برخی از داروهای گیاهی برای درمان شوره سر



خارش اغلب با شوره سر همراه است و پوست سر نیز ممکن است به دلیل خارش قرمز شود. علل ایجاد شوره سر بر اساس مبانی و منابع طب سنتی ایران می باشد، شوره سر مانند بسیاری از مشکلات پوستی دیگر در نتیجه عدم تعادل در بدن و عدم توانایی در دفع مواد ناخواسته و اضافی از بدن به روش های معمول است.

به این ترتیب، این مدفوع انباشته شده به روش های غیرعادی رانده می شود تا از بدن خارج شود. یکی از این راه ها پوست است که بسته به نوع مدفوع می تواند مشکلات مختلفی از جمله شوره سر ایجاد کند.

برای بهبود جریان خون و از بین بردن هرگونه پوسته پوسته مو باید هر روز برس بزنید. بهترین روش برای برس کشیدن موها این است که از کمر به سمت جلو خم شوید و سر خود را به سمت زمین بکشید، سپس از پشت سر به بالای سر برس بزنید. موهای کوتاه را می توان از ریشه تا انتها با یک حرکت شانه کرد. پوست سر باید هر روز با نوک انگشتان ماساژ داده شود.

این کار باید قبل یا بعد از برس زدن مو انجام شود. مانند مسواک زدن، این کار گردش خون را در پوست سر تحریک می کند، شوره سر را از بین می برد و باعث رشد مو می شود.

درمان های خانگی با داروهای گیاهی

در بررسی کتب طب سنتی بیش از چهل نوع داروی گیاهی و معدنی مشاهده شد.

از آن جمله می توان به شنبلیله، آرد نخودچی، گل ختمی، سرکه، پر سیاوشان، پنیر دلمه، سرو، آبلیمو، روغن کدو تنبل، روغن بنفشه، روغن گندم، روغن بادام تلخ و … اشاره کرد. درمان خانگی استفاده از دانه شنبلیله برای درمان شوره سر مفید است.

بیشتر بخوانید  سرنا امینی آب پاکی را روی دست بدخواهان تیم ملی ریخت

دو قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را باید یک شب در یک لیوان آب خیس کنید. دانه های نرم تر باید صبح آسیاب شوند. این خمیر باید به مدت نیم ساعت روی تمام پوست سر مالیده شود. سپس موها باید کاملا با آب و صابون شسته شوند.

استفاده از یک قاشق چایخوری آب لیموی تازه در پایان شستن موها نیز یک درمان موثر ضد شوره است. این کار نه تنها موها را براق و درخشان می کند، بلکه چسبندگی موها را از بین می برد و از شوره سر جلوگیری می کند.

شستن موها دو بار در هفته با نخود سبز مخلوط با کشک درمان مفیدی برای این اختلال است.

رقیق کردن سرکه سیب با مقدار مساوی آب و مالیدن آرام این مایع به موهایتان با یک گلوله پنبه ای بین شامپو کردن زیر دوش یکی دیگر از اقدامات مفید برای کمک به خلاص شدن از شر شوره سر است. قرار دادن سر در مقابل اشعه آفتاب برای درمان شوره سر مفید است.

تغذیه مناسب

رژیم غذایی رژیم غذایی نقش مهمی در درمان شوره سر دارد.

در ابتدا، بیمار باید حدود 5 روز به رژیم غذایی حاوی میوه های کامل متوسل شود. در این رژیم باید روزی سه وعده غذایی شامل میوه های آبدار و تازه مانند سیب، گلابی، انگور، آناناس و هلو مصرف کند. فرد مبتلا به شوره سر باید از مصرف مرکبات، موز، میوه های خشک، کنسرو شده یا کنسرو شده اجتناب کند. پس از یک رژیم غذایی تمام میوه، بیمار می تواند به تدریج از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کند.

بیشتر بخوانید  کرون پشتیبان ها را تنها گذاشت

باید بر خوردن غذاهای خام، به ویژه میوه ها و سبزیجات تازه، دانه های جوانه زده، آجیل خام و غلات کامل، به ویژه برنج قهوه ای و ارزن تاکید شود.

برای از بین بردن شوره سر مهم است که به رژیم غذایی خود توجه کنید. غذاهای نشاسته ای، پروتئینی و چرب باید در رژیم غذایی محدود شوند.

باید از گوشت، شکر، چای یا قهوه غلیظ، ادویه جات ترشیجات، ترشیجات، غذاهای تصفیه شده و فرآوری شده، بستنی و محصولات ساخته شده از شکر و آرد سفید خودداری کنید.

مهمترین نکته ای که در اکثر منابع ذکر شده، درمان یبوست در افراد مبتلا به شوره سر است که احتمالا برای کمک به پاکسازی و دفع سموم از بدن توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید