمل ممکن است انجام شود و منجر به شکایت شود. اخیراً تجربیات برخی از کاربران در خصوص این آزار و اذیت در شبکه های اجتماعی نوشته و قضاوت شده است.

بیشتر بخوانید  تصاویر ترسناک فرود آمدن موتور عجیب روی سر موتورسوار دیگر/فیلم

دلایل ساماندهی نظام پزشکی چه بود؟

اما سازمان نظام سلامت کشور که در این جلسه نماینده داشت، توضیحی برای لزوم نصب دوربین دارد. توضیحاتی که دلیل اصلی را دلیل اول، حضور افرادی غیر از جراح ارشد و دومی، آزار و اذیت غیر اخلاقی می دانند، بسیار نادر است.

علی سالاریان معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور در این باره به خبرآنلاین گفت: متاسفانه گزارش ها و شکایات از حضور افراد فاقد صلاحیت با عناوینی چون دستیار پزشک و امثال آن افزایش یافته است و عموما افرادی هستند که نباید در اتاق عمل حضور داشته باشند، چه رسد به اینکه در کار و روند عمل شرکت کنند. لذا با وجود اینکه می دانیم این اثر ممکن است کاستی هایی داشته باشد، ترجیح دادیم محاسن آن را در نظر بگیریم و چنین نسخه ای را تصویب و منتشر کنیم.

او ادامه می دهد: ‌ ‌ جلو .

معاون فنی و نظارت سازمان نظام سلامت در پاسخ به این سوال که آیا آماری از شکایت از حضور افراد فاقد صلاحیت در اتاق عمل دارد یا خیر، می گوید: متاسفانه تعداد شکایاتی که دریافت کرده ایم نگران کننده است. “

این مسئول با بیان اینکه پزشکان زیادی در کشور مشغول به کار هستند، تصریح می کند: نمی توانم مزاحمت های کلامی و غیراخلاقی را به طور کامل رد کنم و بگویم موردی نداشته ایم، اما به یقین می توانم بگویم که این موارد بسیار نادر است.

این راهش نیست!

اما فارغ از این دلایل یا دلایل نامشخص، امیراحمد شجاعی، از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران، نصب دوربین در اتاق های عمل را اشتباه می داند.

بیشتر بخوانید  افزایش قیمت طرح ترافیک در سال جدید 1401 چقدر است؟ / فیلم سینما

می گوید: آیا کیفیت کار در یک اداره می تواند توجیهی برای نظارت باشد؟ فرض کنید به دلایل اخلاقی یا قانونی کیفیت کار انجام شده در اتاق عمل کامل و دقیق نیست، اما نصب دوربین به عنوان ناظر چگونه می تواند به ما کمک کند وقتی نمی دانیم همان فیلمی که فیلمبرداری می شود چگونه است. حفاظت شده.

این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه می دهد: احتمالا باید مانیتور دومی برای دوربین در نظر بگیریم تا از تصاویر ثبت شده توسط این دوربین محافظت کند.

وی معتقد است این نظارت تنها فضای مجرمانه را تغییر می دهد و نمی تواند تاثیر قابل توجهی در رفع تخلفات یا افزایش کیفیت خدمات داشته باشد.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که آیا هیچ یک از کسانی که در اتاق عمل کار می کنند حاضر به برداشتن چیزی از کیف بیمار یا خراب کردن وسایل شخصی بیمار هستند، ادامه می دهد: چگونه ممکن است اینقدر بعید باشد که اشتباهی مانند دزدی از سوی هر یک از کسانی که در اتاق عمل می کنند، وجود داشته باشد. اتاق های عمل اتفاق می افتد، اما مسائل دیگری که حق بیمار است رعایت نمی شود. این نشان می دهد که ما در آموزش، اخلاق و رعایت حقوق بشر مشکل داریم.

وی می گوید: ما دانش آموزان را در زمینه رعایت حقوق بشر حساس نکردیم و آنها را قانع نکردیم که به این حقوق احترام بگذارند و می خواهیم با دوربین جلوی چنین اتفاقاتی را بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید