به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، رئیس سازمان غیردولتی مدارس و مراکز گفت: در طرح مهرآفرین همه معلمان مشمول طرح رتبه بندی می شوند، فقط باید در آزمون شرکت کنند که آموزش و پرورش تا اوایل مهرماه برگزار می شود.
احمد محمودزاده در حاشیه افتتاح مجتمع بوتراب شهرستان خوی گفت: در تمامی اسناد فوق به ویژه در تحول بنیادین سند آموزش و پرورش اشاره خوبی به مشارکت مردم در عرصه آموزش و پرورش شده است. و معتقدیم که می توان آموزش و پرورش را مدیریت کرد و رسالت پیچیده تربیت دانش آموزان در تراز انقلاب اسلامی تنها با آموزش محقق نمی شود. همه دست اندرکاران، خیرین، نمایندگان مطبوعات، رسانه ها، متولیان امر، گروه های جهادی، نهادهای دولتی و غیردولتی باید در این امر مهم نقش آفرینی و مشارکت داشته باشند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از 131 راهکار، مشارکت در 61 راهکار و در سند تحول آموزش و پرورش ذکر شده است. تحصیلات. دولت ملی، یکی از راهبردهای اصلی، رواج نظام مدیریت آموزش و پرورش است.
وی بیان کرد: باید علاوه بر مدرسه سازی در عرصه مدارس نقش و حضور ویژه مردم را داشته باشیم. سیاست ما در آینده در کنار مدارس غیردولتی واقعی، گسترش مدارس غیردولتی تابعه قانونی است و مدارس غیردولتی تابعه ظرفیتهای بالقوه زیادی دارند که در صورت تحقق به آموزش و پرورش کشور کمک میکنند و باید این ظرفیتها باشد. با تسهیل فرآیند و بازنگری در قوانین مربوطه، نیکوکاری، نیکوکاری و استفاده از توان نهادهای دولتی و غیردولتی، مذهبی و انقلابی زمینه ساز تحول در آموزش و پرورش کشور شود.
وی افزود: همه دستگاه های دولتی باید به نظام تعلیم و تربیت به عنوان مهم ترین عامل در انتقال ارزش های ملی و دینی و اندیشه های ناب اسلامی توجه ویژه داشته باشند. تا مدرسه و معلم در اجرای سند تحول و رسیدن به اهداف متعالی آن نقش آفرینی کنند.
محمودزاده، عمومیسازی در آموزش و پرورش را اینگونه تعریف کرد: مجموعهای از اقدامات ناظر بر گسترش فعالیتهای مردم و نهادهای عمومی غیردولتی و نیز مشارکت عوامل مشارکتکننده و مؤثر با اتخاذ الگوها و روشهای مختلف که در نهایت منجر به بهبود سرمایه میشود. مسائل اجتماعی و ایجاد عدالت آموزشی و دریافت آموزش برابر. این فعالیت ها باید در حوزه سخت افزاری و اطلاعاتی شکل بگیرد که سازمان نوسازی مدارس با جدیت دنبال می کند و در سال های گذشته و در دوران کرونا که آموزش ها غایب بود کار خوبی انجام شد و در آینده نیز ادامه خواهد داشت. سالها و بخش دوم به نظارت بر آموزش در حوزههای مختلف آموزشی و ایجاد کتابهای درسی و چند تالیفی این کتابها اشاره دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: آنچه باید ملموس باشد مشارکت در اداره مدرسه است و امروز شاهد اولین نمونه آن در مجتمع بوتراب شهرستان خوی استان آذربایجان غربی هستیم که با حضور وزیر آموزش و پرورش افتتاح شد. آموزش و پرورش و در اداره این نوع مدارس.» هر دو خیریه و آموزش نقش مهمی در مدیریت نظام آموزشی دارند.
والدین باید در مدرسه فعال باشند
وی بیان کرد: مردمی شدن به این معنا نیست که اولیا فقط در امور مالی و کمک های نقدی در مدرسه حضور داشته باشند، بلکه باید حضوری همه جانبه و فعال داشته باشند و با کمک فکری و مدیریتی به مدرسه و مشارکت اولیا نقش آفرینی کنند. ارتقای کیفیت آموزش در همه ابعاد. نقش انجمن های اولیا نیز بسیار مهم است و امیدواریم بتوانیم این نوع نگاه را در سراسر کشور گسترش دهیم و خیرین نیز علاقه مند به اجرای این الگوی همکاری در مدارس خیریه اقصی نقاط کشور هستند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه حقوق و مزایای کارکنان و معلمان مدارس دولتی خیریه توسط چه کسانی تامین می شود، تصریح کرد: چون مدارسی مانند مجتمع آموزشی بوتراب دولتی غیرانتفاعی هستند و شهریه از دانش آموزان دریافت نمی کنند. عملیات و اداره امور به صورت مشارکتی و توافقی بوده و تا حد امکان آموزش و پرورش نیروهای متخصص در اختیار این مدارس قرار می دهد و پرداخت حقوق این نیروها را بر عهده می گیرد. بنابراین بخشی از آن بر عهده آموزش و پرورش است و بخش بزرگی نیز از محل کمک های خیریه مانند; اجاره اماکن ورزشی و فرهنگی و سالن های مدرسه توسط مدیریت مدرسه خارج از وقت کلاس انجام می شود.
همانطور که مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی خاطرنشان کرد: در الگوی عمومی سازی نظام مدیریت آموزش و پرورش، شهریه دوره های رسمی و فوق برنامه به هیچ وجه از دانشجویان اخذ نمی شود و کاملا رایگان بوده و امیدواریم با استقبال خیرین در سراسر کشور مواجه شود.
محمود زاده در پاسخ به سوال دیگری در خصوص طرح مهرآفرین گفت: در طرح مهرآفرین همه معلمان مشمول طرح رتبه بندی می شوند، فقط باید در آزمونی که آموزش و پرورش تا مهرماه برگزار می کند شرکت کنند. اجرای اقدامات عملی مانند اجرای رتبه بندی می تواند علاوه بر کاهش تبعیض، اجرای سند تحول و درخواست مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص اجرای سند تحول بنیادین را تسریع بخشد.
وی ادامه داد: طرحی را در خصوص معلمان مدارس غیردولتی به مجلس ارائه کرده ایم و در حال پیگیری هستیم که انشالله پس از تصویب در مجلس به طور کامل اطلاع رسانی خواهد شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند این تعداد دانش آموز را در سراسر کشور مدیریت کند و حمایت از مواضع دولت سیزدهم مردم در آموزش و پرورش و در راستای اجرا و عملیاتی شدن سند تحول بنیادین کلید علم و دانش پژوهش، آموزش کارکنان و کارکنان و جوان سازی نظام سیاسی-اجتماعی کشور و موضوع آموزش و پرورش مستلزم تلاش همه دست اندرکاران در جهت ارتقای اهداف در نظام آموزشی و عملیاتی شدن آن است و باید یک ملی و ملی داشته باشیم. نگاه فرابخشی به این موسسه آموزشی داشته باشیم.