واریز یارانه نقدی شهریور ماه از امشب



در شهریور ماه سال جاری یارانه نقدی و به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

در سال های گذشته 45 هزار تومان به نام حمایت و کمک هزینه به برخی از اقشار جامعه پرداخت می شد. مبلغی که کافی نبود و تنها باری بر دوش بودجه داشت. این یارانه ها با حذف ارز ترجیحی اصلاح شد. به همین دلیل رئیس جمهور در یک شب در یک برنامه تلویزیونی از افزایش یارانه پولی به 300 و 400 هزار تومان خبر داد و مقرر شد یارانه قبلی لغو شود.

بر اساس این طرح 3 دهک اول که ضعیف ترین اقشار جامعه هستند 400 هزار تومان و 6 دهک بعدی 300 هزار تومان یارانه دریافت می کنند.

همچنین بر اساس تصمیمات رئیس جمهور، دهک آخر که افراد ثروتمند جامعه هستند، مبلغ یارانه دریافت نمی کنند.

پس از تصویب این طرح، دولت در نظر داشت پس از 2 ماه پرداخت یارانه نقدی را لغو و در عوض به هر شهروند کالاهای کاغذی بدهد.

پس از چند ماه دولت در اجرای این طرح کوتاهی کرد و در شهریور 1401 یارانه نقدی واریز و به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

در واقع ما در این ماه نیز یارانه نقدی داریم و حالا باید دید دولت بالاخره می تواند یارانه کالایی را جایگزین کند یا یارانه نقدی ادامه پیدا می کند.

بازماندگان یارانه ای می توانند به درگاه معرفی شده مراجعه و نسبت به ثبت نام مجدد اقدام نمایند. تکلیف یارانه های بازمانده به زودی مشخص می شود.

رئیس پایگاه اطلاع رسانی بهزیستی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تعهدات بازماندگان یارانه ای و ثبت نام جدید یارانه ای گفت: برخی از بازماندگان به دلایل مختلف هنوز نتوانستند ثبت نام کنند.

ثبت نام بازماندگان و اخراجی های قبلی توسط سازمان هدفمندی یارانه ها و از طریق درگاه mi.gov.ir انجام می شود.

پس از ثبت نام، اطلاعات خانوارهای ثبت نام شده از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها به پایگاه بهزیستی ایران ارسال شد و در دور بعدی پرداخت یارانه بلافاصله گسترش یافت و در صورت حضور در دهک های یکم تا نهم، سرپرستان خانوارهای واجد شرایط اعلام شدند. ملزم به واریز یارانه به سازمان هدف یارانه ها معرفی می شود.

زریباف درباره خانوارهایی که اخیرا مشمول شدند و معوقه دریافت نکرده اند و همچنین تکلیف رفع انسداد یارانه ها گفت: تمامی وظایف اجرایی مربوط به پرداخت یارانه ها از جمله پرداخت معوقات مشمولان، تعیین تکلیف مبالغ بلوکه شده بر روی حساب صاحب خانوار، حل مشکل واریز مبالغ کمتر از تعداد اعضای خانواده و غیره. با ساماندهی هدفمندی یارانه ها انجام می شود.

دلیل حذف برخی از متقاضیان از نهادهای حمایتی چه بود؟

وی در پاسخ به سوالی با این موضوع که برخی از افراد تحت پوشش بنیاد شهید، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و … به دلیل عشریه پایگاه اجتماعی ایرانیان از خدماتی که از این موسسات دریافت کردند حذف شدند و پس از مراجعه به این نهادها، وزارت رفاه و پایگاه بهزیستی ایران موظف به تغییر عشریه برای بهره مندی مجدد از خدمات شده است. چه اتفاقی افتاده است؟» وی گفت: پایگاه بهزیستی ایران در هیچ تصمیمی از موسسات مذکور مبنی بر قطع ارائه خدمات به برخی از افراد تحت پوشش این نهادها چه در سطح تخصصی و چه در سطح اجرایی در همکاری و رایزنی شرکت نکرده است.

بیشتر بخوانید  برگزاری کلاس‌های جبرانی برای ابتدایی‌ها از بهمن‌ماه

ناظر پایگاه اطلاع رسانی حمایت اجتماعی ایران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تعداد افراد به عنوان اطلاعات تولیدی پایگاه اجتماعی ایران در صورت درخواست در اختیار کلیه دستگاه های اجرایی ذینفع قرار می گیرد و مسئولان می توانند از آن استفاده کنند. به صلاحدید و مسئولیت خود استفاده از اطلاعات به عبارت دیگر ضمن دفاع از منطق گسترش، تعیین محدوده گروه‌های تحت حمایت و طرد شده توسط پایگاه بهزیستی مورد نظر قرار نگرفت، بلکه تصمیمی مستقل و خودسرانه از سوی نهادها بود. مانند بنیاد شهید و امور ایثارگران. ، سازمان بهزیستی و غیره

زریباف اظهار داشت: متأسفانه در موارد متعددی مشاهده شده است که برخی از دستگاه های اجرایی از عشر اعلام شده به عنوان جایگزین تمامی مراحل و خدمات شناسایی خود استفاده کرده و پاسخ های خود را به این بهانه برای متقاضیان به پایگاه بهزیستی ایران ارسال کرده اند. عشر ملی را نمی توان به صورت دستی تغییر داد. بنابراین به نظر نمی رسد معدود متقاضیان این موسسات که اکثراً از اقشار خاص هستند و نیازمند حمایت جامعه هستند، به نهاد دیگری که اساساً با تصمیمات نهاد متولی آشنایی ندارند، ارجاع داده شود.

به چند نفر کمک هزینه زندگی پرداخت شده است؟

مجتبی زریباف، رئیس پایگاه اطلاع رسانی بهزیستی ایران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارتباط پایگاه بهزیستی ایران با پرداخت یارانه نقدی گفت: پیرو مصوبه ای شورای اسلامی در بند ب تبصره 14 قانون بودجه 1401 کل کشور، هیأت دولت و در تفسیر اقشار و دهک های پردرآمد مشمول این تبصره، ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت به ازای هر نفر 400 هزار تومان به خانوارهای در شهر پرداخت کند. دهک ها هر نفر 1 تا 3 300 هزار تومان در دهک های 4 تا 9 و حذف دهک 10. .

به گزارش مشرق، وی وظیفه شناسایی را بر عهده پایگاه اجتماعی ایران معرفی این عشرها بر اساس سنجش خود عنوان کرد و گفت: لازم به تاکید است که در این سیاست پایگاه بهزیستی ایران تنها مجری شناسایی بوده است. از عشر

این پایگاه در عین حال پیشنهادهای کارشناسان و داده‌هایی را که براساس آن انتخاب گروه‌های هدف مشخص می‌شود، به کمیته دولت ارائه کرد که در تغییر پایه از دهک به صدک خلاصه می‌شود.

بیشتر بخوانید  شکل گیری تعارض منافع در صنعت هواپیمایی / هشدار مقامات نظارتی به وزیر

حدود 90 درصد از جمعیت کشور مشمول یارانه مالی هستند

زریباف در اولین بخش از سخنان خود آخرین آمار از وضعیت یارانه نقدی در کشور را اعلام کرد و اظهار داشت: بر اساس آخرین محاسبه مشمولان یارانه در مرداد 1401 از سوی پایگاه اجتماعی ایرانیان، خارج از کشور. جمعیت حدود 86 میلیون نفری، حدود 25 میلیون و 500 هزار خانوار معادل 77 میلیون و 900 هزار نفر به عنوان موضوع سازمان هدفمندی یارانه ها (معادل 9/89 درصد جمعیت کشور) معرفی شدند.

چند نفر مشمول دریافت یارانه جدید هستند؟

وی افزود: از این میزان حدود 800 هزار خانوار مشمول 400 هزار تومان یارانه و حدود 1.7 میلیون خانوار نیز 300 هزار تومان یارانه می گیرند. در بین 7 میلیون نفر بازمانده که شامل اخراجی های قدیمی، محرومان قدیمی و افرادی است که به هر دلیلی یارانه 45500 تومانی را در فروردین 1401 دریافت نکرده اند، تعداد کل ثبت نام های جدید (بعد از اردیبهشت 1401) حدود دو میلیون و 700 هزار نفر است. نفر که حدود یک میلیون و 600 هزار نفر از این افراد در بین دریافت کنندگان فعلی هستند.

همچنین در اردیبهشت ماه 1401 از میان محرومان جدید یارانه ای حدود چهار میلیون و 200 هزار نفر اعتراض ثبت کردند و در تیرماه یک میلیون و 700 هزار نفر به سازمان هدفمندی یارانه ها معرفی شدند.

آیا تکلیف بازماندگان و ثبت نام یارانه جدید برقرار شده است؟

تعیین تکلیف واریز معوقات خانوارهای تازه مشمول بر عهده سازمان هدف می باشد

وی گفت: برخی از بازماندگان به دلایل مختلف هنوز نتوانستند ثبت نام کنند. ثبت نام بازماندگان و اخراجی های قبلی توسط سازمان هدفمندی یارانه ها و از طریق درگاه mi.gov.ir انجام می شود.

پس از ثبت نام، اطلاعات خانوارهای ثبت نام شده از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها به پایگاه بهزیستی ایران ارسال شد و در دور بعدی پرداخت یارانه بلافاصله گسترش یافت و در صورت حضور در دهک های یکم تا نهم، سرپرستان خانوارهای واجد شرایط اعلام شدند. ملزم به واریز یارانه به سازمان هدف یارانه ها معرفی می شود.

زریباف درباره خانوارهایی که اخیرا مشمول شدند و معوقه دریافت نکرده اند و همچنین تکلیف رفع انسداد یارانه ها گفت: تمامی وظایف اجرایی مربوط به پرداخت یارانه ها از جمله پرداخت معوقات مشمولان، تعیین تکلیف مبالغ بلوکه شده بر روی حساب صاحب خانوار، حل مشکل واریز مبالغ کمتر از تعداد اعضای خانواده و غیره. با ساماندهی هدفمندی یارانه ها انجام می شود.

وی در پاسخ به سوالی با این موضوع که «برخی از افراد تحت پوشش بنیاد شهید، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و … به دلیل عشریه پایگاه اجتماعی ایرانیان از خدماتی که از این موسسات دریافت کردند حذف شدند و پس از مراجعه به این موسسات، وزارت رفاه و پایگاه بهزیستی ایران دستور داده شد تا عشریه را تغییر دهند تا دوباره از خدمات بهره مند شوند. چه اتفاقی افتاده است؟» وی گفت: پایگاه بهزیستی ایران در هیچ تصمیمی از موسسات مذکور مبنی بر قطع ارائه خدمات به برخی از افراد تحت پوشش این نهادها چه در سطح تخصصی و چه در سطح اجرایی در همکاری و رایزنی شرکت نکرده است.

بیشتر بخوانید  استقلال ۲ ـ گل‌گهر ۱؛ آبی‌ها در آستانه هشتمین قهرمانی جام حذفی

زری باف افزود: تعداد (اعشاری) افراد به عنوان اطلاعات تولیدی پایگاه بهزیستی ایران در صورت درخواست در اختیار کلیه دستگاه های اجرایی ذی ربط قرار می گیرد و مسئولان می توانند با تشخیص و مسئولیت خود از این اطلاعات استفاده کنند.

به عبارت دیگر، در حالی که از منطق گسترش دفاع می شد، تعیین محدوده گروه های تحت حمایت و طرد شده مورد نظر پایگاه بهزیستی نبود، بلکه تصمیمی مستقل و خودسرانه از سوی نهادهایی مانند بنیاد شهید و امور ایثارگران بود. ، سازمان بهزیستی و غیره

وی با بیان اینکه متأسفانه در موارد متعددی مشاهده شده است که برخی از دستگاه های اجرایی از عشر اعلام شده به عنوان جایگزین تمامی فرآیندهای شناسایی و خدمات رسانی خود استفاده کرده و پاسخ های خود را به بهانه اینکه عشر مردمی برای متقاضیان ارسال می کنند، به پایگاه بهزیستی ایران می دهند. به صورت دستی قابل تغییر نیست. بنابراین به نظر نمی رسد معدود متقاضیان این موسسات که اکثراً از اقشار خاص هستند و نیازمند حمایت جامعه هستند، به نهاد دیگری که اساساً با تصمیمات نهاد متولی آشنایی ندارند، ارجاع داده شود.

آیا از همه این اطلاعات در آزمون جامع استفاده می شود؟

زری باف در مورد اینکه آیا از تمام اطلاعات در آزمون گسترده استفاده شده است؟ وی بیان کرد: آزمون شما سابقه تخصصی طولانی و پیچیده ای در پایگاه رفاهی ایران دارد و به عواملی مانند تحلیل نظری اقتصادی، کیفیت و اشراف داده های ورودی، شهود برگرفته از داده ها و بسیاری موارد تخصصی دیگر بستگی دارد. برخی اطلاعات بر اساس رفاه اجتماعی مانند ساختار و وسعت خانوار، ارزش خودروی خانوار، خرید کارت خانوار، وضعیت سرپرست خانوار، وضعیت اشتغال اعضای خانوار، حقوق اعضای خانوار، سود بانکی، عضویت افراد دارای معلولیت یا افراد دارای بیماری های خاص در خانوار و غیره. در تست وسعت از افکت های مختلفی استفاده می شود که تحت تاثیر اهمیت، کیفیت و بازه زمانی اطلاعات است.

زریباف ادامه داد: برخی موارد دیگر از جمله مزایای دریافتی خانوار، سفرهای خارج از کشور خانوار، مجوزهای تجاری و … خارج از آزمون فضایی و برای ارزیابی نتایج فضای سنجی استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید