اخبار ناامیدکننده از مذاکرات وین/ خوش بینی به توافق برجام کاهش یافته است


رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه کمتر به همگرایی روند مذاکرات هسته ای برای بازگشت آمریکا به برجام متقاعد شده است، گفت: اگر هدف دستیابی سریع به توافق باشد، محقق نمی شود.

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، احتمال دستیابی سریع به توافق برای احیای برجام را رد کرد و گفت: شانس توافق تهران و قدرت های جهانی کم رنگ شده است.

معامله به سرعت اتفاق نخواهد افتاد

وی به خبرنگاران در بروکسل گفت: امروز نسبت به 28 ساعت پیش کمتر از همگرایی روند مذاکرات (با ایران) مطمئن هستم. اگر این فرآیند همگرا نشود، کل فرآیند به خطر می افتد. اگر هدف رسیدن به توافق سریع باشد، این اتفاق نمی افتد.

بلومبرگ مدعی شد که این اظهارات جوزف بورل در واقع با اظهارات هفته گذشته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که واکنش ایران به پیش نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا برای بازگرداندن برجام را «غیرسازنده» توصیف کرد، مطابقت دارد.

دور جدید مذاکرات لغو تحریم های ایران پس از پنج ماه وقفه از 22 مرداد در وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز در 26 مرداد با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که یکی از مقامات سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال تایمز اعلام کرد که بسته پیشنهادی جدیدی را روی میز گذاشته است که شامل راهکارهای به روز در خصوص لغو تحریم ها و رفع تحریم ها است. سلاح های هسته ای ایران پله ها.

بیشتر بخوانید  افزایش 54 درصدی اجاره بها در ایران برای یک سال

جمهوری اسلامی ایران در ۲۵ اوت (۱۶ مرداد) نظرات و درخواست‌های خود را در خصوص پیشنهادات اتحادیه اروپا برای مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ارسال کرد و پس از گذشت بیش از یک هفته، ایالات متحده نظر خود را در تاریخ ۲ سپتامبر (۲۴ مرداد) ارسال کرد. آن را به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ۱۰ سپتامبر (اول شهریور) از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران درباره پاسخ آمریکا به هماهنگ کننده اروپایی خبر داد و گفت: پس از دریافت پاسخ آمریکا، جمهوری اسلامی ایران تیم تخصصی ایران به دقت بررسی شد و پاسخ های ایرانی پس از ارزیابی در سطوح مختلف، جمع آوری و امشب به هماهنگ کننده تحویل داده شد. متن ارسالی رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات دارد.

«ساموئل وربرگ» سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت که کشورش در حال رایزنی با متحدان خود در خصوص واکنش ایران به دیدگاه آمریکا در مورد پیش‌نویس توافق هسته‌ای است و آمریکا پس از تکمیل رایزنی‌ها پاسخ خود را ارسال خواهد کرد. .. اتحادیه اروپا به عنوان واسطه ارسال خواهد کرد

وی گفت: آمریکا در حال هماهنگی و رایزنی با متحدان اروپایی امضاکننده این قرارداد (انگلیس، فرانسه و آلمان) است.

دیدگاهتان را بنویسید